Maa 2004 - Brand tankwagen in tunnel

Auteur Topic: Maa 2004 - Brand tankwagen in tunnel  (gelezen 28975 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rene112

  • Gast
Gepost op: 16 maart 2004, 22:51:39
Jullie willen het misschien niet geloven.... maar terwijl ik de nieuwe casus van maart aan het intypen ben, krijgen we hier in Heerhugowaard een alarmering voor een uitslaande brand in een restaurant met rieten dak. Maar ja, ik heb net mijn dienstweek als OvD overgedragen en zal dus maar braaf met de casus verder gaan...  :-\ :'(

Goed, tijd voor een nieuwe casus!

Deze casus zal iets anders verlopen dan de vorige casus met de woonboerderij.

Vanavond wordt de startinformatie gegeven met een alarmering en wat achtergrondinformatie over het korps en de lokatie van het incident.

Over 5 dagen op 21 maart krijgen jullie de foto's te zien van de situatie direct na aankomst van de eerste voertuigen.

En tenslotte rond 26 maart zullen we samen kijken naar de foto's van de afloop van het incident en zullen we nog wat wijze lessen trekken en de puntjes op de i zetten. ;)

Rond 1 april 2004 (geen geintje) kan dan de volgende casus starten. Zoals Pieter heeft aangegeven willen we toewerken naar een doorlooptijd van 14 dagen voor een casus met daarna direct weer een nieuwe casus!
 
Ik hoop weer op net zo'n leerzame casus als de vorige twee met vooral veel reacties.

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard




Rene112

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 16 maart 2004, 23:15:57
We starten met wat achtergrondinformatie :

Noordstad heeft ongeveer 60.000 inwoners en een vrij druk centrum waar een aantal doorgaande verkeerswegen doorheen lopen. Ongeveer 10 jaar geleden is een tunnel met een lengte van 200 meter aangelegd om het doorgaande verkeer onder een druk verkeersplein door te kunnen leiden.

Dit verkeersplein heet trouwens toevallig het Joziasseplein en de tunnel onder het verkeersplein door heet ook al toevallig de Caluwé-tunnel ( :-\).

De brandweerkazerne van Noordstad ligt op circa 6 minuten rijden van het Joziasseplein. Het korps heeft de beschikking over :
  • 2 tankautospuiten (bepakking volgens bzk-bestek)
  • 1 hoogwerker
  • 1 hulpverleningsvoertuig (hv-1)
  • 1 OvD-voertuig
  • 2 haakarmvoertuigen met de volgende haakarmbakken : dompelpomp (combi-bak), hulpverlening (basis-bak), schuimblushaakarmbak en een commandohaakarmbak.
Verder hebben de korpsen van de buurgemeenten Oostdorp, Zuiddorp en Westdorp de beschikking over een tankautospuit (bepakking volgens bzk-bestek).


Rene112

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 16 maart 2004, 23:34:01
Het is woensdagmorgen 11.18 uur, ongeveer 10 graden en vrijwel windstil.

De 1e tankautospuit wordt gealarmeerd met de volgende alarmeringstekst :

Buitenbrand op het Joziasseplein, betreft vermoedelijk een tankwagen.

Tijdens het uitrukken vraagt de bevelvoerder om bijzonderheden en krijgt van de meldkamer de volgende aanvullende informatie :

Er zijn meerdere meldingen binnengekomen van zware rookontwikkeling op het Joziasseplein. Eén van de melders spreekt over een tankwagen met een brandbare vloeistof die in brand zou staan.
De politie bevestigt dat er daadwerkelijk brand is en rijdt met 2 voertuigen.
Er is nog geen informatie over eventuele slachtoffers.
Ondergrondse brandkranen zijn om de 80 meter aanwezig langs de omliggende straten en op het Joziasseplein zelf.


Vragen / discussiepunten :

  • Aan welke scenario's denken jullie terwijl je onderweg gaat naar dit incident?
  • Welke bijzondere factoren spelen een rol gezien de vermoedelijke aard van de brand en de lokatie?
  • Schalen jullie nu al op, en zo ja : welke eenheden moeten worden gealarmeerd?
  • Voor de politie : welke akties zullen de 2 eenheden als eerste gaan ondernemen?
  • Voor de ambulance/cpa : welke informatie van de andere hulpdiensten is voor jullie in eerste instantie belangrijk als jullie ook worden gealarmeerd voor dit incident?
Over 5 dagen zien jullie de foto's van de situatie bij aankomst. Ik kan in ieder geval vast verklappen dat het niet zal gaan om een foto van een brandende personenauto op een normaal weggetje. ;)

Succes met deze casus!

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard


lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #3 Gepost op: 17 maart 2004, 00:02:17
Rond dit tijdstip zijn er meer mensen op straat dus er zullen best wel toeschouwers zijn.
Hiermee moet rekening gehouden worden.
 
Over het voertuig:
Ligt tie op zijn kant?/staat ie rechtop?
Zit er nog iemand in het voertuig
zijn er meerdere voertuigen bij betrokken?
Wat zit er in die tank?(waarmee moet je het blussen)
Welke giftige stoffen komen er eventueel vrij.(meetploeg)
Hoever staat ie van eventuele gebouwen,struiken of tunnel enz af?
Waar komt de wind vandaan.(ook al is er niet veel)
Moeten omwonenden ramen en deuren dicht houden
Is er ontploffingsgevaar?

De politie zal eerst de weg afzetten denk ik.
En eventuele kijkers op afstand houden.
Eventueel rijstroken laten afkruisen door middel van matrix borden.
Omleidingsroutes instellen.(of ga ik nu te ver) :-\

Voor de ambu teams:
Is het veilig
Zit er nog iemand in het voertuig
zo ja kunnen ze erbij komen?
Als er so zijn hoeveel zijn het er dan?

Van de rest weet ik niet zo veel af dus daar hou ik nu mijn mond over.
Hoop dat het een beetje klopt anders hoor ik het graag.
 ;)
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


vincent_g

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 17 maart 2004, 08:00:56
Hmmm Ik had wel verwacht dat er al meerdere reacties zouden zijn…


Maar goed daar gaan we.

Allereerst is het van belang om erachter te komen of het werkelijk de vrachtwagen is die in brand staat en welke stof deze vervoert. Vermoedelijk hebben we hier toch wel te maken met een vrij ernstig ongeval. Belangrijk is om verder te informeren bij de AC of er iemand ter plaatse is die het gevaar- en stofidentificatienummer kan doorgeven. Anders doorrijden met de grootst mogelijke voorzichtigheid en de veiligheidszone van 100 meter aanhouden. Vanaf 100 meter voor het ongeval proberen te achterhalen (verrekijker??) om welke stoffen het hier zal gaan.

Aan de AC doorgeven dat ambulance en politie ook op minimaal 100 meter afstand blijft totdat geidentificeerd is om welke stof het gaat. Het is misschien verstandig om bij voorbaat de politie te vragen de tunnel onder het verkeersplein door af te sluiten. Of de controlekamer van zo'n tunnel te vragen de tunnel af te sluiten en te vragen of er iets van het ongeval merkbaar is in de tunnel (warmtestijging etc)

Het feit dat het nagenoeg windstil is geeft aan dat het niet uitmaakt aan vanaf welke zijde aangereden word. Het is wel zo dat hierdoor het effectgebied rondom het ongeval groter is en circulair ipv ovaal.

Het zijn heel wat scenario’s zijn waar rekening mee gehouden moet worden. Van een vrij onschuldige brandbare stof tot de meest vreselijke explosieve stoffen. Het feit dat de vrachtwagen in brand staat en het windstil is doet mij uitgaan van het ergste scenario en dus op een afstand blijven van minimaal 100 meter. Als bekend is welke stof het is, kan deze grens verlegd worden dichter bij het ongeval. Uiteraard moeten alle inzittenden van de TAS ademlucht omhangen.
 
Wat betreft opschalen vind ik dat een moeilijk geval. Het kan uiterst onschuldig zijn, maar ook een zeer groot ongeval. Ik speel graag op safe, dus zal bij voorbaat al middelongeval geven. Zeker rond deze tijd kan het wat langer duren voordat je voldoende manschappen hebt (ik ga uit van een vrijwilligerskorps).  
Het is misschien ook handig om een korps te alarmeren dat aan de andere zijde ligt van het ongeval zodat evt gevaarlijke dampen mbv een waterscherm van beide zijden bestreden kan worden.



Ok ik laat het hier voorlopig even bij tot er meer info is.


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #5 Gepost op: 17 maart 2004, 10:53:24
Ik speel ook op safe. Ik laat naast de eerste TAS en de HV 1 een tweede TAS komen, twee ambulances, wat meer politie, een OvD-G, OvD-B en OvD-P.
Ik wil totdat de inhoud van de tank bekend is geen verkeer meer hebben op het Joziasseplein (1 politie eenheid) en ook de Caluwé-tunnel wil ik afgesloten hebben (tweede politie eenheid).
Die twee ambulances heb ik nodig voor de chauffeur van de tankwagen en een ambulance voor het eigen personeel.
De OvD's erbij vind ik wel prettig omdat het naar zich laat aanzien (zware rookontwikkeling) toch een wel een behoorlijke inzet gaat worden.

Christian


Fabian

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 25
  • Onderbrandmeester
Reactie #6 Gepost op: 17 maart 2004, 10:53:25
Leuke case!!! Ik zal een poging wagen vanaf de brandweerzijde.

Gezien de melding ga ik er van uit dat er gealarmeerd is voor een kleine brand en er dus een TAS aanrijdend is.

Tijdens het aanrijden wordt er bekend dat er een zware rookontwikkeling is waargenomen en dat er vermoedelijk een tankwagen bij betrokken is. Dit is voor mij al reden genoeg om er een middelbrand/ongeval van te maken tijdens het aanrijden. Ik zou graag zien dat er vanaf de andere rijrichting een tweede TAS bijkomt. Tevens de OvD en AGS alarmeren. Daarnaast de vrije chauffeurs alarmeren voor bezetting van de haakarmvoertuigen. Laat een Haakarm met schuimblus unit alvast met prio 3 aanrijden, zolang er niet bekend is wat er exact brand. Dan kan er nog snel genoeg omgeschakeld worden naar Prio 1 of terug gestuurd worden.

Alle manschappen achterin moeten adembescherming omhangen, samen met explosiemeters. Voertuig opstellen 100 meter voor het incident. Eerste verkenning met een verrekijker en daarna rustig de aanvalsploeg laten optrekken. De ploeg zal ingedeeld worden zoals dat gebeurt tijdens een brandsituatie. Het omzetten naar een HV situatie kan snel genoeg.

In de tussentijd dient de RAC te regelen dat de eventuele ambu's, politie, bergers, enz. niet voorbij de eerste TAS gaan en indien al ter plaatse zich zo snel mogelijk terug trekken en zich melden bij de eerste TAS en indien de OvD al ter plaatse is, bij deze persoon. Dan kan hij/zij een SitRap opstellen. Misschien kan de centrale achterhalen of er al een telefonische melding van de chauffeur is binnen gekomen?

Mocht er een melding binnen komen bij een van de alarmcentrales, dat er toch personen bekneld zitten, dan met Prio 1 de HV ter plaatse. Een beknelling zal niks uitmaken voor de wijze van benadering.

Wat te doen met de tunnel? Ik wil dat eigenlijk even op zijn beloop laten, zolang ik niet zeker weet of de tankwagen in brand staat, of dat het een auto kan zijn die misschien ook bij de aanrijding betrokken is... Er kan uiteraard wel uit voorzorg vast een telefoontje naar de verkeersleiding gedaan worden, dat ze alvast intern een scenario opzetten.

Verder zal ik niet gaan, maar ik ben al wel nieuwsgierig naar de foto's.

De aandachtspunten voor politie en/of ambulance zal ik niet behandelen, omdat ik benieuwd ben naar hun kijk op het incident en hoe zij het zullen aanpakken. Ik denk dat we er dan wederzijdes meer van leren, dan opmerkingen en suggesties te plaatsen en ze zo al een beetje aan te sturen hoe de brandweer het graag zou zien...

Met vriendelijke groet,

Fabian


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #7 Gepost op: 17 maart 2004, 11:48:10
als eerste leuk dat er weer een casus is waar we ons op uit kunnen leven.

Bij uitruk zou bij mij in ieder geval meegaan: 1 tas en 1 haakarmvoertuig met schuimbak. dit omdat tijdens de melding al gesproken word van vermoedelijk een tankwagen. Gezien de plaats van het incident zou ik ervoor kiezen ongeacht wat voor brandbare stof het is, en je hebt een opkomsttijd naar het incident van 6 minuten straling naar tank is nog te overzien, direct met het haakarmvoertuig met schuimbak erop "knallen" en zorgen dat het vuur direct uit is of in ieder geval zo dat met de tas het vuur verder uitgemaakt kan worden.

Ik zou ook kwalificatie middelbrand geven om in ieder geval nog wat extra water daar te krijgen. Indien het mogelijk is bemannig 2de tas waterwinning gereedmaken. Ook het gwt laten rijden incl. bemanning. Dit omdat deze ook op de kazerne aanwezig is en een kleine opkomsttijd heeft. Gwt kan schuimbak evt voeden.

Wat er aan ovd's en cvd's etc. komt is in eerste instantie niet van belang de opkomst tijd is groter en voor zij er zijn moet het incident al gestabiliseerd zijn. Zij zijn in een later stadium wel nodig voor afhandeling van het incident en de bijkomende gevaren van de weggelopen vloeistof etc.etc.

Waarom deze aanpak en niet afwachten op min. 100 meter in deze situatie:
1) aanstraling van tank word alleen maar groter. explosie gevaar neemt sterk toe.
2) het ontruimen van een middelgrote stad krijg je niet voor elkaar op korte termijn en als je dit wel voor elkaar wilt krijgen moet je zelf ook in het gevaren gebied gaan. Dan maar naar de vuurhaard!
3) wanneer er echt een klap komt weet je niet of die 100 meter wel genoeg zou zijn en je weet niet wat die klap voor ander letsel + schade + brand veroorzaakt

Als het goed is word politie altijd mee gealarmeerd. Deze mensen hebben als het goed is een opleiding gehad en waren eerder bij het ongeval dan de brandweer en beginnen uit zichzelf ervoor te zorgen dat er in ieder geval geen verkeer meer komt en de weg zo vrij mogelijk is voor de brandweer.

Ambulance kan komen je weet tenslotte niet wat er met de chauffeur aan de hand is.

Wanneer brand onder controle is ga je kijken of je nog iets voor de chauffeur kunt betekenen.

Misschien dat foto's het wel iets duidelijker maken maar zal in eerste instantie niet anders inzetten dan nu beschreven.

Ik kan me voorstellen dat mensen mijn inzet helemaal bestrijden maar het is ook een stukje risico van het vak...

Ik moet er wel bij vermelden dat ik dit in dit geval zo zou aanpakken. Wanneer deze auto in de polder zou staan blijf je op een zeer veilige afstand staan en vraagt aan de politie of zij dat aan de andere kant doen en probeer maar dat je een fototoestel weet je bemachtigen voor het geval dat de klap komt. Dan is het helaas chauffeur maar 1 persoon weegt nog niet op tegen een deel van een stad...


CLUT

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 209
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #8 Gepost op: 17 maart 2004, 16:23:21
Die tunnel is van 10 jaar geleden dus ga ik ervan uit dat ie niet super doet aan de eisen van deze tijd, vandaar tunnel en plein afsluiten, dat is iig voor de politie

Brandweer
Die gaat AC uitvragen
- windrichting + kracht
- gewonden?
- wat voor lading zit er in de vrachtwagen?
- hoeveel voertuigen is de botsing en wat staat er in de brand

Ik zou 2 TAS sturen + HA met schuim, en misschien wel die HW waarom? Ze hebben het vorig jaar ook in zwolle gedaan bij die aanrijding op de A28 zodat men een goed overzicht krijgt.

Iedereen omhangen dat iig, en op de 100 meter blijven. Van de eerste TAS kunnen 1 & 2 mogelijk gaan verkennen en 3 & 4 waterwinning opbouwen, van de 2de tas kunnen 1 t/m 4 mee helpen met ontruimen van de sgieuwnierige :D

(ik ben trouwens ook benieuwd wat de standaard uitruk vanuit belgie zou zijn :D:D:D:D:D)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #9 Gepost op: 17 maart 2004, 19:43:28
ik ga mee met Fikkie,de eerste prioritieit ligt toch op de bestrijding van de brand.Het is nog niet bekend wat voor vloeistof in de tank zit,dus alles op zeker en blussing van het vuur.
Daar zou ik een schuimblusvoertuig/haakarmbak voor inzetten,en de eerste blussing door het kanon op het dak laten doen zodat je op wat afstand kunt blijven.

Daarna kun je de restvuurhaarden afblussen met gewone stralen,en kun jeje gaan bekommeren om het slachtoffer.En laat je de OVD uitzoeken wat voor vloeistof erin de tank zit,en laat je 2 man kijken of de tank lekt(met adembescherming op)