Volgens mij is het bij een stof die niet bekend is een opstellijn van 500 meter die je steeds korter kunt maken.....
Hoe wil je dit dan doen als de achterplaat van het voertuig af is en de chauffeur nog in de wagen zit met de vrachtbrieven bij zich? kun je er niet naar toe.
Ik weet niet of je weleens bij een uitruk een straat hebt willen ontruimen i.v.m. asbest o.i.d. maar dat valt niet mee. Kun je nagaan wat die straal van 500 voor problemen oplevert en slachtoffers als je niet meteen doorgaat. De aanstraling is langer en daardoor ook weer meer gevaar voor jezelf!!!! ik ga er veel liever naar toe met 6 minuten aanstraling als met 10 tot 15 minuten.
Je hebt mij nooit horen spreken over 500 meter, die maak jij er van. Naar mijn weten is het een zone van 100 meter. In het geval de achterplaat weg is dan heb je een ander probleem, maar heb nergens kunnen lezen dat het hier het geval is, dus ga er gewoon van uit dat deze nog aanwezig is.
Ja heb wel eens een straat moeten ontruimen. Valt zeker niet mee, want iedereen is reuze nieuwsgierig en je moet soms wat minder vriendelijk vragen of men weg wil gaan, maar dat moet lukken.
Begin je weer over die 500 meter.......je hebt mij daar niet over horen praten. Als je gewoon op 100 meter even pas op de plaats neemt en kijkt welke stof het is, kun je binnen 2 a 3 minuten (misschien zelfs sneller) weer verder. Je hoeft geen volledig overleg te voeren op die plek, alleen maar achterhalen wat de stof is en wat het chemiekaartenboek er over zegt wat de beste bestrijding is. Hoeft niet zo lang te duren toch?
Mij heb je ook niet horen zeggen dat ik die veiligheidscirkel direct ga ontruimen. eerst kijken wat voor stof en als je dan de effectzone kan verkleinen, dan is dat heel mooi meegenomen en hoef je maar 25 meter te ontruimen. Maar dan weet je wel aan welke gevaren je manschappen blootgesteld worden.
Ik verkondig hier geloof ik ook geen vreemde dingen? Naar mijn weten zijn dit gewoon algemene procedures. Uiteraard kan het in de praktijk anders gaan, maar zie hier geen reden om er grotendeels van af te wijken.