Organisatieplan brandweercluster Epe - Voorst - Apeldoorn : Nog eens 6 kazernes dicht?!

Auteur Topic: Organisatieplan brandweercluster Epe - Voorst - Apeldoorn : Nog eens 6 kazernes dicht?!  (gelezen 14442 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Brandweer tegen sluiten 'Oene'
door Sanne Voets. vrijdag 31 oktober 2008 | 05:58 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 31 oktober 2008 | 09:50

Tekstgrootte  

Woordvoerder Tessemaker spreekt in namens het Oener brandweerkorps. foto Hans van de Vlekkert

EPE/OENE - Met brandweerwagens en in kostuum waren gisteren alle drie de vrijwillige brandweerkorpsen (Oene, Epe en Vaassen) aanwezig bij de raadscommissievergadering. Zij waren daar om te protesteren tegen de opheffing van de kazerne in Oene.

Burgemeester en wethouders willen een nieuwe kazerne laten bouwen aan de Meent, de nog aan te leggen ontsluitingsweg van industrieterrein Kweekweg naar de N309/A50. Het pand zou ook onderdak moeten bieden aan de Oener brandweer en een volwaardige ambulancepost.

Slechts twee van de zestien brandweermannen uit Oene zouden mee kunnen naar de nieuwe Eper kazerne. Oene ziet de samenvoeging daarom als sanering. De aanrijtijden voor Oene en Wissel worden ook niet beter van de samenvoeging.

Portefeuillehouder brandweer, burgemeester Marijke van Lente, gaf aan dat vooral de samenwerking met de ambulance een reden is voor de snelle overweging en beslissing. Van Lente kreeg het overigens flink te verduren. Waarom was zij die bewuste 21 oktober niet aanwezig bij het de melding van het slechte nieuws aan de drie postcommandanten van de kazernes? De brandweercommandant van Epe, Voorst en Apeldoorn moest dit doen. "Dit is het enige waarbij ik zeg, ja, dat had ik misschien anders moeten doen. Ik wil mij verontschuldigen dat ik daarvoor niet de tijd in mijn agenda heb vrijgemaakt ", was de reactie van Van Lente.

Commandant Kruise gaf aan dat hij in een lastige positie zit. Hij is brandweercommandant, maar ook adviseur naar het Eper college toe. Bij het laatste moet hij een zeer zakelijk en objectief advies geven. "Maar Kruise is niet degene die beslist", aldus Van Lente.

De raad leek zeer onder de indruk van de betogen van de insprekers, namelijk alle postcommandanten, vertegenwoordigers van de Oener Ondernemersvereniging en het Oener belang en een inwoner uit het nabijgelegen Nijbroek.

Het collegevoorstel is een achterliggend stuk van de programmabegroting. De raad krijgt geen apart voorstel voor de opheffing van de kazerne in Oene. Alleen met een amendement kan de raad ingrijpen. Het is nog niet duidelijk of hij dat gaat doen.

Bij de politieke partijen leven nog veel vragen en zij moeten zich nog verdiepen in de totale materie.

Bron: http://www.destentor.nl/regio/epevaassen/epe/3960404/Brandweer-tegen-sluiten-Oene.ece

Pyro_loe

• Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • OvD-Bevolkingszorg
Het is ook een belangrijke post Oene, gezien het aantal meldingen dat ik ervan kan terugvinden op www.alarmeringen.nl

Laten we eerlijk zijn, als je een post heb waar je in je handen mag klappen met 20 uitrukken per jaar en daar dan nog een handtekeningen actie moet voor gaan houden, ben je dan bezig om de burger van kwaliteit te voorzien of ben je dan bezig je eigen hobby veilig te stellen?
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Om hoeveel uitrukken gaat het dan?

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Brandweer tegen sluiten 'Oene'
door Sanne Voets. vrijdag 31 oktober 2008 | 05:58 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 31 oktober 2008 | 09:50

Tekstgrootte  

Woordvoerder Tessemaker spreekt in namens het Oener brandweerkorps. foto Hans van de Vlekkert

EPE/OENE - Met brandweerwagens en in kostuum waren gisteren alle drie de vrijwillige brandweerkorpsen (Oene, Epe en Vaassen) aanwezig bij de raadscommissievergadering. Zij waren daar om te protesteren tegen de opheffing van de kazerne in Oene.
Bron: http://www.destentor.nl/regio/epevaassen/epe/3960404/Brandweer-tegen-sluiten-Oene.ece

Wethouder Epe weg om brandweerkwestie

14-11-2008 10:44 | Van onze correspondent

EPE - De aanstaande sluiting van de brandweerkazerne in Oene heeft donderdagavond geleid tot het opstappen van VVD-wethouder F. van Dam. De VVD, die voor 2006 nog de grootste partij van Epe was, gaat in de oppositie.

De zogenaamde brandweerkwestie leidde maandag tijdens een commissievergadering al tot het opzeggen van het vertrouwen van de VVD-fractie in de coalitie met CDA, Nieuwe Lijn en PvdA. Wethouder Van Dam trok gisteravond tijdens de raadsvergadering haar conclusie. „Het is nu geoorloofd van een wethouder aangeschoten wild te maken als dat goed uitkomt”, zei ze in een emotioneel betoog. Ze was het overduidelijk niet eens met de stap van haar partij. Ze betichtte haar partijgenoten van ’electoraal gewin’. „Ik neem openlijk afstand van de Eper afdeling van de VVD.”

De kwestie spitst zich toe op de sluiting van de brandweerkazerne Oene in 2011. Hiermee moet jaarlijks 100.000 euro worden bespaard. Een meerderheid van de raad heeft zich geschaard achter dit voornemen, al willen CDA, ChristenUnie/SGP, Nieuwe Lijn en PvdA eerst nog nader onderzoek. Ze willen volgend jaar de sluiting definitief maken.

De VVD hamert op het feit dat de opkomsttijden van de brandweerlieden in Oene, die nu vier tot zes minuten zijn, worden verdubbeld. Door sluiting van de kazerne zou de veiligheid van het dorp in geding zijn. Ook een deel van het buitengebied van buurgemeente Olst-Wijhe moet dan tijdige hulp krijgen vanuit andere brandweerkazernes. De landelijke Vakvereniging Brandweer Vrijwilligers (VBV) deelt die mening.

VVD-fractievoorzitter B. Cramer wilde na het opstappen van de wethouder niet nader ingaan op het feit dat ze afstand nam van de partij. Wel had hij gehoopt dat ze beschikbaar zou blijven voor de partij. Wethouder R. de Vries (Nieuwe Lijn) neemt tijdelijk de taken van Van Dam waar.

Bron: http://www.refdag.nl/artikel/1373569/Wethouder+Epe+weg+om+brandweerkwestie.html

Kolkkie

• Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
In Apeldoorn zelf zijn ze ook bezig. Sinds een paar weken staat post Eendracht leeg  :(.
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

Johan 818

• Hoofdbrandwacht
  • Forum gebruiker
In Apeldoorn zelf zijn ze ook bezig. Sinds een paar weken staat post Eendracht leeg  :(.

En is niet de laatste kazerne in Apeldoorn die gesloten word. :-X

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Als ze de normen qua aanrijtijden kunnen waarborgen, dan is er toch niks aan de hand? Of is dit te simpel denken.....?

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

Kolkkie

• Senior gebruiker
En is niet de laatste kazerne in Apeldoorn die gesloten word. :-X

Welke als ik vragen mag?

Als ze de normen qua aanrijtijden kunnen waarborgen, dan is er toch niks aan de hand? Of is dit te simpel denken.....?

WM

En dat is waar ik mij als burger in Apeldoorn ernstig zorgen over maak. Post Eendracht die nu opgeheven is, ligt op 50m van mijn huis. De dichstbijzijnde posten zijn nu Wormen (vrijw.), Apeldoorn-Centrum (hoofdpost, beroeps) en min of meer Ugchelen (vrijw).

Ik heb geen idee wat de gemiddelde opkomsttijden van de vrijwilligers zijn, ik hou rekening met 5 minuten voordat ze rijdend zijn. Dan zijn er minstans al  9 a 10 minuten verstreken eer ze op mijn adres zijn (al weet ik niet in hoeverre de drempels de aanrijtijden vertraagt en evt. de spits)
De hoofdpost is op 4 minuten rijden van mijn huis. Indien het geen spits is, moeten ze met 6 minuten voor mijn deur staan. In de spits heb ik er een hard hoofd in of ze wel binnen 8 minuten bij mijn huis zijn.
Als ik de plannen van de gemeente goed heb begrepen willen ze bovendien de hoofdpost naar het noorden van Apeldoorn verplaatsen om de drukte in het centrum te ontlopen. In dat geval zal de aanrijtijd drastisch langer zijn.

Zoals ik al zei, maak ik mij dus ernstig zorgen over onze veiligheid in de wijk  :(
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
De bezorgdheid begrijp ik best. Alleen kun je nooit op elke straathoek voorzieningen maken. De brandweer moet overigens binnen 8 minuten ter plaatse zijn.

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

Kolkkie

• Senior gebruiker
Dat begrijp ik ook wel, maar in mijn ogen worden de aanrijtijden wel erg kritiek en misschien zelfs overschreden.

En wat als er ineens een groot incident gebeurd, minder manschappen, minder materieel enz? Hoe gaan ze dat oplossen.
Zoeken vanuit de regio, maar er kan kostbare tijd verloren gaan op die manier.