Redding

Auteur Topic: Redding  (gelezen 2823 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Rolf Pieters

• Forum gebruiker
  • Rolf Pieters
Gepost op: 24 november 2009, 21:59:17
Lotgenoten   :)

In films worden brandweerlieden gepresenteerd als helden die met ontbloot bovenlijf en zonder ademlucht op het nippertje een hoogblonde dame uit een brandend huis redden.

In de realiteit ken ik de brandweer als een organisatie die (helaas?) vaak saaie klusjes moet opknappen in de sfeer van automatische alarm, autobrandje, een containertje of een buitenbrandje. Soms een heuse woningbrand en af en toe een flinke klapper in de sfeer van een bedrijfscomplex wat in de gloria staat.

Mijn vraag gaat over 'redding'.

Hoe vaak komt het in Nederland nu werkelijk voor dat de brandweer een persoon echt heeft gered bij brand.
Met 'redding' bedoel ik dan dat een persoon (dier?) zonder hulp van de brandweer de brand absoluut niet zou hebben overleefd of ernstig gewond zou zijngeraakt.
Zijn daar cijfers over?

Mijn beeld is dat veel mensen bij brand in hun woning / bedrijf zichzelf al lang in veiligheid hebben gebracht voordat de brandweer ter plekke is.

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 25 november 2009, 10:08:11
De mensen die het niet geredt hebben staan hier http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,27060.0.html

Mensen die echt geredt zijn wordt volgens mij niet geregistreerd in die zin dat daar statistieken over te vinden zijn. Bij redding denk ik aan een inzet waarbij de brandweer een slachtoffer van binnen naar buiten moet halen.

Niet een buurman die door hard bonken op de deur iemand wakker maakt. Dat valt voor mij onder de categorie waarschuwen. Uiteindelijk houdt je dan niet veel reddingen meer over denk ik.

JordyDelwel

• Senior gebruiker
  • www.DelwelFotografie.nl
Reactie #2 Gepost op: 25 november 2009, 13:39:10
Maarja, reddingen staan ook niet altijd in de krant, zo heeft Brw Harderwijk een paar maanden geleden in 1 dag bij 2 verschillende woningbranden 2 man van het balkon moeten redden met de HW. Dit hoor je dan ook later van brandweermensen. Het gebeurd denk ik vaker dan we zelf door hebben!
Fotograaf Harderwijk e.o. http://www.DelwelFotografie.nl

JM

• Arnemuiden, Zeeland
  • Forum gebruiker
  • Arnemuiden 4534
Reactie #3 Gepost op: 25 november 2009, 14:13:33
Ook indirect zorgt de brandweer voor het redden van (soms veel) mensen. Denk bijvoorbeeld aan het nathouden van een tank en gasflessen tijdens een brand, maar ook het afschermen van gevaarlijke stoffen.

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 25 november 2009, 14:23:40
Maarja, reddingen staan ook niet altijd in de krant, zo heeft Brw Harderwijk een paar maanden geleden in 1 dag bij 2 verschillende woningbranden 2 man van het balkon moeten redden met de HW. Dit hoor je dan ook later van brandweermensen. Het gebeurd denk ik vaker dan we zelf door hebben!

Deze mensen zijn zelf al uit het gevaarlijke gebied weten te komen. Dit zou ik onder de noemer evacuatie plaatsen.

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 25 november 2009, 14:24:19
Ook indirect zorgt de brandweer voor het redden van (soms veel) mensen. Denk bijvoorbeeld aan het nathouden van een tank en gasflessen tijdens een brand, maar ook het afschermen van gevaarlijke stoffen.

Zo lust ik er ook nog wel een paar, het blussen van brand valt hier dan ook onder anders staat de hele stad vol rook?

JM

• Arnemuiden, Zeeland
  • Forum gebruiker
  • Arnemuiden 4534
Reactie #6 Gepost op: 25 november 2009, 14:27:42
Mijn reactie was bedoeld om duidelijk te maken dat de brandweer zich wel degelijk regelmatig bezighoudt met het redden.

JordyDelwel

• Senior gebruiker
  • www.DelwelFotografie.nl
Reactie #7 Gepost op: 25 november 2009, 14:28:54
Deze mensen zijn zelf al uit het gevaarlijke gebied weten te komen. Dit zou ik onder de noemer evacuatie plaatsen.

Mja Mja.. Ik snap hoe je het bedoeld .. maar een van de branden was uitslaand en de bewoner stond zo goed als tussen de vlammen.. dan is het toch een levensgevaarlijke dreiging, en het is op 3 hoog.. ik denk dat je het dan echt wel mag zien als een echte redding, het is dan wel buiten de muren (je staat dus ongeveer buiten) maar alsnog tussen de vlammen. Of hebben we het hier echt over de verkenning naar SO's en ze dan naar buiten brengen?
Fotograaf Harderwijk e.o. http://www.DelwelFotografie.nl

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 25 november 2009, 14:29:26
Ik zie de context niet helemaal tussen een redding uit een pand en het nathouden van een tank en of het neerslaan van gevaarlijke stoffen.

Mijn reactie was bedoeld om duidelijk te maken dat de brandweer zich wel degelijk regelmatig bezighoudt met het redden.

JM

• Arnemuiden, Zeeland
  • Forum gebruiker
  • Arnemuiden 4534
Reactie #9 Gepost op: 25 november 2009, 14:56:06
Daarom staat er bij: INDIRECT