statussen van voertuig

Auteur Topic: statussen van voertuig  (gelezen 7531 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Gepost op: 25 november 2009, 21:49:22
Op het meldkamerscherm van de ambulancedienst kun je de  voertuigen door de gps volgen.
Nu is de weergave afhankelijk van de status van de voertuigen.
Bijvoorbeeld, een ambulance die beschikbaar is en op de post staat staat groen in het scherm (ik weet niet of dit zo is).
Welke statussen zijn er en welke kleuren horen hierbij?
(puur een interesse vraag).




Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #1 Gepost op: 25 november 2009, 21:54:21
Op het meldkamerscherm van de ambulancedienst kun je de  voertuigen door de gps volgen.
Nu is de weergave afhankelijk van de status van de voertuigen.
Bijvoorbeeld, een ambulance die beschikbaar is en op de post staat staat groen in het scherm (ik weet niet of dit zo is).
Welke statussen zijn er en welke kleuren horen hierbij?
(puur een interesse vraag).


De kleuren weet ik niet precies meer. Volgensmij zie je in ieder geval op het scherm de voertuigen die
- Beschikbaar zijn (op de post of niet)
- Onderweg zijn (naar melding of zkh)
- Ter plaatse/bezet zijn (zowel TP als in zkh etc.)


PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #2 Gepost op: 25 november 2009, 23:10:40
De kleuren moet je me niet vragen, maar de status die wij kunnen geven komt neer op:
aanvang rit / aankomst patiënt / vertrek bestemming / aankomst bestemming / vrij / op de post / buiten dienst / binnenkort in dienst.
Geloof niet alles wat je denkt.


Bart S

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 26 november 2009, 10:40:44
Bij ons bijna hetzelfde, alleen doet de 7 niets, 8 is gespreksaanvraag, 9 is spoedaanvraag en 0 doet ook niets.


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #4 Gepost op: 26 november 2009, 13:16:00
Voor alle vragen kan je ook kijken in het procedureboek C2000 van de regio Kennemerland. Maar voor degene die niet de eer hebben om het groene boek te kunnen lezen, ziehier een kleine bloemlezing.
status 6 = indienst melden;           locator paars
status 1 = vertrek;                       locator oranje
status 2 = aankomst patient;         locator rood
status 3 = vertrek patient;            locator geel
status 4 = aankomst bestemming;  locator blauw
status 5 = vrij;                             locator groen
status 6 = op post;                      locator paars
status 15 = tijdelijk buiten dienst   locator grijs
status 18 = einde dienst               locator grijs

Dit geldt voor de regio Kennemerland. Niet elke regio is hetzelfde ingedeeld qua kleuring.

RR (die niet kleuren blind is)
Elke hulpverlening start met communicatie.


PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #5 Gepost op: 26 november 2009, 15:37:06
De eerder door mij genoemde statussen zijn de statussen in het MDT. Op de porto hebben we dan nog de 2 voor de ALA-brug, een knopje onder de spreeksleutel voor (terugkeer naar) het eigen kanaal met de MKA en de 8 en 9 zoals Bart ze beschreef.
Geloof niet alles wat je denkt.


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #6 Gepost op: 27 november 2009, 09:03:01
Bij ons bijna hetzelfde, alleen doet de 7 niets, 8 is gespreksaanvraag, 9 is spoedaanvraag en 0 doet ook niets.

De eerder door mij genoemde statussen zijn de statussen in het MDT. Op de porto hebben we dan nog de 2 voor de ALA-brug, een knopje onder de spreeksleutel voor (terugkeer naar) het eigen kanaal met de MKA en de 8 en 9 zoals Bart ze beschreef.

Het ligt er maar net aan hoe je de randapparatuur programmeert. In de regio Kennemerland zijn we nu een aantal test portofoons aan het maken voor de BRW en AMBU met wel hun eigen fleetmap, maar waarbij de verschillende RMG-, LMG-, inmeld- en bijstandsgespreksgroepen paralel in de fleetmap staan. Zodat de gebruiker, ongeacht de discipline altijd dezelfde VKC kan gebruiken voor multidisciplinaire of buitenregionale communicatie.

Daarnaast kijken we naar het gemak voor de gebruiker. Zo zal er een differentiatie komen tussen lang en kort indrukken van het keypad. Gevolg is dus dat
  • lang indrukken je naar andere voorgeprogrammeerde gespreksgroepen gaat
  • 1 = AKE-INCI-01
  • 2 = AKE-INCI-02
  • 3 = AKE-INCI-03
  • 8 = SKE-RMG-08 koppeling met BRW - AMBU
  • 9 = SKE-RMG-09 koppeling met POL- AMBU
  • 0 = schakeling tussen DMO en TMO
  • kort indrukken met * naar ander gespreksgroepen in de fleetmap
  • kort indrukken met # verzenden van een status
  • de zwarte en groene knop boven en onder de spreeksleutel is 8 => spraakaanvraag en 9 => urgente spraakaanvraag

Maar elke regio kan dat op z'n eigen manier programmeren. En de ALA-BRUG zal er bij ons voorlopig niet inkomen, omdat men de LKF wel kan schrijven, maar dan moet er nog steeds met de eigen CPA contact op worden genomen en er vanaf daar een rit in je MDT gezet moet worden, terwijl het GMS op die CPA nooit die locatie heeft van de andere regio. En er is nog steeds geen uitspraak over het inschieten van incidenten door andere CPA's bij voertuigen rijden in de ALA-BRUG, dus . . . . .

RR (er valt nog heel veel te verbeteren, begin met de . . .)
Elke hulpverlening start met communicatie.


PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #7 Gepost op: 28 november 2009, 11:14:33
Bij de RAVU is het gebruikelijk dat je je in een andere regio telefonisch inmeld bij de MKA op het moment dat je vrij bent. Vervolgens kun je ook aangeven dat je bereikbaar bent op de ALA-Brug. Zodoende zit deze sneltoets erop en hoef je niet in iedere regio op zoek naar het inmeldkanaal.
Geloof niet alles wat je denkt.


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #8 Gepost op: 28 november 2009, 15:59:06
En bij ons zijn de inmeldkanalen van de drie "buurregio's" weer ingeprogrammeerd onder de F1/F2/F3 toetsen....

En zo doen we het allemaal anders  ;D
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #9 Gepost op: 28 november 2009, 21:42:46
En zo doen we het allemaal anders  ;D

geen kritiek hoor. (....) ::)

Herstel: wel kritiek.

Is het niet veel handiger om dit soort systemen zo uniform mogelijk te maken en te houden? Als je allemaal hetzelfde kunstje flikt, kan je toch veel flexibeler opereren met mensen en systemen?
Of denkt DB weer veels te simpel?