Nu ik moet zeggen, ik heb jaren rond gelopen met de originele Drager Gallet F1, sinds een paar jaar zin we in het korps dan over gestapt op de MSA F1 SF omdat de andere F1 zijn levensduur verstreken was.
Nu heeft FOD Binnenlandse Zaken in België beslist om de Drager HPS6200 te verdelen als brandweerhelm over de Belgische korpsen, de korpsen die dit wensen kunnen deze helm met een financiering van ik dacht 75% aankopen via het ministerie.
Nu heeft men bij ons beslist, omdat men een aantal helmen kreeg, de onderofficieren en de officieren uit te rusten met de drager helm en de rest van het korps de MSA F1 SF te laten behouden.
Nu mijn mening over beide helmen:
Drager:
Helmschaal is niet zo lang als bij de MSA
Draagcomfort vind ik minder dan bij de MSA F1 SF Wij dragen bij brand altijd een nomex balaklava en bij andere interventies niet dus dan heb je bij de drager dat deze of te vast zit wanneer je de muts op hebt of te los wanneer je ze niet aan hebt wanneer je de helm op een manier passend maakt.
Vizier
Je moet nog altijd een aansluitende veiligheidsbril dragen wat niet het geval is bij de MSA F1 SF
Over de helmschaal durf ik me niet uitspreken omdat wij bij oefeningen met hitte altijd bescherming over de helm dragen
En tot slot vind ik de dragermaar een calimero hoedje, hij zit zo hoog op het hoofd dat het geen zicht is.