Maa 2004 - Brand tankwagen in tunnel

Auteur Topic: Maa 2004 - Brand tankwagen in tunnel  (gelezen 28982 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #50 Gepost op: 21 maart 2004, 10:31:56
Na het zien van dit plaatje valt mij het meest op dat er twee aparte rookpluimen zichtbaar zijn. De melding gaf aan zware rookontwikkeling op het plein zelf, maar dit lijkt er meer op dat de rook langs beide zijden van het tunneltje omhoog komt.

In ieder geval zou ik wanneer ik dit tijdens het aanrijden zie opschalen naar grote brand wat neerkomt op

  • 3x TS
  • Dompelpompunit
  • HV2
  • OVD+ROGS
  • VC
  • Adembeschermingscontainer
  • Commandobak
  • Verzorgingscontainer
  • Ambulance (t.p. stand-by)
Daarnaast was de schuimblusunit al onderweg en hiervoor zou ik in ieder geval nog een voorraad schuim voor uit laten rukken zodat we zeker zijn van voldoende slagkracht indien noodzakelijk. Een tweede dompelpompunit zodat aan beide zijden van de tunnel voldoende water (open water??) kan worden voorzien.

Verder zou ik vanaf twee kanten aan laten rijden en op kaart een tweetal opstelplaatsen/uitgangsstellingen gaan zoeken voor het overige materiaal.

Een constructeur van de gemeentelijke bouwafdeling zou iets kunnen betekenen met betrekking tot de weerstand op bezwijken van de tunnel dus roep die ook maar alvast.

Gezien de zware rookontwikkeling zou ik ook de WVD-ploeg alvast oproepen, maar de daadwerkelijke inzet zal denk ik de ROGS later beslissen??


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #51 Gepost op: 21 maart 2004, 10:39:36
Nu we toch met alle disciplines ter plaatse gaan komen kunnen onze vrienden van de GGD en politie ook aanschuiven in deze case.

Steek van wal zou ik zeggen  ;)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #52 Gepost op: 21 maart 2004, 10:59:22
tja,datl lijkt me wel leuk als als zij ook hun visie op het gebeuren gaan geven


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #53 Gepost op: 21 maart 2004, 11:13:13
mooie foto om weer verder te gaan borduren op deze casus.

Zoals shave het ook al zag lijkt mij deze tankwagen in een tunnel te staan. Dit maakt het geheel er niet makkelijker op.

Zou nu al zeker opschalen naar grote brand zoals bij ons in de regio geldt. (zie shave)

Nu de tankwagen in de tunnel staat en daar meer hitte optreed dan in een open omgeving pas ik mijn aanpak afhankelijk van de bevindingen van de warmtebeeldcamera helemaal anders aan!!!!!!! Hier kun je ook de aanstraling van de tank mee zien!!!!!

Met warmtebeeldcamera vlug in de tunnelopening kijken wat er brand! is het de cabine dan handelen zoals eerder omschreven.

Brand er meer dan:
Zorgen dat er aan de voorkant en de achterkant van de tunnel op zeker 250 meter niemand aanwezig is. Ook aan de bovenkant van de tunnel zorgen dat in een straal van 100 meter niemand aanwezig is. Zodat een bleve "alle" ruimte heeft om te komen.
Ik zou nu dan ook afwachten voor je daadwerkelijk die tunnel in gaat. De rogs die bij grote brand gewaarschuwd word heb ik graag met spoed ter plaatse en hij mag mede bepalen hoe verder aan te pakken.

Hierbij natuurlijk wel proberen om direct de chauffeur te vinden om te weten welke stof het is. Gezien de rook kun je de gevaarsindentificatie borden niet meer lezen....

Politie en GGD ook succes ermee het is nu een probleem van ons allen aan het worden.

Graag zou ik van politie horen hoe zij snel op meerdere plaatsen af willen zetten? welke hulp roepen zij daar bij in? (brandweer?)


vincent_g

  • Gast
Reactie #54 Gepost op: 21 maart 2004, 14:09:35
Ah we kunnen weer een stapje verder.

Helaas is het geen dermate duidelijke foto dat er direct duidelijk is waar de brand zich bevind. Ik ga er dan ook niet direct van uit dat de vrachtwagen zich in de tunnel bevind.

het enige waar ik nu mij op kan baseren is de hevige rookontwikkeling en hoe daarop te anticiperen.
Ik geef wel direct grote brand en laat al het mogelijke materiaal ter plaatse komen met natuurlijk de bijbehorende bevelvoerenden. Ook een toevoeging van de ROGS. het liefst zo verspreid mogelijk aan laten rijden zodat aan iedere zijde een aanval mogelijk is.

De politie laat ik nog steeds een veiligheidszone van 500 meter instellen en ontruiming en afsluiting van de tunnel.
Advies aan de AC om alle beschikbare ambulance units stand by te houden.

Ook is het misschien een idee om alvast het gemeentelijk rampenplan uit de la te halen en eenieder standby te laten zijn.

Ik wacht met smart op verdere info, want het is nog steeds niet bekend welke stof het is en wat de situatie nu werkelijk is.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #55 Gepost op: 21 maart 2004, 15:49:04
Citaat
het enige waar ik nu mij op kan baseren is de hevige rookontwikkeling en hoe daarop te anticiperen.
Ik geef wel direct grote brand en laat al het mogelijke materiaal ter plaatse komen met natuurlijk de bijbehorende bevelvoerenden.

vincent_g,

Als ik het goed begrijp ga je opschalen naar grote brand op basis van de rookontwikkeling?

En wat versta jij onder al het mogelijke materiaal?


Jaap Goos

  • Gast
Reactie #56 Gepost op: 21 maart 2004, 16:08:41
Ik vertrouw het voor geen meter, vraag mijzelf ook af hoe het komt dat er twee gescheiden rookkolommen zichtbaar zijn. ??? Tja ik zou het voorlopig even willen houden zolas ik het heb aangegeven in mijn vorige bericht. Ik wacht de volgende brichten/ foto's af.
Gr Jaap 8)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #57 Gepost op: 21 maart 2004, 16:15:40
ik krijg het idee dat die "tunnel"hooguit een viaduct is,anders heb net zoals Jaap al aangaf geen 2 rookkolommen. :-\


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #58 Gepost op: 21 maart 2004, 16:19:28
Citaat
ik krijg het idee dat die "tunnel"hooguit een viaduct is,anders heb net zoals Jaap al aangaf geen 2 rookkolommen.  

Dan hadden ze het waarschijnlijk geen tunnel maar een viaduct genoemd.  ;D

Er staat ook in het inleidend verhaaltje dat de tunnel 200 meter lang is. Een viaduct is vaak maar enkele rijbanen breedt.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #59 Gepost op: 21 maart 2004, 16:22:04
nou,als het goed is zou er vandaag meer info komen.Dus dat wachten we maar eventjes af,voordat we een complete, inzet moeten gaan omgooien ;D ;D ;D