Organisatieplan brandweercluster Epe - Voorst - Apeldoorn : Nog eens 6 kazernes dicht?!

Auteur Topic: Organisatieplan brandweercluster Epe - Voorst - Apeldoorn : Nog eens 6 kazernes dicht?!  (gelezen 14448 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

rozema12

• Senior gebruiker
'Geen spek-en-bonen-brandweerman'
door Johannes Rutgers. vrijdag 27 november 2009 | 05:15 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 27 november 2009 | 08:46
APELDOORN - ,,Bedankt voor die twintig jaar'', zegt Henk Derks boos. Hij is een van de leden van korps Wormen die zojuist demonstratief ontslag hebben genomen van de brandweer.

Burgemeester De Graaf en commandant Blokker zitten verbouwereerd achter hun tafel in de raadzaal, waar net de politieke vergadering is afgelopen. Zes enveloppen met ontslagbrieven zijn gedeponeerd, net als twee piepers. ,,Jongens, jongens, wat zijn jullie onvolwassen'', reageert De Graaf. Derks en zijn korpsgenoten raakt het niet. Zij vinden het besluit van de korpsleiding, dat is overgenomen door het gemeentebestuur, 'stijlloos'. ,,Op een jaar na ben ik twintig jaar bij de brandweer geweest'', zegt Derks. ,,Dat wordt gewoon even van tafel gepoetst.'' De gemeente gooit zo jaren training en ervaring weg, stellen Derks en korpsgenoot Bert van Cuijk. Want het alternatief, aanhaken bij de vrijwilligers van de Vosselmanstraat, ís voor hen geen alternatief. ,,Dat heeft puur te maken met de plek waar wij wonen'', zeggen de inwoners van Zuid. ,,We doen er minuten over om bij de kazerne in het centrum te komen.'' En dus is de brandweerwagen al lang vertrokken. ,,Want als je die negen minuten extra in je brandende huis of verongelukte auto op mij zou moeten wachten, ben je niet gelukkig.'' De ex-Wormen-leden zouden dus andere taken op zich moeten nemen. ,,Maar ik ben geen spek-en-bonen-brandweerman'', zegt Derks. ,,Je zit bij de brandweer voor het redden van mens en dier en voor het blussen. Niet voor wat neventaken.'' Volgens Derks en Van Cuijk nemen tien mannen van Wormen meteen ontslag. De overige vier twijfelen nog. Een van hen is Erwin Klomp. ,,Ik zeg niet dat ik blijf, ik wil de optie nog openhouden. Maar dat betekent dan wel dat ik zou moeten verhuizen. Het voordeel voor mij is dat ik dat toch al wel van plan was. En ik vind het vak te mooi om er zo mee te stoppen.'

bron:stentor.nl'

rozema12

• Senior gebruiker
Wagen van Wormen blijft nu in garage
door Johannes Rutgers. vrijdag 27 november 2009 | 11:49 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 27 november 2009 | 15:58

APELDOORN - Brandweerkorps Wormen is definitief gestopt met uitrukken. Die kant leek het donderdagavond al op te gaan, toen 6 van de 14 vrijwilligers hun ontslag indienden.

Zij zijn kwaad over het opheffen van hun kazerne per 1 januari. Vermoedelijk stappen de komende dagen nog vier leden op. Dat betekent dat uitrukken niet meer mogelijk is, omdat daarvoor zes mensen nodig zijn.

De korpsleiding ging er vrijdagochtend nog vanuit dat Wormen wel degelijk rijdt op meldingen. Voor de zekerheid heeft de leiding echter donderdagavond al besloten per direct ook het korps Centrum te laten uitrukken naar meldingen die normaal voor Wormen zijn. Een woordvoerder van de korpsleiding stelt nogmaals dat 'sluiting van de uitruklocatie absoluut niet wil zeggen dat we afscheid nemen van de vrijwilligers'. Zij zouden bij Centrum kunnen aanhaken, of op termijn op de nieuwe post aan Aruba.

bron: stentor.nl

JordyDelwel

• Senior gebruiker
  • www.DelwelFotografie.nl
Fotograaf Harderwijk e.o. http://www.DelwelFotografie.nl

Meerdam

• Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
Das een btje kort door de bocht Fanny en, naar mijn inziens, een btje kwetsend richting deze mannen.

De gemeente heeft al gezegd (en daar ben ik het wel mee eens) dat ze weinig meerwaarde hebben (slechts 30 sec sneller als de beroeps) dus met dat "in de kou laten staan" valt het wel mee. De brandweerzorg blijft gewaarborgd.

En dat vrijwilliger worden op een andere kazerne is natuurlijk maar een zoethoudertje. Deze mensen komen nooit meer echt aan de bak behalve als zoveelste TS bij een grote brand misschien. Ik snap best dat ze ontslag hebben genomen en dat doet een brandweerman niet zomaar, geloof me! Ze doen dit met heel veel pijn in hun hart!

probleem voor de gemeente opgelost..........................

maar ik vraag me af of deze vrijwilligers beseffen dat ze, per direct, zelf de eventuele slachtoffers nu in de kou laten staan.
daarnaast gooit de gemeente geen 20 jaar ervaring weg: ze hebben zelf ontslag genomen; de gemeente wilde wel gebruik maken van de ervaring van deze vrijwilligers.

jammer dat deze vrijwilligers zich zo laten kennen

Brandmeester Bevelvoerder Adjunct-Hoofdbrandmeester Preventie Vrijwilliger en Beroeps

JM

• Arnemuiden, Zeeland
  • Forum gebruiker
  • Arnemuiden 4534
Ik kom zelf uit Zeeland, dus ben niet direct op de hoogte van het brandweerwezen in Apeldoorn.

Maar dit wil wel ff kwijt:
a. Ik begrijp goed dat de betreffende vrijwilligers het oneens zijn met het besluit, maar als je ze massaal opstappen, lopen ze dan niet van het probleem weg? Doorgaan met onderhandelen zal jullie ongetwijfeld verder brengen;)

b. Ik vind het ongeoorloofd dat de post gaat sluiten, vanwege die 30 seconden. Ik ben er van overtuigd dat de vrijwilligers ook emotionele waarde hechten aan de Kazerne. Daar vind ik die € 62000 per jaar niet tegenop wegen. Zij zijn toch een gebonden team mag ik aannemen en dat doet heel zeer wanneer er een streep door wordt gezet. (Ik spreek niet uit ervaring, maar ben er van overtuigd dat het zal zijn)

Kusje

• Senior gebruiker
Das een btje kort door de bocht Fanny en, naar mijn inziens, een btje kwetsend richting deze mannen.

De gemeente heeft al gezegd (en daar ben ik het wel mee eens) dat ze weinig meerwaarde hebben (slechts 30 sec sneller als de beroeps) dus met dat "in de kou laten staan" valt het wel mee. De brandweerzorg blijft gewaarborgd.

En dat vrijwilliger worden op een andere kazerne is natuurlijk maar een zoethoudertje. Deze mensen komen nooit meer echt aan de bak behalve als zoveelste TS bij een grote brand misschien. Ik snap best dat ze ontslag hebben genomen en dat doet een brandweerman niet zomaar, geloof me! Ze doen dit met heel veel pijn in hun hart!

Inderdaad een beetje kort door de bocht, de reactie "probleem opgelost voor de gemeente" was cynisch bedoeld  maar door de actie van deze mannen geeft mij het gevoel dat ze niet naar een andere post willen
ze kunnen het altijd eerst een tijdje op een andere kazerne proberen, maar ze zijn te gehecht aan hun "eigen" kazerne.

een gemeente moet denk ik ook naar de kosten / baten kijken
als een groep beroepskrachten na 30 sec ook arriveren en de vrijwilligers zijn al bezg zijn dat 2x kosten voor de gemeente (lees inwoners)
terwijl het met 1 wagen had afgekund. De beroeps op de kazerne te laten zitten omdat de vrijwiligers bezig zijn is ook 2x kosten

Gast48368

• Gast
Ik kom zelf uit Zeeland, dus ben niet direct op de hoogte van het brandweerwezen in Apeldoorn.

Maar dit wil wel ff kwijt:
a. Ik begrijp goed dat de betreffende vrijwilligers het oneens zijn met het besluit, maar als je ze massaal opstappen, lopen ze dan niet van het probleem weg? Doorgaan met onderhandelen zal jullie ongetwijfeld verder brengen;)

b. Ik vind het ongeoorloofd dat de post gaat sluiten, vanwege die 30 seconden. Ik ben er van overtuigd dat de vrijwilligers ook emotionele waarde hechten aan de Kazerne. Daar vind ik die € 62000 per jaar niet tegenop wegen. Zij zijn toch een gebonden team mag ik aannemen en dat doet heel zeer wanneer er een streep door wordt gezet. (Ik spreek niet uit ervaring, maar ben er van overtuigd dat het zal zijn)

Tsja, een Brandweerman/vrouw doet zijn of haar werk met hart en ziel. Als je dat ineens "afgepakt" wordt, lopen de emoties hoog op. Dat ze bij een andere post aangesloten kunnen worden is een alternatief alombekend flauw zoethoudertje. Je bent je roeping ineens kwijt. Ik begrijp de reaktie volkomen.......of het wijs is, is een andere vraag, maar we blijven allemaal gewoon mensen, ook hulpverleners.  :)

JM

• Arnemuiden, Zeeland
  • Forum gebruiker
  • Arnemuiden 4534
Tsja, een Brandweerman/vrouw doet zijn of haar werk met hart en ziel. Als je dat ineens "afgepakt" wordt, lopen de emoties hoog op. Dat ze bij een andere post aangesloten kunnen worden is een alternatief alombekend flauw zoethoudertje. Je bent je roeping ineens kwijt. Ik begrijp de reaktie volkomen.......of het wijs is, is een andere vraag, maar we blijven allemaal gewoon mensen, ook hulpverleners.  :)

Ik zat er aan te twijfelen om het er in te zetten, zeker puntje a. Kijk ik neem die vrijwilligers het niet kwalijk dat ze zo handelen, want ik heb geen compleet plaatje van het gebeuren, dus dan is conclusies trekken moeilijker.

JAB

• Forum gebruiker
Ik begrijp de reactie van de groep Wormen heel goed. Als je na 31 dec. niet meer nodig bent, dan vandaag ook niet meer. Want er is geen andere dekking dan de huidige. Ik vraag me ook af of het gemeentebestuur, nee, het MT brandweer, goed gekeken heeft naar de mogelijkheid om de vrw's mee te laten draaien in kazernering op de hoofdpost, of beter een plan had moeten hebben de groep Wormen hun 1e uitruktaak te kunnen laten vervullen. daar gaat het hen om. Er wordt gesproken over de toekomstige inrichting van een 2e beroepspost in het zuiden van de stad. Wellicht een goede kans om die overdag te bezetten door beroeps, en in avond/nacht/weekend door vrw's van Wormen en Ughelen samen. Heeft de gemeente de dekking rond, de vrw's hun regelmatige 1e uitruk. Maar dat plan had eerst klaar moeten zijn, en daarmee hadden de vrw's een goed (in mijn ogen een professioneel) alternatief. Daarna de post pas sluiten was verstandiger geweest.

Jammer.

erik 67

• Senior gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Wormenaren blijven niet boos
door Jarno Bleumink. dinsdag 08 december 2009 | 08:00 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 08 december 2009 | 21:27  

APELDOORN - Een paar dagen geleden lag Henk Derks, bijna twintig jaar vrijwilliger bij Brandweer Wormen, nog niet goed en wel op bed toen hij de brandweer hoorde. Een melding bij Euro Patisserie. ,,Die was normaal voor ons geweest. Dat doet wel even pijn.'' Maar het moet geen dramaverhaal worden, zeggen Erwin Radix (39) en Henk Derks (42) bij aanvang van het gesprek.

Tot anderhalve week geleden waren zij vrijwillige brandweerman bij het brandweerkorps Wormen. Nadat de Apeldoornse politiek besloot dat het Wormen per 1 januari wordt opgeheven, nam een groot deel van het - geëmotioneerde - korps per direct ontslag.

Nu, ruim een week nadat het doek viel, is er ook opluchting. Eindelijk weet het korps waar het aan toe is. ,,Het verhaal (over opheffen, red.) is natuurlijk niet van gisteren op vandaag gaan spelen'', zegt Derks. ,,Al vanaf 2004 is het begonnen.'' Een paar jaar geleden werd besloten dat het korps overdag niet meer zou uitrukken door gebrek aan vrijwilligers overdag. De laatste tijd mocht het korps geen nieuwe vrijwilligers meer aannemen.

Natuurlijk, een beetje pijn doet het nog steeds. Maar wat Radix en Derks zich willen blijven herinneren is het plezier waarmee ze al die jaren bij het korps Wormen hebben gewerkt. ,,Je mag boos zijn, maar je moet niet boos blijven'', zegt Derks. Hij is vanaf 1990 actief bij de brandweer; Radix sinds 1996. Zowel Radix als Derks is al van jongs af geïnteresseerd in de brandweer. ,,Als de sirenes gingen, ging ik er achterheen'', zegt Derks. ,,Toen ik 22 was ben ik bij de brandweer gegaan. Eerst een paar jaar als leerling, later als manschap.'' Later werd hij ook bevelvoerder.

Het onverwachte maakt het vak zo boeiend, zegt Radix. ,,Waar een ander wegloopt, daar ga jij heen.''

Wat beklijft is de eerste keer. De eerste woningbrand, de eerste dode. Zo herinnert Derks zich nog een woningbrand uit de beginperiode van zijn loopbaan bij de brandweer. ,,Op pakjesavond aan de Rietzangerweg. Het hele huis stond in brand, maar de gehandicapte zoon kon er niet uitkomen. Je zag hem in zijn kamer staan. Collega's hebben hem er toch uitgehaald.''

Ook de eerste dode staat in het geheugen van Derks gegrift. Een auto was gevat door een vrachtwagen, waarbij de automobilist het leven liet. ,,Het gezicht van de man vergeet ik nooit meer. Het was de eerste en de ergste keer.''

Radix herinnert zich een woningbrand aan de Troelstrastraat. ,,Er zou nog een vrouw in de woonkamer zitten. We dachten dat we haar hadden, maar toen hadden we een kussen beet. Toen bleek dat de vrouw bij de buren zat, dus dat is goed afgelopen.''

Met elkaar praten over dingen die je hebt meegemaakt is belangrijk, zeggen Radix en Derks. ,,Een brandweervrouw moet voor 150 procent snappen wat het vak betekent. Als je een verhaal voor de tiende keer vertelt, is het geen nieuws meer. Maar toch moet je blijven luisteren.''

Het vak vergt ook veel van je. ,,Vrijwillig is niet vrijblijvend'', zegt Radix. Korps Wormen rukte gemiddeld 180 keer per jaar uit; zo'n drie à vier keer per week. Als je dienst had moest je binnen het vierkant Marchantstraat, spoor, kanaal en de Arnhemseweg blijven. Menig boodschappenkar bleef even staan in de Dekamarkt als de pieper ging, glimlacht Derks. Hij schat dat hij wekelijks zo'n negen uur besteedde aan de brandweer. Hoe hij die vrijgekomen tijd nu gaat indelen weet hij nog niet.

Radix blijft als beroepsbrandweerman in het centrum werken. Maar Brandweer Wormen zal niet helemaal uit elkaar vallen. Derks: ,,Eén keer per jaar gaan we ergens iets doen met z'n allen.''

http://www.destentor.nl/regio/apeldoorn/5916543/Wormenaren-blijven-niet-boos.ece