Weggedrag brandweer

Auteur Topic: Weggedrag brandweer  (gelezen 26258 keer)

0 gebruikers (en 19 gasten bekijken dit topic.

SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
Reactie #170 Gepost op: 25 november 2009, 19:03:53
Is het niet zo dat hij daarmee alleen een beroep doet op zijn medeweggebruikers? En het lijkt mij ook sterk afhankelijk van de bestuurder zelf.

Dat is wel de bedoeling. Maar hoe weet de mede-weggebruiker dat dit bordje bedoeld is om voorrang te vragen?

M.i. zou dit een prachtige oplossing zijn, maar dan wel met toestemming vanuit de overheid & een voorlichtingscampagne voor burgers. Pas dan zal dit effect hebben. Als men nu 'op eigen houtje' gebruik gaat maken van deze bordjes zonder dat de burger op de hoogte is van deze nieuwe vorm van feestverlichting zal er alleen maar meer onbegrip komen. Echter: nu is een voorbijscheurende brandweerman gewoon voor veel weggebruikers een 'gewone' vervelia, met een bordje is het een 'brandweer-vervelia'. Niet echt bevorderlijk voor de reputatie van de Brandweer. Ik denk dat het wijs is om dit alleen te doen als de burgers ook geïnformeerd worden over de afspraken en doelen.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #171 Gepost op: 25 november 2009, 19:15:27
Dat is wel de bedoeling. Maar hoe weet de mede-weggebruiker dat dit bordje bedoeld is om voorrang te vragen?

M.i. zou dit een prachtige oplossing zijn, maar dan wel met toestemming vanuit de overheid & een voorlichtingscampagne voor burgers. Pas dan zal dit effect hebben. Als men nu 'op eigen houtje' gebruik gaat maken van deze bordjes zonder dat de burger op de hoogte is van deze nieuwe vorm van feestverlichting zal er alleen maar meer onbegrip komen. Echter: nu is een voorbijscheurende brandweerman gewoon voor veel weggebruikers een 'gewone' vervelia, met een bordje is het een 'brandweer-vervelia'. Niet echt bevorderlijk voor de reputatie van de Brandweer. Ik denk dat het wijs is om dit alleen te doen als de burgers ook geïnformeerd worden over de afspraken en doelen.

De brandweermensen die (illegaal) gebruik maken van (verlichtte) brandweerbordjes geven aan dat het weldegelijk verschil maakt en dat mensen (nu al) aan de kant gaan op ''50'' wegen met een (dubbele) doorgetrokken streep.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #172 Gepost op: 25 november 2009, 19:26:21
Nou fanny, dat led bordje, is ook een 'mini' in ons feitenboekje gok ik zo maar, en ook die zal ik dan maar vast doorkrassen voor brandweermannen. Ik zal daar dus niet snel voor bekeuren. Dat geld uiteraard niet dat het een vrijbrief is om die dingen massaal in je auto te hangen waardoor het een rijdende disco word. Het moet dus netjes, en op een logische plek bevestigd worden. Uit bovenstaande posts blijkt dus dat het in de gebieden waar het in gebruik is begint te werken. Ik denk dat dit een leuk alternatief is. Er hoeft niet eens een landelijke campagne voor gestart worden, want in Amsterdam kom je ze toch niet tegen. Plaatselijke voorlichtingsacties en dergelijke zijn meer dan voldoende.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #173 Gepost op: 25 november 2009, 19:29:53
Nou fanny, dat led bordje, is ook een 'mini' in ons feitenboekje gok ik zo maar, en ook die zal ik dan maar vast doorkrassen voor brandweermannen. Ik zal daar dus niet snel voor bekeuren.

*mompelt iets over ''licht vanuit het voertuig uitstralend naar buiten'' *
Overigens lijkt míj een landelijke campagne dan wél nuttig ... Je zult maar net een Amsterdammer hebben die in HuppeltjesindeWeide rijd ... ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #174 Gepost op: 25 november 2009, 19:34:45
Dit moet je niet lokaal gaan regelen, maar nationaal als daar inderdaad noodzaak voor is in het land. 1n timmer het juridisch goed in mekaar.


Tha-Nose

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 488
Reactie #175 Gepost op: 25 november 2009, 19:45:36
*mompelt iets over ''licht vanuit het voertuig uitstralend naar buiten'' *
Overigens lijkt míj een landelijke campagne dan wél nuttig ... Je zult maar net een Amsterdammer hebben die in HuppeltjesindeWeide rijd ... ;)
Nou fanny, dat led bordje, is ook een 'mini' in ons feitenboekje gok ik zo maar

m R 459: voeren van verlichte transparant door ander voertuig of op andere wijze dan genoemd: €90  ;)


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #176 Gepost op: 25 november 2009, 20:18:31
Dit moet je niet lokaal gaan regelen, maar nationaal als daar inderdaad noodzaak voor is in het land. 1n timmer het juridisch goed in mekaar.

wie vind het een noodzaak?
- de vrijwilligers, want anders was het al lang nationaal geregeld, als de brandweer, de gemeente en het rijk hier de noodzaak van in zag

wat gaan deze vrijwilligers doen?
- zelf regeltjes maken die nergens omschreven staan         doordat agenten hier neer gaan zetten dat ze deze overtredingen niet gaan bekeuren omdat het "mini-overtredingen" zijn, hebben ze juist een vrij-brief gekregen


Tha-Nose

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 488
Reactie #177 Gepost op: 25 november 2009, 20:36:22
Het heeft helemaal niks met een vrijbrief te maken. Er zijn hier een aantal agenten die hun eigen zienswijze hebben omschreven, maar dat betekent niet dat zij "heel politie Nederland" vertegenwoordigen. Elke situatie is weer anders. Of een agent nu een gewone burger tegenkomt, die een gedraging heeft gepleegd en met een waarschuwing wegkomt, of dat de agent nu zo'n transparant aan ziet staan en gaat vragen wat de reden daarvan is en daarmee de vrijwilliger ook wegkomt met een waarschuwing..  Ik zie het probleem niet.

Het is hier ook al meerdere keren gezegd dat het puur afhankelijk is van de situatie. Als er inderdaad gevaarlijke situaties zijn ontstaan door bijvoorbeeld het voeren van zo'n transparant, denk ik dat menig agent daar tegen optreed en een bekeuring uitschrijft, al dan niet achteraf.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #178 Gepost op: 25 november 2009, 20:45:36
wie vind het een noodzaak?
- de vrijwilligers, want anders was het al lang nationaal geregeld, als de brandweer, de gemeente en het rijk hier de noodzaak van in zag

wat gaan deze vrijwilligers doen?
- zelf regeltjes maken die nergens omschreven staan         doordat agenten hier neer gaan zetten dat ze deze overtredingen niet gaan bekeuren omdat het "mini-overtredingen" zijn, hebben ze juist een vrij-brief gekregen


Oneens:

Gemeente Gorichem
Gemeente Huizen
en volgens mij ook:
Gemeente Maarssen

hebben deze kranten al aangeschaft voor het (vrijwillige cq. vrijwillige spoedpiket) personeel, incl. een promotie in de plaatselijke / regionale media.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #179 Gepost op: 25 november 2009, 23:26:42
wie vind het een noodzaak?
- de vrijwilligers, want anders was het al lang nationaal geregeld, als de brandweer, de gemeente en het rijk hier de noodzaak van in zag

wat gaan deze vrijwilligers doen?
- zelf regeltjes maken die nergens omschreven staan         doordat agenten hier neer gaan zetten dat ze deze overtredingen niet gaan bekeuren omdat het "mini-overtredingen" zijn, hebben ze juist een vrij-brief gekregen



tijd om even in te haken!

wie vindt het een noodzaak???

als de tijd daar is dat de opkomsttijden (en zover zijn we bijna) niet meer gehaald worden, komt de overheid vanzelf, immers een beroeps korps (die niet naar de kazerne hoeft, want die is er al) is veeeel te duur zeker in dun bevolkte gebieden.

inmiddels is duidelijkk dat knipperende brandweerbordjes wel degelijk werken daar zijn resultaten van bekend, en alleen aan als er haast is dus een duidelijke onderscheiding van stikkers en andere feestverlichting en dan niet als voorrangsvoertuig maar voorrangvragenvooreenbrandweermanvrouwnaareenprio1uitruk.

een aantal landelijke postbus 51 spotjes er tegen aan mischien een stukje extra rijopleiding van de chauffeurs en een nieuwe status is geboren.

hoelang heeft het geduurd voor dat de reddingsbrigade eindelijk met blauwlicht mocht rijden!

en uiteraard alle bordjes van rijkswegen versterkt geworden.

we wachten geduldig af, in ons dorp/stad hebben ze gelukkig niet eens stoplichten. ;D
Nemo me impune lacessit