Maa 2004 - Brand tankwagen in tunnel

Auteur Topic: Maa 2004 - Brand tankwagen in tunnel  (gelezen 28989 keer)

0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.

ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #30 Gepost op: 19 maart 2004, 16:31:41
Ik zou altijd rekening houden met het slechtste scenario dat je je kan inbeelden zeker wanneer de aard van het vervoerde product onduidelijk is.

Rekening houden met BLEVE dus veel water nodig om te koelen, grote zone die zal moeten geevacueerd worden, bij een eventuele BLEVE en indien er weinig of niet geevacueerd is, zullen er veel slachtoffers vallen met brandwonden.

Dus ik zou (ik weet niet echt veel van de Nederlandse werking) minimaal 2 TAS laten rijden en OVD Brandweer en HV en Grootwatertransport.
Ook zou ik reeds beginnen plannen voor een eventuele evacuatie van de omgeving.
Ook zou ik een TAS van een andere kazerne naar de hoofdkazerne laten komen om de dekking voor andere oproepen te waarborgen. Dit kan een langdurige interventie worden.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


bert

  • Gast
Reactie #31 Gepost op: 20 maart 2004, 09:15:06
't Is waar,

ik heb in mijn uiteenzetting ook vergeten om te spreken over evacuatie (is wel een opdracht voor de brandweer). Als de verantwoordelijke van de brandweer en politie van oordeel zijn dat een evacuatie gewenst is, is het hoge tijd om op te schalen. In België roepen we dan onze DMH (Directeur Medische Hulpverlening). Dat is een zeer ervaren urgentiearts die dan de taak van coördinator opneemt. Ik weet niet hoe het in Nederland gaat, maar ik zal zeggen wat ik zou doen als een evacuatie nodig is.

Eerst en vooral moeten we zoeken naar een opvangruimte. Best is dat een lokale sporthal of een feestzaal. Daarnaast wil ik bussen van het openbare vervoer opvorderen om mensen naar daar te brengen. Daarnaast moet het rode kruis komen om het opvangcentrum te bemannen en de mensen op te vangen. Ik stel voor dat iemand van het Rode Kruis eens uitlegt hoe dat zou gaan. Sigma kan ook nuttig zijn. Ik vind niet dat we moeten wachten met Sigma tot de ontploffing gebeurt is. Preventie is ook belangrijk.

Daarnaast zou ik alle ziekenhuizen en ambulanceposten verwittigen dat er ontploffingsgevaar is in een stadskern.

Tot slot moet de politie bij evacuatie zeer grondig controleren wie in de gevarenzone komt. Een geevacueerde buurt is een droomscenario voor alle dieven.

Ik wil wel benadrukken dat dit allemaal alleen moet als er echt ontploffingsgevaar is. Dit weet ik natuurlijk nog niet en het is dus nog even wachten op meer informatie.


Rene112

  • Gast
Reactie #32 Gepost op: 20 maart 2004, 12:38:13
Leuke reacties!

Maar.... laten we niet vergeten dat we nog onderweg zijn naar het incident en dat we een aantal mogelijke scenario's moeten overwegen.

'Fikkie' vroeg zich af of een tankwagen met brand altijd explosiegevaar geeft (en dus een andere inzetprocedure). Even 2 voorbeelden :

  • Tankwagen met diesel waarvan de cabine in brand staat met veel rookontwikkeling.
  • Tankwagen met tot vloeistof verdicht brandbaar gas (bijvoorbeeld lpg) waarvan de cabine in brand staat met veel rookontwikkeling.
Hoe schatten jullie het explosiegevaar in?

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard


Rene112

  • Gast
Reactie #33 Gepost op: 20 maart 2004, 12:41:26
Tijdens het aanrijden komt er via de meldkamer een vraag van de politie :

"De politie wil weten op welke afstand van de brand zij afzettingen voor het verkeer en publiek moeten maken. Dan kunnen zij het aantal op te roepen politie-eenheden bepalen"

Welk antwoord geef je?

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #34 Gepost op: 20 maart 2004, 12:59:27
Citaat
'Fikkie' vroeg zich af of een tankwagen met brand altijd explosiegevaar geeft (en dus een andere inzetprocedure). Even 2 voorbeelden :

  • Tankwagen met diesel waarvan de cabine in brand staat met veel rookontwikkeling.
  • Tankwagen met tot vloeistof verdicht brandbaar gas (bijvoorbeeld lpg) waarvan de cabine in brand staat met veel rookontwikkeling.
Hoe schatten jullie het explosiegevaar in?

Tankwagens zijn over het algemeen redelijk goed voorzien van allerlei veiligheden die overdruk en opwarming van buitenaf tegen gaan. Een brand in de cabine van beide voorbeelden zal naar mijn idee niet direct leiden tot een explosie. Na verloop van tijd zullen door aanstraling de  tankwanden hun constructieve sterkte uiteraard wel verliezen, maar het merendeel van de tankwagens is als dubbelwandig met daartussen isolatiemateriaal uitgevoerd.

Op de vraag op welke afstand de politie moet gaan beginnen met afzetten?
Dit is een beetje afhankelijk van het stratenpatroon denk ik maar ik zou adviseren om te beginnen met de “veilige” afstand van 100 meter.


vincent_g

  • Gast
Reactie #35 Gepost op: 20 maart 2004, 13:58:15
  • Tankwagen met diesel waarvan de cabine in brand staat met veel rookontwikkeling.
  • Tankwagen met tot vloeistof verdicht brandbaar gas (bijvoorbeeld lpg) waarvan de cabine in brand staat met veel rookontwikkeling.
Hoe schatten jullie het explosiegevaar in?


Dat vond ik best een moeilijke. Dus heb er even de alarmgids op nageslagen.

Hierin word aangegeven dat een brand waar een tankwagen met diesel bij in de buurt is, dat men dan een afscherming adviseert van 800 meter rondom, terwijl dit voor LPG gesteld is op een minimum van 1600 meter rondom. Dat is dus een aardig gebied.

Ik heb ook nog een aantal andere gassen en vloeistoffen bekeken en kom tot de conclusie dat bij iedere stof een andere mate van ontvlambaarheid en explosiegevaar hoort.


vincent_g

  • Gast
Reactie #36 Gepost op: 20 maart 2004, 14:01:46
Tijdens het aanrijden komt er via de meldkamer een vraag van de politie :

"De politie wil weten op welke afstand van de brand zij afzettingen voor het verkeer en publiek moeten maken. Dan kunnen zij het aantal op te roepen politie-eenheden bepalen"

Welk antwoord geeft je?


Aangezien er nog steeds niet bekend is welke stof het is en het dus ook kan uitdraaien op een zeer explosieve stof lijkt het me handig om uit te gaan van 500 meter rondom het ongeval. Mocht het onschuldiger zijn is het makkelijker om het gebied te verkleinen dan om alsnog extra politie eenheden te alarmeren. dus liever te groot, dan te klein.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #37 Gepost op: 20 maart 2004, 14:11:47
Tijdens het aanrijden komt er via de meldkamer een vraag van de politie :

"De politie wil weten op welke afstand van de brand zij afzettingen voor het verkeer en publiek moeten maken. Dan kunnen zij het aantal op te roepen politie-eenheden bepalen"

Welk antwoord geeft je?

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard
ik vraag me af OF daar direct een antwoord op te geven is,we weten immers niet wat er in die tankwagen zit.
Laat de politie de directe omgeving afzetten,en verder even pas op de plaats maken totdat er meer bekend is.
Mocht de politie eerder terplaatsen zijn,laat ze voorzichtig eens kijken wat er precies aan de hand is.

Misschien komt er dan al het een en ander aan waardevolle informatie boven,waar je dan al op in kan spelen.Bv verkleurt de tank al door de hitte,staan er al bladders in de verf van de tank allemaal zaken die je wat kunnen vertellen over de toestand van de tank en vooral de temperatuur van de tank en inhoud


jur

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 234
Reactie #38 Gepost op: 20 maart 2004, 15:07:10
Als niet-brandweerman volg ik deze casus met veel belangstelling. Ik heb een vraag, die wellicht niks aan de casus toevoegt.. maar ik heb meerder mensen zien schrijven over een BLEVE. Wat is dat?

Wellicht niet geheel on topic, maar het vergroot waarschijnlijk wel mijn inzicht in de casus.


Rene112

  • Gast
Reactie #39 Gepost op: 20 maart 2004, 16:04:44
Als niet-brandweerman volg ik deze casus met veel belangstelling. Ik heb een vraag, die wellicht niks aan de casus toevoegt.. maar ik heb meerder mensen zien schrijven over een BLEVE. Wat is dat?

Wellicht niet geheel on topic, maar het vergroot waarschijnlijk wel mijn inzicht in de casus.

Een bleve (boiling liquid expanding vapour explosion) is het in zeer korte tijd vrijkomen van een hoeveelheid tot vloeistof verdicht gas. Er ontstaat dus, na het bezwijken van een drukreservoir, binnen korte tijd een gaswolk. Wanneer het om een brandbaar gas gaat, zal deze gaswolk meestal ook direct 'explosief' verbranden.

De effecten van een bleve bij een lpg tankwagen zijn enorm : een vuurbal (dodelijk letsel) van zeg maar 100 meter groot en brokstukken/brandjes/brandwonden tot op 400 meter afstand.

Dit even ter informatie!

Maar.. let op :
We weten niet of hier een situatie speelt waar gevaar is voor een bleve. Om dat te kunnen bepalen hebben we informatie nodig over de stoffen die zijn betrokken bij de brand en de wijze waarop deze vervoerd.

Daarnaast zullen jullie morgen merken dat het beeld bij aankomst ook veel informatie kan geven.

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard