Wat ervaar jij als grootste knelpunt bij de SIGMA?

Auteur Topic: Wat ervaar jij als grootste knelpunt bij de SIGMA?  (gelezen 5762 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Jonathan85

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Gepost op: 19 november 2009, 12:46:21
Nogmaals proberen wij inzicht te krijgen in de toekomst van de SIGMA. Graag wil ik iederen oproepen/verzoeken te stemmen. Hiervoor mijn vriendelijke dank.
Voor de mensen die behoefte hebben om concrete, heldere en gestructueerde adviezen te geven, kunnen mij mailen. Ik heb niks aan, losse kreten, zoals de SIGMA moet onder de GHOR. Dit is niet te realiseren om zoveel redenen.




lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #1 Gepost op: 19 november 2009, 14:01:32
Wat ik ervaaralsgrootste kenlpunt bij de sigma is dat er geen eenheid is in het land.

Hier in de noordelijke provincies zijn er zo veel verschillen onderling dat samenwerken haast niet mogelijk is.
Oke de inhoud en indeling van de voertuigen is nagenoeg het zelfde maar de werkwijze is geheel verschillend.
Zo doen de friezen alles in het Fries en is het voor de groningers en drenthen niet te volgen. De ene richt eerst de tent in voor er gewonden in komen terwijl de andere inricht terwijl er al gewonden in liggen.
Zo zijn er nog veel meer dingen op te noemen.

Het is daardoor niet leuk om samen te werken en je krijgt er ergernis en wrijving door tussen de teams.

Uit eigen ervaring meegemaakt als Lotus slachtoffer bij een grote oefening dit jaar.
Bianca
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #2 Gepost op: 19 november 2009, 15:10:18
Waarom mag ik er maar 1 kiezen?  8)


Rotterdammertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 347
Reactie #3 Gepost op: 20 november 2009, 09:17:38
Waarom mag ik er maar 1 kiezen?  8)


Wat RAdeR zegt kan ik ook wel in komen. Ook vanuit het NRK en de ketenpartners (lees ambulancedienst) is er naar mijn mening weinig actie. Voorheen was het een gebruik om na je HOC opleiding een stage te lopen bij de ambulancedienst om ervaring in de praktijk op te doen. Ik ken collega's die 2 jaar na de opleiding nog steeds wachten op de stage. Ik begrijp dat je daar speciaal mensen vrij moet maken, maar die mensen worden nu ook vrijgemaakt voor de opleiding. En als je goede afspraken maakt dan hoeft zo'n stage geen grote belasting te zijn voor het ambu-team waar je mee rijdt.

PS. Bedankt voor je PM, JOnathan. Misschien als je de uitleg ook hier post, dat je dan meer response krijgt. Maar dat is aan jouw. Kan me namelijk slecht voorstellen dat er maar 8 SIGMA leden hier op het forum rondlopen.


Druifje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 372
  • Je leeft maar zo kort en je bent zo lang dood.....
Reactie #4 Gepost op: 20 november 2009, 13:03:17
Wat RAdeR zegt kan ik ook wel in komen. Ook vanuit het NRK en de ketenpartners (lees ambulancedienst) is er naar mijn mening weinig actie. Voorheen was het een gebruik om na je HOC opleiding een stage te lopen bij de ambulancedienst om ervaring in de praktijk op te doen. Ik ken collega's die 2 jaar na de opleiding nog steeds wachten op de stage. Ik begrijp dat je daar speciaal mensen vrij moet maken, maar die mensen worden nu ook vrijgemaakt voor de opleiding. En als je goede afspraken maakt dan hoeft zo'n stage geen grote belasting te zijn voor het ambu-team waar je mee rijdt.

Dat is dan een geheel ander geluid als bij ons in de regio, bij ons (Brabant Noord) is het wel degelijk gebruikelijk dat iemand na het behalen van de HOC opleiding stage loopt, sterker, om je papieren geldig te houden volgen er jaarlijks twee stagedagen....
De dingen waar ik tegen ben, die ben ik liever voor.....


V16.01

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 499
Reactie #5 Gepost op: 20 november 2009, 14:49:02
Vanuit mij 2 punten.

Ten eerste zou ik het persoonlijk niet zo erg vinden om vaker preventief ingezet te worden. En bij inzetten sneller gealarmeerd worden. Ongeveer 1,5 jaar geleden werd FC Twente gehuldigd in de binnenstad van Enschede. Hierbij waren slecht 4!!! reguliere ehbo-ers aanwezig op een meningte die geschat werd op 15000 personen. Toen uiteindelijk om 21:50 uur onze pieper afging was de huldiging al lang en breed afgelopen. We zijn nog wel TP gestuurd maar daar aangekomen om 22:45 uur werd er na overleg met de OvD-G geconcludeerd dat er voor ons geen verdere inzet zou volgen en we dus onverrichte zaken retour konden.


Ten tweede ben ik wel een voorstander van het invoeren van een structuur zoals die nu in een pilot draait in Noord-Oost Gelderland, met kleinere teams en die voor de wat kleinere dingen inzetten. Denk bijvoorbeeld aan ontruimingen en dergelijke. Zoiets als afgelopen dinsdag gebeurde in Oldenzaal waar een gaslek werd opgeschaald naar GRIP 2 omdat er 130 bewoners geevacueerd moesten worden. Dat zijn mijn inziens inzetten waar je best 4 of 6 sigma leden voor kunt alarmeren.

Ook zou een beetje meer waardering vanuit de rest van de HV-wereld geen overbodige luxe zijn. Zo werd er ooit eens op een oefening gevraagd aan een ambu-vpk of hij bij zijn inzet ook een sigma zou alarmeren, waarop de beste man vroeg wat het sigma eigenlijk was  :-X :-\
Voormalig lid SIGMA Twente Rode Kruis Haaksbergen EHBO-er Fc Twente Plv. Coördinator EHBO Fc Twente


Jonathan85

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Reactie #6 Gepost op: 25 november 2009, 11:56:55
Ik (GHOR NL) vindt het merkwaardig dat wij veel geluiden vanuit het werkveld horen dat de SIGMA'ers graag onder de GHOR vlag willen werken, aangezien zij de meerwaarde van het NRK er niet in zien. Opmerkelijk vindt ik tot nu toe resultaten van de poll, 0% vindt dat het NRK slecht communiceert.... Overigens denk ik niet dat er maar een kleine 20 SIGMA leden op dit panel rondlopen.

Wij horen veel geluiden dat de SIGMA mensen niet meer met het NRK willen samenwerken. Wanneer ik naar deze poll kijk, zie ik dat veel mensen het grootste knelpunt 'te wening' inzetten kiezen. Wanneer wij (GHOR) de SIGMA leden willen overnemen (net als brandweer), kunnen wij ook niet aan jullie wens voldoen, immers er gebeuren maar weinig grote GRIP incidenten en maar goed ook.

Tevens ontwikkeld de logistiek en techniek zich razendsnel. We bevinden ons in de technologische fase dat wij binnen 60 min meer dan 60 ambulances TP kunnen hebben. Wanneer ik de 'klachten' van de SIGMA en investering die wij doen in de SIGMA tegeonver de meerwaarde leg, vrees ik voor de toekomst van de SIGMA.

Nogmaals proberen wij (GHOR) hier inzicht in te krijgen. Het zou ons dan ook sieren als meer leden op deze poll en topic zou reageren! Hebben wij het mis?


DerDikke

  • HGE Sigma
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 22
Reactie #7 Gepost op: 25 november 2009, 21:50:19
Vraag stellingen zijn meer dan terecht, het is alleen meestal niet verstandig je broodheer aan te vallen op een publiek forum.
Verbeterpunten zijn er zowel bij het NRK alsmede bij GHOR. Het woord communicatie is het grote toverwoord.
 Ik merk echter dat de zaak in beweging is en dat is op zich goed.
Veel is uiteraard afhankelijk wat BZK wil (financieel) daar kun je als SIGMA lid weinig aan veranderen. Duidelijk is wel dat zorg geld kost, en dat vrijwilligers nu eenmaal goedkoper zijn dan beroepskrachten. Wat dit in de toekomst gaat betekenen? Geen idee. Ik hoor het graag. ;)


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #8 Gepost op: 25 november 2009, 22:09:57
Ik (GHOR NL) ...
Nogmaals proberen wij (GHOR) hier inzicht in te krijgen. Het zou ons dan ook sieren als meer leden op deze poll en topic zou reageren! Hebben wij het mis?

Jonathan, wellicht helpt het als je je duidelijk in je profiel profileert als GHOR NL medewerker.
Dat wekt vertrouwen en krijg je wellicht meer informatie (al dan niet via het openbare forum).


rjvaneyk

  • Noodhulpteam Hollands Midden
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 579
Reactie #9 Gepost op: 25 november 2009, 22:26:46
Ik kan mij alleen maar volledig aansluiten bij Radar.

Waarom maar 1 keuze en niet meerdere ?

Ik kan niet kiezen uit een keuze omdat in alle punten een kern van waarheid zit en nog punten toegevoegd kunnen worden,
als je uit meerdere dingen kan kiezen.
Je zou de punten zowel op het NRK als het GHOR kunnen betrekken.
Tevens weet ik wel zeker dat er heel weinig response vanuit de SIGMA hierop zal komen.
Kijk maar naar soortgelijke confronterende Polls op het forum.
De discipline die het betreft houdt zich stil, omdat je beter maar aan je eigen hachje kan denken.

Zelf ben ik in verleden al bezig geweest om problemen boven water te halen.
De punten zijn uiteindelijk tijdens een gesprek met het GHOR uitgesproken en de problemen
waren herkenbaar en vanuit het GHOR zou er iets mee gedaan worden.
Helaas bijna een jaar later is er nog niets zichtbaar veranderd aan de ingebrachte punten.

Simpel voorbeeld van vandaag.
Vanaf hogerhand kregen we een aardig aantal weken geleden te horen dat er een oefening zou
komen bij Akzo Nobel in Sassenheim, waaraan de GE Hollands Midden ook zou deelnemen.
Netjes werd de presentielijst door de SIGMA ingevuld, van de personen die wilden deelnemen.
Krijgen we nog niet zo lang geleden te horen dat de oefening geen doorgang kan vinden vanuit het GHOR.
Nu zag ik vanavond dat alsnog de oefening is doorgegaan zonder de GE.

Helaas kregen/krijgen we nooit te horen waarom grote oefeningen zoals dit jaar gecanceld werden/zijn.

Dit maar als simpel voorbeeld.