ICD en reanimatie

Auteur Topic: ICD en reanimatie  (gelezen 10560 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #10 Gepost op: 21 juli 2007, 22:30:50
Het is hier en daar al enigszins besproken, maar ik heb toch nog een paar vragen over de ICD.

- Is het voor een hulpverlener veilig iemand hartmassage te geven en te beademen als de ICD een schok geeft?
- Bestaat er een AEDprotocol om iemand met een ICD te benaderen (afgezien van de 15 cm minimale afstand en het niet bovenop plakken van een pad)?


ER is geen BLS protocol om een ICD-patient te benaderen, in veel gevallen zal ook niet direct bekend zijn dat de persoon in kwestie een ICD geimplanteerd heeft zitten. ALS protocollen (oa LPA-7) heeft een werkwijze voor behandelen van ICD-patienten.

Thoraxcompressie kan gewoon uitgevoerd worden zonder gevaar, lichaam van patient isoleert voor een groot deel eventuele vrijkomende joules, die trouwens behoorlijk lager zijn in aantal (interne defibrillatie) dan die waarmee een AED (extern) klapt.
Tintelend gevoel kan inderdaad optreden.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #11 Gepost op: 28 juli 2007, 17:07:47
Ongeacht of het zin heeft of niet: als je een AED hebt: gebruiken. ;)

Mag ik het omdraaien, als de ICD zijn werk goed doet, zal de AED werkeloos blijven, zo niet dan zal de AED het proberen.


Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #12 Gepost op: 14 januari 2010, 10:55:43
Oh ja...als je gaat defibrileren bij een AED...leg GEEN magneet op de ICD om m uit te schakelen. Dit wist ook het geheugen van de ICD wat van belang is voor het ontdekken waarom het begon...

Ook al is dit een oud topic, ik wil hier toch graag even op reageren.
Als je een ICD patient moet gaan defibrilleren met een AED, is
- de ICD niet afgegaan omdat er geen shockable rhythm is -> AED zinloos
- de ICD niet afgegaan, omdat deze kapot/leeg is of er geen goede detectie is -> AED wel zinvol
- de ICD wel afgegaan, maar heeft na de ingestelde therapie geen effect bereikt -> AED zinvol als de shocks niet effectief waren wegens hoge defib-drempel
- de ICD wel afgegaan, maar heeft na de ingestelde therapie geen effect bereikt -> AED niet zinvol omdat het hartweefsel niet meer prikkelbaar is (enorm infarct zonder overlevingskans), asystolie, dus non-shockable rhythm. Pacemakerfunctie zal wel invallen bij asystolie, maar als ook die niet effectief is, zal het weefsel dusdanig beschadigd zijn, dan patient (vrijwel) geen overlevingskans heeft.

Over een magneet hoef je je dan ook geen zorgen te maken. Deze gebruik je bijv. als een patient op de EHBO binnen komt met 'elektrische storm' (meerdere onterechte shocks) ter overbrugging van de tijd die de ICD techneut nodig heeft om ter plaatse te komen om het ding uit te schakelen. WEL altijd patient minimaal aan de telemetrie leggen, ter bewaking!!!!!
Dat de magneet het geheugen van de ICD zou wissen, klopt niet. Deze opslag blijft in tact. Een magneet schakelt het shock-gedeelde van de ICD uit. De eventuele pacemakerfunctie blijft gehandhaafd. De meeste ICD's hervatten hun functie na verwijdering van de magneet. MAARRRRRRRR... bij sommige merken is in te stellen wat de reactie van de ICD moet zijn bij magneetoplegging. Het kan ook zo zijn dat de ICD niet tijdelijk, maar blijvend is uitgeschakeld tot deze weer handmatig wordt ingeschakeld (dit gebeurd niet door nogmaals de magneet erop te leggen, maar met de programmer). Ook kan een magneet gebruikt worden om de ICD opdracht te geven tot gegevensopslag. Vaar dus ook niet blind op een magneet, want je kunt aan de buitenkant niet zien wat de reactie van de ICD zal zijn. Haal er altijd een pacemaker/ICDtechneut bij, want die kan dat nakijken en instellen m.b.v. de programmer!!!

Bij een pacemaker zal een magneet tot gevolg hebben dat de pacemaker DOO, dan wel AOO/VOO gaat stimuleren, dus op vaste frequentie zonder rekening te houden met het eigen ritme.
Dat is dus een heel andere reactie dan die van een ICD.

Groet
Sampie
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)