Maa 2004 - Brand tankwagen in tunnel

Auteur Topic: Maa 2004 - Brand tankwagen in tunnel  (gelezen 28988 keer)

0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.

lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #20 Gepost op: 18 maart 2004, 22:02:04
Is het niet mogelijk om via de nummerplaat van de vrachtwagen of eventueel de naam die op de wagen staat(bedrijf) te achterhalen wat er in die auto zit.
Ik heb bij een transportbedrijf op de planning gewerkt en daar wisten we wel wat onze wagens vervoerden.
(Dit natuurlijk als je de gevarenplaat niet kunt zien). ;)
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #21 Gepost op: 18 maart 2004, 23:35:08
oke
dat is duidelijk
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


vincent_g

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 19 maart 2004, 07:28:40
Volgens mij is het bij een stof die niet bekend is een opstellijn van 500 meter die je steeds korter kunt maken.....
Hoe wil je dit dan doen als de achterplaat van het voertuig af is en de chauffeur nog in de wagen zit met de vrachtbrieven bij zich? kun je er niet naar toe.

Ik weet niet of je weleens bij een uitruk een straat hebt willen ontruimen i.v.m. asbest o.i.d. maar dat valt niet mee. Kun je nagaan wat die straal van 500 voor problemen oplevert en slachtoffers als je niet meteen doorgaat. De aanstraling is langer en daardoor ook weer meer gevaar voor jezelf!!!! ik ga er veel liever naar toe met 6 minuten aanstraling als met 10 tot 15 minuten.


Je hebt mij nooit horen spreken over 500 meter, die maak jij er van. Naar mijn weten is het een zone van 100 meter. In het geval de achterplaat weg is dan heb je een ander probleem, maar heb nergens kunnen lezen dat het hier het geval is, dus ga er gewoon van uit dat deze nog aanwezig is.

Ja heb wel eens een straat moeten ontruimen. Valt zeker niet mee, want iedereen is reuze nieuwsgierig en je moet soms wat minder vriendelijk vragen of men weg wil gaan, maar dat moet lukken.  
Begin je weer over die 500 meter.......je hebt mij daar niet over horen praten. Als je gewoon op 100 meter even pas op de plaats neemt en kijkt welke stof het is, kun je binnen 2 a 3 minuten (misschien zelfs sneller) weer verder. Je hoeft geen volledig overleg te voeren op die plek, alleen maar achterhalen wat de stof is en wat het chemiekaartenboek er over zegt wat de beste bestrijding is. Hoeft niet zo lang te duren toch?

Mij heb je ook niet horen zeggen dat ik die veiligheidscirkel direct ga ontruimen. eerst kijken wat voor stof en als je dan de effectzone kan verkleinen, dan is dat heel mooi meegenomen en hoef je maar 25 meter te ontruimen. Maar dan weet je wel aan welke gevaren je manschappen blootgesteld worden.

Ik verkondig hier geloof ik ook geen vreemde dingen? Naar mijn weten zijn dit gewoon algemene procedures. Uiteraard kan het in de praktijk anders gaan, maar zie hier geen reden om er grotendeels van af te wijken.


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #23 Gepost op: 19 maart 2004, 07:49:14
Je hebt mij nooit horen spreken over 500 meter, die maak jij er van. Naar mijn weten is het een zone van 100 meter.

Begin je weer over die 500 meter.......je hebt mij daar niet over horen praten. Als je gewoon op 100 meter even pas op de plaats neemt en kijkt welke stof het is, kun je binnen 2 a 3 minuten (misschien zelfs sneller) weer verder. Je hoeft geen volledig overleg te voeren op die plek, alleen maar achterhalen wat de stof is en wat het chemiekaartenboek er over zegt wat de beste bestrijding is. Hoeft niet zo lang te duren toch?

Mij heb je ook niet horen zeggen dat ik die veiligheidscirkel direct ga ontruimen. eerst kijken wat voor stof en als je dan de effectzone kan verkleinen, dan is dat heel mooi meegenomen en hoef je maar 25 meter te ontruimen. Maar dan weet je wel aan welke gevaren je manschappen blootgesteld worden.

Ik verkondig hier geloof ik ook geen vreemde dingen? Naar mijn weten zijn dit gewoon algemene procedures. Uiteraard kan het in de praktijk anders gaan, maar zie hier geen reden om er grotendeels van af te wijken.

volgens mij voel je je een beetje aangevallen maar dat is niet de opzet!

Ik ben van mening dat als je niet weet om wat voor stof het gaat je beginy met eenopstellijn van 500 meter dan terug naar 100 en als laatste 25 meter.
Mijn kennis en die heb ik niet opgezocht om te controleren of dit ook juist is maar bij een lpg wagen loop je op 500 meter nog steeds kans op brandwonden. Hoe wil jij dit dan doen als je al op 100 meter staat? omdraaien lijkt me dan namelijk geen optie meer als je niet eerst heel de buurt ontruimt hebt....

Heeft er iemand toevallig in de boeken gezocht op hoeveel meter je begint met opstellen bij een onbekende stof?

Ik wil dan ook nog wel even benadrukken dat ook ik eerst probeer de stof te achterhalen voor ik wat begin te doen maar geef heeeel nadrukkelijk aan dat er super snel gehandeld moet worden. Dus heel de trein mee uitrukken en chemieboek in de aanslag en dan handelen naar bevindingen. Niet ergens blind aan beginnen. maar ik vind echt die factor tijd en locatie in deze zo belangrijk dat ik hier echt meer risico neem dan wanneer deze in de polder staat!!!!!!!


vincent_g

  • Gast
Reactie #24 Gepost op: 19 maart 2004, 08:00:55
Hoi Fikkie,

Nee ik voel me helemaal niet aangevallen, maar je geeft een weerwoord op dingen die ik niet heb gezegd. Dus daar geef ik mijn mening gewoon weer op.

we kunnen hier gewoon lekker onze mening geven met respect naar elkaar. Dus ik denk dat we ons helemaal niet aangevallen hoeven voelen. De discussie mag best pittig zijn, das geen probleem toch?

Ik heb vorige week herhaling OGS gehad en meen toch sterk dat de uiterste grens 100 meter was. Wat kun je eigenlijk op 500 meter uitvoeren? volgens mij weinig. Maar goed ik kan het best fout hebben hoor. Maar daarom vind ik 100 meter een hele mooie plek.

Ik ben het er volledig mee eens dat er supersnel gehandeld moet worden......uiteraard! daarom zeg ik ook dat er op die 100 meter geen volledig overleg plaats dient te vinden, maar een snelle achterhaling van de stof om vervolgens een juiste en veilige inzet te kunnen doen. Ik denk dat dit toch wel het minste is dat je kunt doen. En blijkt het die LPG tank te zijn die waanzinnig fikt en is de stralingswarmte te groot, dan neem je vanzelf wel weer afstand. Maar dat zie je ook snel genoeg, want LPG tanks zijn meestal erg goed herkenbaar (niet alleen aan de borden).

Maar je spreekt je zelf een beetje tegen. In eerste instantie ben je het niet eens dat ik op 100 meter ga "afwachten" en nu vind je het vreemd dat ik niet op 500 meter blijf staan?

Ik zeg gewoon dat ik een veiligheidszone van 100 meter aan hou, dat vind ik in dit geval, waar snel gehandeld moet worden, een hele respectabele middenweg tussen 500 meter en direct doorstomen naar het ongeval.


Rene112

  • Gast
Reactie #25 Gepost op: 19 maart 2004, 08:01:44
Heeft er iemand toevallig in de boeken gezocht op hoeveel meter je begint met opstellen bij een onbekende stof?

Ik heb het niet opgezocht, maar er wel de afgelopen 7 weken theorielessen 'onderbrandmeester gevaarlijke stoffen' over gegeven.  ;)

Bij een onbekende stof is de voorlopige opstelplaats op 100 meter van het incident, tenzij je onderweg al informatie krijgt over een dreigende explosie of de betrokkenheid van explosieven. Op dat moment komt de afstand van 500 meter om de hoek kijken voor de voorlopige opstelplaats.

Citaat
Niet ergens blind aan beginnen. maar ik vind echt die factor tijd en locatie in deze zo belangrijk dat ik hier echt meer risico neem dan wanneer deze in de polder staat!!!!!!!

Hoe kan je dan beoordelen of dat 'meer risico nemen' verantwoord is, en in verhouding is met het de risico's voor de omwonenden?

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #26 Gepost op: 19 maart 2004, 09:00:02
Ik heb het niet opgezocht, maar er wel de afgelopen 7 weken theorielessen 'onderbrandmeester gevaarlijke stoffen' over gegeven.  ;)

Bij een onbekende stof is de voorlopige opstelplaats op 100 meter van het incident, tenzij je onderweg al informatie krijgt over een dreigende explosie of de betrokkenheid van explosieven. Op dat moment komt de afstand van 500 meter om de hoek kijken voor de voorlopige opstelplaats.Hoe kan je dan beoordelen of dat 'meer risico nemen' verantwoord is, en in verhouding is met het de risico's voor de omwonenden?

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard
ik denk dat het daarom belangrijk is,dat het zo snel mogelijk duidelijk is om wat voor stof het gaat.Gaat het om een transport van acethyleen(ik noem maar wat),en de brand blijft te lang branden.Dan gaat toch dat treintje lopen van opwarmen van de stof,en dus uiteindelijk de explosie tot gevolg dus dan is het wel van belang om zo snel mogelijk in te grijpen dus blussing.


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Reactie #27 Gepost op: 19 maart 2004, 11:29:32
Aangezien het hier een brand in een tankwagen gaat, wil ik ook de HV1 en de Hulpverleningshaakarmbak ter plaatse. Mocht je de brand snel onder controle krijgen is  het wel fijn als je vervolgens de eventuele lekken zoveel mogelijk kunt afdichten.
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


bert

  • Gast
Reactie #28 Gepost op: 19 maart 2004, 12:31:25
Het probleem voor de medische hulpverlening is dat er op dit moment geen informatie bekend is over het aantal slachtoffers en de situatie (brand, gevaarlijke stof, windrichting, ...)

Het spijt mij als ik niet de juiste terminologie ken, maar ik zal mijn best doen.

De verpleegkundige in de eerste ziekenwagen moet een verkenning van de situatie doen en kan hiervoor een tiental minuutjes uittrekken. Hij kan de ambulancier een aantal opdrachten geven. In dit geval zou ik als verpleegkundige gaan praten met de verantwoordelijke (OvD?) van de brandweer en de verantwoordelijke van de politie (motorkapoverleg). De ambulancier zou ik de opdracht geven uit te kijken voor een plaats waar we een eerste opvangpost kunnen opzetten. Bvb een zaaltje, een restaurant of café, of een open ruimte waar we een tent kunnen opstellen. Daarnaast moet hij ook kijken hoe de ambulances best kunnen aan en afrijden en waar ze gebufferd kunnen worden.

Wanneer ik dan meer informatie heb kan ik een oproep doen aan de centrale om een verslag uit te brengen (in België roepen we dus het hulpcentrum 100 op, we brengen een verslag uit en die beslissen wat verder nodig is).

Dus nu zit de medische hulpverlening nog in een situatie van informatie vergaren.


Jaap Goos

  • Gast
Reactie #29 Gepost op: 19 maart 2004, 16:08:50
Leuke case, zal ook eens een poging doen.
Zo wie zo wordt er middelbrand gegeven. We benaderen de brand in ieder geval tot 100 meter. Nou gaat het erom wat voor een stof het is, dat is prio nr 1. Soms moet je zelfs besluiten om zo'n wagen gecontroleerd uit te laten branden. Wat je ten alle tijden moet voorkomen is een bleve, dus zal er massaal gekoeld moeten worden, daar ben je al een TAS aan kwijt, kan de ondergrondse brandkraan dat wel aan? Er zal gekeken moeten worden of de chauffeur nog in zijn voertuig zit of dat hij misschien ergens rondloopt, belangrijk voor de juiste informatie.
Waar lopen de uitlopende brandende vloeistoffen heen. misschien wel die tunnel in via allerlei rioleringsstelsels, tevens zal er ernstig nagedacht moeten worden over evacueren van de omgeving.
Ik wacht de komende berichten wel af waar rene de 21ste mee komt, ik vermoed dat het nodige bijgestuurd zal moeten gaan worden. ??? Veel vragen, weinig antwoorden.
Groetjes en een prettig weekend, Jaap, Beverwijk.