Wat ga ik bij alarmeren.
- Ik wil met spoed het GWT ter plaatse om voor voldoende waterwinning te zorgen aan de Noordzijde.
- Daarnaast moet er voldoende politie gealarmeerd worden voor een evacuatie van de omliggende gebouwen.
- Tevens dient er uit de buurtregio een tweede en derde schuimblusvoertuig gealarmeerd te worden. Het tweede voertuig wil ik aan de zuidzijde hebben, voor het leggen van een schuimdek over eventuele uitgelopen vloeistof. De derde voor de vulling van de eerste indien dit nodig mocht zijn.
- Ook moet er een tweede OvD gealarmeerd worden voor de inzet aan de zuidzijde.
- Bouwkundig medewerker van de gemeente en eventueel adviseur van de aannemer.
- Riooladviseur van de gemeente om delen van het riool af te sluiten zodat de benzine opgevangen kan worden.
- In een later stadium dient de commandobak, een verzorgingscontainer, en een ademluchtcontainer ter plaatse te komen.
- Er moet een vijfde TAS gealarmeerd worden voor de restdekking van Noordstad.
- Er dienen twee ploegen mensen gealarmeerd te worden voor de bezetting van de HV-container. Dus niet de bemanning van het haakarmvoertuig (deze is al ter plaatse) maar een tweetal complete ploegen met dienstbussen. Deze kun in een later stadium de berging en bevrijding van eventuele slachtoffers uitvoeren, zodat de andere ploegen afgeschaald kunnen worden. Ze kunnen dan de aanwezige TAS-sen gebruiken.
Aanpak Zuidzijde
Ik had al Zeer Grote Brand gegeven na het zien van de eerste foto. De tweede TAS wil ik nog steeds bij de ingang aan de Zuidzijde hebben. Hun prioriteit is het afschermen van de rook en de hitte door middel van een oscillerend kanon. Ze mogen alleen de sproeistraal gebruiken om rook en hitte neer te slaan, dus niet onnodig water er in pompen. Daarnaast moeten ze kijken of ze een eventuele externe vluchtgang kunnen vinden, waar zich nog slachtoffers bevinden. Op dit moment mogen ze nog niet te tunnel in!!!! Tevens moet de omgeving goed verkend worden op eventuele slachtoffers. De 4e TAS kan ze helpen met het opbouwen van een waterwinning. Elke ploeg neemt een explosiemeter mee en draagt adembescherming. Indien aanwezig op het voertuig kan er gekeken worden met een warmtebeeldcamera, maar gezien de enorme hitte zal het weinig uitmaken.
Noordzijde
Hier is overduidelijk dat de brand het hevigst is. Allereerst moet de chauffeur goed uitgehoord worden, en dan zijn de volgende punten belangrijk:
- Waar staat het voertuig?
- Zijn er meerdere voertuigen bij betrokken?
- Hoeveel brandstof vervoerd hij?
- Staat de wagen rechtop of is ie gekanteld? (beschadigde tank)
- Hoe is de brand ontstaan? (aanrijding)
- Hoe is de tank gecompartimeerd?
- Hoe groot is de eventuele lekkage?
De bemanning van de eerste TAS zal ingezet worden voor het opvangen van de slachtoffers. De verdwaasde slachtoffers zouden terug kunnen lopen de tunnel in. Er dient een gewondennest gemaakt te worden. Deze moet binnen zestig meter van de TAS zijn omdat ik deze inzetgereed wil houden en niet meer lengte hoge druk heb voor de koeling van de brandwonden. Tevens groot alarm uitgeven naar de AC betreffende Ambulance. In mijn bijstelling had ik al twee ambu’s en de OvD-G gealarmeerd en deze kunnen de slachtoffers overnemen. Dat laat ik dus nu over aan de GGD.
De bemanning van de eerste TAS moet een oscillerend kanon aan de rechterzijde inzetten om de hitte neer te slaan en zo het gebouw af te schermen. Staat toch wel akelig dicht bij de ingang. De politie moet binnen een straal van 100 meter van de ingangen evacueren, en te beginnen met hetbetreffende gebouw. Ze moeten in overleg met de OvD-G een opvangplaats opstellen. Ik kan niet goed zien of er boven op de tunnel ook nog een gebouw staat. Zo ja, dan moet deze ook afgeschermd worden met een oscillerend kanon. Maar er moet goed uitgekeken worden dat er geen water in de tunnel zelf terecht komt. In eerste instantie kan er afgelegd worden op de brandkranen.
De overige bemanning van de 1e en 3e TAS moeten helpen met opbouwen van het GWT en de schuimblusunit. Zolang de tank nog zo hard brand heeft het weinig nut op er schuim op te pompen. Zal te snel verbranden, en zo lang het brand zal de kans op een explosief mengsel niet toe nemen. Benzinedamp is zwaarder dan lucht en zal dus de tunnel in lopen. Uiteraard krijgt elke ploeg aan deze zijde ook een explosiemeter mee, en moeten ze adembescherming dragen. Als het vuur dermate afgenomen is, dan kan er begonnen worden met een daadwerkelijke blussing.
Zoals duidelijk is ga ik voor het blussen van de brand!!! Eventuele slachtoffers hebben geen schijn van kans meer in die tunnel. Het is aan beide kanten zo heet dat de uitgangen al verkleurd zijn en dat het asfalt begint uit te gassen. Dus mensen in de tunnel hebben geen enkele kans. Het is een kwestie van berging geworden in plaats van redding.
Even theoretisch: Een tunnel, 200 meter lang, Rene schrijft over een druk bereden verkeersader in de stad, uitgaande van 50 km/h, is ongeveer 20 personenauto’s per rijbaan. Dit doe je dus x 2 want het is een 2-baans rijweg. Komt op ongeveer 35-40 auto´s wat in die tunnel kan staan.
Hoe, wat en wanneer de redding / berging zal plaats vinden, ligt aan het verloop van de brand en aan de positie van de tunnel. Maar dan komen er wederom zoveel vragen extra, dus ik wacht nog eventjes het vervolg af van Rene.