Heb enkele keren deze helm gedragen, met nieuwe maskers. Voelde prima, echter dat de beugels verder naar beneden wijzen (dat gevoel had ik dan), vandaar iets lastiger op te zetten. Maar dit zal echter een kwestie van wennen zijn (stiekem wel vervelend ssst).
Het binnenwerk is me wel positief bevallen, maar de nieuwe Gallet (F1 S volgens mij, die met de gebogen/bolle rand van vizier en vaste punten voor zaklamp) heeft dit ook tegenover de oudere gallethelmen. Kwestie van voorkeur.
Qua hitte, heb ik de nieuwe Dräger niet echt uitgetest, wel dat andere deze ophadden, en geen schade gezien. Maar met de nieuwe Gallet, is hier ook goed voor bestand. Hier al veel hitte mee geïncasseerd en geen vervormingen of schade.
Het vizier van de Gallet (wat uitsteekt) blijft natuurlijk een puntje van aandacht als je serieuze hitte vaak tegemoet komt, daar ontkom je gewoon weg niet aan. Maar dan is het natuurlijk de vraag of je niet te ver bent gegaan (diverse keren).. Het is geen wonder helm en dat zal die van Dräger ook niet zijn.
Erg grote verschillen zie ik dan ook niet met de ervaringen die ik heb tussen de nieuwe Gallet en die van Dräger.
Als ik dan wat pluspunten en minpunten mag benoemen van Dräger en Gallet F1 S.. Ze komen in mijn inziens veel overeen:
Dräger HPS 6200
+ Draagcomfort
+ Ophang voor masker (weinig kans om "mis te steken")
+ Hitte bestendig
+ Weinig materialen die extra vatbaar zijn voor hitte (lees: uitstekend kunstofvizier)
- Lagere insteek voor masker
- Bij THV heb je een geheel vizier voor je als je hier voor kiest. Ben je haast verplicht dit in te smeren met anti-condens (is mijn veronderstelling)
- FOEI LELIJK, alsof je lid bent van een heli-crew. En je krijg een verdomd dikke kop van deze helm.
Gallet (nieuwe)
+ Draagcomfort
+ Ophang voor masker is verstelbaar! Groot hoofd, klein hoofd, je kan je masker zo instellen.
+ Hitte bestendig (Fluor is nog maar de vraag, heb al verhalen gehoord dat deze bij goede hitte vlam vatten (realistisch oefenen!!))
+ Goudvizier, blijft een handig iets bij flinke straling
+ Ingebouwde THV bril i.p.v. geheel visier (of de bril veilig is volgens normen, weet ik niet)
- Vizier is erg groot en bolling mag het zelfde zijn als de vorige!
- Bij een degelijke inzet is er een grote kans dat de rookgassen het vizier en/of THV bril aantasten