Nederlandse politie schiet relatief veel

Auteur Topic: Nederlandse politie schiet relatief veel  (gelezen 7994 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Vigilance

  • 4 streper eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 508
  • Homo sacra res homini
Reactie #40 Gepost op: 21 november 2009, 02:50:13
..Oftewel, het op een gegeven moment "genoeg" hebben van het steeds voor "lul" gezet worden, naar het gevoel te weinig mogen doen of een (onbewuste) boodschap proberen uit te dragen naar vrienden van de neergeschoten crimineel.

Agenten hebben genoeg van het steeds voor lul gezet worden en trekken daarom meer / vaker / sneller naar het vuurwapen ? alsjeblieft zeg !


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #41 Gepost op: 21 november 2009, 03:39:26
Precies! Als je zo denkt moet je jezelf sterk afvragen of je bij de politie/in de samenleving hoort.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #42 Gepost op: 21 november 2009, 08:39:42
@ ijsklomp, de geweldsinstructie is niet versoepelt, eerder aangescherpt, echter wel, naar mijn mening, wel iets duidelijker in vergelijking met de oude.

Echter... ik kan je vertellen, dan spreek ik uiteraard voor mezelf, dat een gevoel je niet tot je wapen trekken, richten of schieten leidt. Ik heb een aantal maal mijn wapen getrokken in de tien jaar dat ik nu bij de politie werk, en ik kan je vertellen dat je op dat moment niet bezig bent gevoelens in de aard van dat je op de hak wordt genomen of anderzins.

Het rare is dat ik de keren dat ik het nodig vond om mijn wapen te trekken, heel snel mijn bevoegdheden door mijn hoofd zijn geschoten...en ik daarna heb gehandeld. Het grappige vind ik dan weer is dat de officier van justitie mij hierbij in het gelijk heeft gesteld en dus mijn wapengebruik gegrond heeft verklaard.

Overigens even wat anders.... iemand die getroffen is bij die rellen door een politie-kogel, heeft volgens mij in de voorste regionen van de relschoppers gelopen...dat jij hem betitelt als "respondent" is hartstikke leuk, maar volgens mij ben jij niet meer dan een student criminologie, en is dat geen beschermd beroep, dit houdt in dat jij als burger de verplichting hebt om strafbare zaken aan te dragen bij de politie...dat dit de taak van crimonoloog vermoeilijkt, dat snap ik zelfs met mijn blonde haar en blauwe  oogjes... ;)

Echter.... wat jij met deze uitleg doet, moet je helemaal zelf weten, alleen ik zou niet lekker kunnen slapen. :-[ echter dit is mijn geweten en niet die van jou.

Enne tipje... Voor dit soort zaken is precies meldt misdaad anoniem....

nogmaals.... ik ben nog steeds erg benieuwd naar de reaktie van ijsklomp, want die hoor ik hier niet meer...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #43 Gepost op: 21 november 2009, 10:28:42
Ik snap zelf nu het geheel niet meer het ging in het begin om het het feit dat agent relatief sneller zouden zijn gaan schieten.
Ik kan je uit eigen ervaring vertellen op het moment dat je ervoor kiest om je dienst wapen te gebruiken ben je al zover in je gewelds spiraal dat er op dat moment geen andere oplossing meer is en je kiest dan voor het laatste, het gene dat je het liefste niet wil gebruiken om dat je weet dat de kans bestaat dat de ander zal doden.

Dus jullie kunnen mij nog meer vertellen maar zolang je zelf  niet zo als vele die in het blauw en ik zelf elke dag weer voor de veiligheid hier in Nederland zorgen, nog nooit in deze situatie bent geweest, kan je nooit ( vindt ik) een oordeel vellen als buitenstaander over iets waar je zelf nooit bij bent geweest. Immers jij stond daar niet.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #44 Gepost op: 21 november 2009, 10:47:07
Ik snap zelf nu het geheel niet meer het ging in het begin om het het feit dat agent relatief sneller zouden zijn gaan schieten.
Ik kan je uit eigen ervaring vertellen op het moment dat je ervoor kiest om je dienst wapen te gebruiken ben je al zover in je gewelds spiraal dat er op dat moment geen andere oplossing meer is en je kiest dan voor het laatste, het gene dat je het liefste niet wil gebruiken om dat je weet dat de kans bestaat dat de ander zal doden.

Dus jullie kunnen mij nog meer vertellen maar zolang je zelf  niet zo als vele die in het blauw en ik zelf elke dag weer voor de veiligheid hier in Nederland zorgen, nog nooit in deze situatie bent geweest, kan je nooit ( vindt ik) een oordeel vellen als buitenstaander over iets waar je zelf nooit bij bent geweest. Immers jij stond daar niet.



amen... het blijft een besluit die je heel snel maakt... achter af kijk je een koe in zijn kont...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
Reactie #45 Gepost op: 22 november 2009, 04:32:46
En wat is het makkelijk praten voor de bureauridders die de statistieken mogen opmaken en achteraf úúren de tijd hebben om incidenten te beoordelen.

Ik heb er (gelukkig) geen ervaring mee, maar ik mag toch aannemen dat dienders in uiterste noodzaak het dienstwapen trekken. Niet omdat ze het zat zijn om gepest te worden. Daarnaast is het vaak een kwestie van seconden -als je al seconden hebt- om een besluit te nemen. Achteraf altijd erg makkelijk om te beoordelen danwel veroordelen.