Brandweer tegen sluiten 'Oene'door Sanne Voets. vrijdag 31 oktober 2008 | 05:58 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 31 oktober 2008 | 09:50
Tekstgrootte
Woordvoerder Tessemaker spreekt in namens het Oener brandweerkorps. foto Hans van de Vlekkert
EPE/OENE - Met brandweerwagens en in kostuum waren gisteren alle drie de vrijwillige brandweerkorpsen (Oene, Epe en Vaassen) aanwezig bij de raadscommissievergadering. Zij waren daar om te protesteren tegen de opheffing van de kazerne in Oene.
Burgemeester en wethouders willen een nieuwe kazerne laten bouwen aan de Meent, de nog aan te leggen ontsluitingsweg van industrieterrein Kweekweg naar de N309/A50. Het pand zou ook onderdak moeten bieden aan de Oener brandweer en een volwaardige ambulancepost.
Slechts twee van de zestien brandweermannen uit Oene zouden mee kunnen naar de nieuwe Eper kazerne. Oene ziet de samenvoeging daarom als sanering. De aanrijtijden voor Oene en Wissel worden ook niet beter van de samenvoeging.
Portefeuillehouder brandweer, burgemeester Marijke van Lente, gaf aan dat vooral de samenwerking met de ambulance een reden is voor de snelle overweging en beslissing. Van Lente kreeg het overigens flink te verduren. Waarom was zij die bewuste 21 oktober niet aanwezig bij het de melding van het slechte nieuws aan de drie postcommandanten van de kazernes? De brandweercommandant van Epe, Voorst en Apeldoorn moest dit doen. "Dit is het enige waarbij ik zeg, ja, dat had ik misschien anders moeten doen. Ik wil mij verontschuldigen dat ik daarvoor niet de tijd in mijn agenda heb vrijgemaakt ", was de reactie van Van Lente.
Commandant Kruise gaf aan dat hij in een lastige positie zit. Hij is brandweercommandant, maar ook adviseur naar het Eper college toe. Bij het laatste moet hij een zeer zakelijk en objectief advies geven. "Maar Kruise is niet degene die beslist", aldus Van Lente.
De raad leek zeer onder de indruk van de betogen van de insprekers, namelijk alle postcommandanten, vertegenwoordigers van de Oener Ondernemersvereniging en het Oener belang en een inwoner uit het nabijgelegen Nijbroek.
Het collegevoorstel is een achterliggend stuk van de programmabegroting. De raad krijgt geen apart voorstel voor de opheffing van de kazerne in Oene. Alleen met een amendement kan de raad ingrijpen. Het is nog niet duidelijk of hij dat gaat doen.
Bij de politieke partijen leven nog veel vragen en zij moeten zich nog verdiepen in de totale materie.
Bron:
http://www.destentor.nl/regio/epevaassen/epe/3960404/Brandweer-tegen-sluiten-Oene.ece