Onderstaand nieuwsbericht is al wat ouder en ik heb begrepen dat Rijkswaterstaat inmiddels over C2000 beschikt.
Werken jullie inderdaad al met C2000? en hoe gaat dat in de praktijk?
Hoe meldt je je bijvoorbeeld in (roepnummers?)
Via welke meldkamer of via welke gespreksgroepen?
En zijn jullie erover te spreken?
Ben benieuwd
Rijkswaterstaat wil op C2000
Nieuwsbericht | 08-07-2008Minister van Binnenlandse Zaken Guusje ter Horst gaat onderzoeken of de verkeerscentrales van Rijkswaterstaat, zoals de Wijde Blik in Velsen-Zuid, kunnen worden aangesloten op het C2000 communicatiesysteem voor hulpdiensten. Dat zegde ze gistermiddag toe tijdens een bezoek aan de Wijde Blik.
Volgens coördinator crisisbeheersing van Rijkswaterstaat Noord-Holland Theo Kramer, is aansluiting op C2000 zeer belangrijk. ,,We hebben elke twee uur te maken met en ongeval waarbij we als Rijkswaterstaat contact hebben met de politie en de brandweer. Iedere dag zijn er gemiddeld twee ongelukken in de tunnels onder het Noordzeekanaal. Nu is het zo dat de onze weginspecteurs met de verkeerscentrale communiceren, de verkeerscentrale met de meldkamer en de meldkamer met de politie of brandweer op de plaats van het ongeval. Door ons aan te sluiten op C2000 haal je twee stappen uit die communicatieroute.’’ Kramer benutte het werkbezoek van de minister aan de ’veiligheidsregio Kennemerland’ om het onderwerp ter sprake te brengen. ,,Ik snap de wens, en ik zie niet zo snel argumenten tegen. Het beleid rond aansluiting op C2000 is streng, er zijn wel meer partijen die aansluiting willen. Maar als het Rijkswaterstaat echt veel verbetering brengt wil ik er niet te dogmatisch over doen’’, reageerde Ter Horst. De minister werd tijdens haar bezoek aan de Wijde Blik maar ook aan staalbedrijf Corus vergezeld door commissaris van de koningin Harry Borghouts en voorzitter van veiligheidsregio Kennemerland burgemeester Theo Weterings van Haarlemmermeer. Een directere communicatie tussen de verkeersleiders van Rijkswaterstaat en politie of brandweer op de plek van een ongeval heeft op meerdere manieren voordelen. ,,Bijvoorbeeld bij een ongeval in de tunnel kunnen we sneller informatie over het sluiten van rijbanen of het in of uitschakelen van het ventilatiesysteem uitwisselen’’, schetst Kramer.
Op grotere schaal kan C2000 van pas komen bij bijvoorbeeld een ramp op het terrein van Corus. Met een klein aantal drukken op knoppen kunnen de verkeersleiders dan rijbanen vrijhouden voor de hulpdiensten en voor eventuele evacuatie van omwonenden. Borghouts deed ook een duit in het zakje. ,,Tijdens een simulatie van een overstroming in Noord-Holland bleek het belang van een gedegen communicatie met onder andere Rijkswaterstaat. Het bleek tijdens die simulatie dat het verkeer voor minstens 72 uur muurvast komt te staan als er een grote overstroming in onze provincie is. Daarna begint het weer te rijden.’’ Volgens Borghouts spelen overstromingen in Noord-Holland een rol sinds de alarmerende film van Al Gore over klimaatverandering (An Inconvenient Truth). Op de risicokaarten voor Nederland waarop per regio de kansen op rampen in kaart zijn gebracht, werd tot voor kort alleen in de rivierengebieden rekening gehouden met overstromingen. Volgens Borghouts volstaat het overigens om naar de Beemsterpolder te trekken. ,,Daar liggen zulke hoge dijken omheen dat je daar niks te vrezen hebt voor het water.’’
meer info:
pdf document IJmuider Courantbron