Uitlezen pager tijdens het rijden

Auteur Topic: Uitlezen pager tijdens het rijden  (gelezen 3636 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Gepost op: 24 november 2009, 21:03:25
Op het brandweerforum is een discussie gaande over het uitlezen van een pager tijdens het rijden.

Een persoon heeft daar o.g.v. art. 61 een bekeuring voor gekregen.

Is het uitlezen van een pager tijdens het rijden verboden of is het toegestaan?

Mij is altijd verteld (door Koos Spee) dat je een telefoon niet vast mag houden, maar dat alle andere middelen (tomtom etc) wel vastgehouden mogen worden tijdens het rijden.

Ik ben benieuwd naar de reactie van politiemensen :)




Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #1 Gepost op: 24 november 2009, 21:18:45
Tsja....

Als ik de letterlijke tekst van artikel 61 lees, dan zou je bezwaar kunnen maken. Daar staat dat je tijdens het besturen van een motorvoertuig, bromfiets, snorfiets of gehandicaptenvoertuig dat is uitgerust met een motor geen mobiele telefoon in je hand mag hebben.

Alleen valt dit artikel onder het kopje: Gebruik van mobiele telecommunicatieapparatuur. Of ze dat hebben opgetrokken naar pager, dictafoon, morsesleutel en rooksignaaldeken...

Wie het weet mag het zeggen...


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #2 Gepost op: 24 november 2009, 21:30:50
Een pager is geen mobiele telefoon. Een mobilofoon-spreeksleutel ook niet. Dat is dus allemaal niet strafbaar. Overigens kan wél artikel 5 WVW94 worden gebruikt, maar dan moet het rijgedrag wel gevaar/hinder hebben laten zien. Het enkele vasthouden van een pager is m.i. niet strafbaar.
greetz,  Enrique


Tha-Nose

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 488
Reactie #3 Gepost op: 24 november 2009, 22:15:31
De vraag in deze is of een pager een apparaat is,  bestemd voor het gebruik van mobiele openbare telecommunicatiediensten.

Bijvoorbeeld:

27MC-bakkies maken geen gebruik van een openbaar telecommunicatienetwerk. Die zijn dus gewoon toegestaan, net als apparaten binnen een gesloten netwerk, zoals mobilofoons van o.a. politie, hulpverleningsdiensten en taxichauffeurs, die mogen ook worden gebruikt.

Ik heb zelf geen pager, maar zit in een pager een sim kaart of iets dergelijks?


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #4 Gepost op: 24 november 2009, 22:21:21
Nope, geen simkaart en ook geen openbaar telecommunicatienetwerk. Is uitsluitend een ontvanger, aangesloten op een gesloten netwerk (eenrichtingsverkeer). Net als een scanner eigenlijk. Maar dan zonder radiocommunicatie en met digitale berichten.
greetz,  Enrique


Tha-Nose

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 488
Reactie #5 Gepost op: 24 november 2009, 22:21:50
In dat geval is het gewoon toegestaan!


rjvaneyk

  • Noodhulpteam Hollands Midden
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 579
Reactie #6 Gepost op: 24 november 2009, 22:24:26
Een pager bezit geen SIM-kaart, althans als dit wel zo is heb ik hem nog nooit gezien.
De pager zoekt alleen naar een signaal van een P2000-netwerk en ontvangt de p2000-berichten die bij de vooringestelde
cap-codes hoort.

De pagers kunnen dus alleen ontvangen en niets verzenden.


HardstyleFanatic

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #7 Gepost op: 24 november 2009, 22:52:44
Interessante discussie..
Als je een pager niet mag bedienen, zou je eigenlijk je autoradio ook niet mogen bedienen (ontvangt ook alleen maar), zou je geen broodje mogen eten (wat ik geregeld zie als ik onder weg ben), en al helemaal niet (helaas maar waar) uit je neus eten in de file!  ;D


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #8 Gepost op: 24 november 2009, 22:55:39
Het is heel simpel, artikel 61 rvv leterlijk:

Art. 61a. Het is degene die een motorvoertuig, bromfiets of gehandicaptenvoertuig bestuurt
verboden tijdens het rijden een mobiele telefoon vast te houden.

een pager is geen mobiele telefoon einde discusie,

gr
Mike


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #9 Gepost op: 24 november 2009, 22:58:25
Interessante discussie..
Als je een pager niet mag bedienen, zou je eigenlijk je autoradio ook niet mogen bedienen (ontvangt ook alleen maar), zou je geen broodje mogen eten (wat ik geregeld zie als ik onder weg ben), en al helemaal niet (helaas maar waar) uit je neus eten in de file!  ;D

Zo kan ik nog  wel 10000 dingen opnoemen, alles wat het verkeer in gevaar brengt of hindert is strafbaar. En instellen van totom tijdens het rijden kan heel gevaarlijk zijn met 120 km/u. Net als je pager uitlezen bij deze snelheid.

gr
Mike