Dräger HPS 6200

Auteur Topic: Dräger HPS 6200  (gelezen 9551 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Gepost op: 23 november 2009, 23:31:10
Iemand al ervaring met deze helm?

http://www.draeger.nl/ST/internet/NL/nl/Producten/Bescherming/Lichaam/Helmen/Brandweer/HPS6200/pd_hps6200.jsp

http://www.draeger.nl/ST/internet/images/NL/Bescherming/hps_6200_lg.jpg

Dräger HPS 6200

De nieuwe brandweerhelm Dräger HPS 6200 is een doorontwikkeling en optimalisering van de reeds bekende integraalhelm Dräger HPS 6100.
Met een helmwand van tegen hoge temperaturen bestand Duroplast-materiaal en nieuw: het op kinlengte gemaakte vizier met aan beide zijden een anti-kraslaag van barnsteenkleurig (ook tegen hoge temperaturen bestand) polysulfon-materiaal (doorzichtig: daardoor is oogcontact gewaarborgd). De kinriem is langer gemaakt en voorzien van klittenband, de kliksluiting is ergonomisch en eveneens hittebestendig.
Opnamemogelijkheid voor Panorama-Nova-Supra en f2-Supra-adapter en het nieuwe volgelaatsmasker Dräger FPS 7000 met de nieuwe aanpassingssystemen Q-fix en S-fix. Het polysulfon-vizier op kinlengte is goedgekeurd conform EN 14458 (gelaatsbescherming).
De helm zelf voldoet aan de nieuwe norm NEN-EN443:2008 en is hier de lichtste in zijn soort op de markt.

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 23 november 2009, 23:51:37
Ik heb er laatst een geprobeerd maar ik vind de bescherming van de schaal rondom het hoofd vrij minimaal. Wij gebruiken de traditionele dräger helmen en die lopen qua schaal toch verder door.

Overigens zijn deze helmen bij ons regionaal aanbesteed dus ik verwacht dat we vroeg of laat toch aan de beurt zijn  :-\

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 28 november 2009, 23:13:19
Vervolg......

Vandaag heb ik er eentje mogen testen en ik stel mijn mening enigzins bij.

Ondanks het lelijke uiterlijk van de helm (vind ik) bied de helm ruim voldoende bescherming tegen grote hitte in tegenstelling tot eerdere berichten die ik hierover hoorde. Ik ben er dan ook positief over. Uiterlijk speelt geel rol als het om veiligheid gaat.

De afstelmogelijkheden boden mij voldoende gelegenheid om de helm lekker zittend af te stellen.

PITA

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #3 Gepost op: 30 november 2009, 21:15:32
Heb deze helm enige tijd gebruikt werk nu weer bij een ander korps met Gallet helm

Verschillen zijn er behoorlijk ben nu weer terug op Gallet. Qua gehoor is de HPS6200 beter dan Gallet. Hij vervormt ook veel minder snel en kan beter tegen hoge temperatuur belastingen en stralingshitte. Met name tijdens realistische oefeningen en of zware binnenaanval gaat gallet vervormen. Helmschaal gaat naar binnen staan en hierdoor onstaat soms problemen met het inhakken in de pokkets van de helmschaal. Gallet helm ziet er fraai uit door het goudvizier wat er in zit en is breed geacepteerd in de brandweer markt. De HPS6200 bied met helmbeugels met vergrendeling een extra veiligheid tegen het ongecontroleerd uitstoten van de helmbeugels uit de helmschaal wat ik zelf een echt pluspunt vind. Wij hadden dit niet omdat je dan ook gelijk nieuwe type maskers moet nemen. Maar als je nieuw aan gaat schaffen zou ik dit zeker in overweging nemen en uit gaan testen. Helmschaal is stukken beter af te stellen dan gallet en zit ook beter vind ik. Had graag de HPS gehouden ondanks dat hij misschien lelijk gevonden wordt/is ;D

Joris

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 30 november 2009, 21:45:04
..bescherming van de schaal rondom het hoofd..
;D

Om nog even te reageren op PITA:

Hoe zit dat met de nieuwe Gallet? Het model is wel behoorlijk veranderd, en ik neem aan dat (daarmee) ook de bescherming verbeterd is?

Joris
343, never forget.

SiebJr

• Vrijwillige Brandweer - Hoofdbrandwacht
  • Forum gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 30 november 2009, 21:52:49
Heb enkele keren deze helm gedragen, met nieuwe maskers. Voelde prima, echter  dat de beugels verder naar beneden wijzen (dat gevoel had ik dan), vandaar iets lastiger op te zetten. Maar dit zal echter een kwestie van wennen zijn (stiekem wel vervelend ssst).

Het binnenwerk is me wel positief bevallen, maar de nieuwe Gallet (F1 S volgens mij, die met de gebogen/bolle rand van vizier en vaste punten voor zaklamp) heeft dit ook tegenover de oudere gallethelmen. Kwestie van voorkeur.

Qua hitte, heb ik de nieuwe Dräger niet echt uitgetest, wel dat andere deze ophadden, en geen schade gezien. Maar met de nieuwe Gallet, is hier ook goed voor bestand. Hier al veel hitte mee geïncasseerd en geen vervormingen of schade.

Het vizier van de Gallet (wat uitsteekt) blijft natuurlijk een puntje van aandacht als je serieuze hitte vaak tegemoet komt, daar ontkom je gewoon weg niet aan. Maar dan is het natuurlijk de vraag of je niet te ver bent gegaan (diverse keren).. Het is geen wonder helm en dat zal die van Dräger ook niet zijn.

Erg grote verschillen zie ik dan ook niet met de ervaringen die ik heb tussen de nieuwe Gallet en die van Dräger.

Als ik dan wat pluspunten en minpunten mag benoemen van Dräger en Gallet F1 S.. Ze komen in mijn inziens veel overeen:

Dräger HPS 6200
+ Draagcomfort
+ Ophang voor masker (weinig kans om "mis te steken")
+ Hitte bestendig
+ Weinig materialen die extra vatbaar zijn voor hitte (lees: uitstekend kunstofvizier)
- Lagere insteek voor masker
- Bij THV heb je een geheel vizier voor je als je hier voor kiest. Ben je haast verplicht dit in te smeren met anti-condens (is mijn veronderstelling)
- FOEI LELIJK, alsof je lid bent van een heli-crew. En je krijg een verdomd dikke kop van deze helm.

Gallet (nieuwe)
+ Draagcomfort
+ Ophang voor masker is verstelbaar! Groot hoofd, klein hoofd, je kan je masker zo instellen.
+ Hitte bestendig (Fluor is nog maar de vraag, heb al verhalen gehoord dat deze bij goede hitte vlam vatten (realistisch oefenen!!))
+ Goudvizier, blijft een handig iets bij flinke straling
+ Ingebouwde THV bril i.p.v. geheel visier (of de bril veilig is volgens normen, weet ik niet)
- Vizier is erg groot en bolling mag het zelfde zijn als de vorige!
- Bij een degelijke inzet is er een grote kans dat de rookgassen het vizier en/of THV bril aantasten

verbeekrik

• Forum gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 16 oktober 2010, 10:19:15
Ik snap eigenlijk het nut van dat goudviczer niet helemaal..
Ik heb begrepen dat dat vizier warmtewerend enzo werkt, maar.
Je komt natuurlijk NOOIT dicht bij een brand zonder ademlucht.. en met zo'n makser op heb je dus helemaal niks aan dat vizier..
Wie weet dus waar dit eigenlijk goed voor is?, en heb je hem zelf wel eens gebuirkt

Rolanddeg

• Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Reactie #7 Gepost op: 20 oktober 2010, 01:22:48
Het goudvizier is soms erg handig, bijvoorbeeld eh...

-bij het plaatsen van een waterkanon bij een gasbrand
-als je niet herkenbaar op de foto wilt
-een handige zonnebril
-tegen opspattend water in je ogen

En dat zijn eigenlijk de 4 keren geweest dat ik het goudvizier gebruikt heb... ::) Maar ach, hij hoort erbij he 8)

verbeekrik

• Forum gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 23 oktober 2010, 17:44:36
Het goudvizier is soms erg handig, bijvoorbeeld eh...

-bij het plaatsen van een waterkanon bij een gasbrand
-als je niet herkenbaar op de foto wilt
-een handige zonnebril
-tegen opspattend water in je ogen

En dat zijn eigenlijk de 4 keren geweest dat ik het goudvizier gebruikt heb... ::) Maar ach, hij hoort erbij he 8)

Die eerste 3 snap ik :)
Dat het erbij hoort is ook wel zo 0098
Maar voor de laatste reden is een gewoon blankvizier ook voldoende dacht ik O0

tower-ladder

• Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 23 oktober 2010, 23:42:19
De Drager helm is veel beter bestand tegen hitte als de Gallet helm. Zelfs de mooie "verchroomde" helmen zijn na één keer flashover container kompleet verkleurd en van blazen voorzien.  De Drager was nog prima, even wat roet eraf vegen en je zag niet dat hij in de container was geweest. Zelfs na een hele week was de Drager nog goed te gebruiken, en de Gallet?  Lleuk om een champagne koeler van te maken. ^-^
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar