En dat terwijl dit soort self-storage bedrijven vaak juist de indruk wekken dat het allemaal veilig is. In ieder geval veiliger dan bij je thuis. Ik was dan ook in de veronderstelling (en ik denk velen met mij) dat het met de brandveiligheid in dit soort bedrijven juist goed gesteld is.
De slogan is niet voor niets "schoon, dro(o)g en veilig"
CityBox
Nee, een brandcompartiment is maximaal 1000 m2 en daarin liggen diverse opslagen van diverse personen. Als dus je buurman bijvoorbeeld wat poetskatoen in minerale olie opslaat en er ontstaat door broei brand dan brand minimaal het brandcompartiment uit. Omdat het allemaal afgesloten boxen zijn is er ook geen beginnen aan om alle boxen open te gaan slijpen om de brand te laten stoppen. Vaak zitten er voor ventilatie nog openingen in de wanden.
Veel bedrijven dienen bij bouwvergunning deze gebouwen in als industriefunctie. Dit heeft als gevolg dat er geen wettelijke verplichting is voor een brandmeldinstallatie met rookmelders en doormelding (zie:
http://www.vrom.nl/get.asp?file=Docs/bouwen_en_wonen/Bijlage1_gebruiksbesluit_art2-2-1.pdf ). Een brandmelding wordt dan pas gemeld als door een passant of bezoeker de brand opgemerkt wordt.
Veel van deze opslagen staan ook toe dat je met je auto naar binnen rijd om je spullen rechtstreeks in je opslag te brengen. Ook dit geeft weer een verhoogt brandrisico waar wettelijk iets tegen te doen is.
Als je waardevolle / onvervangbare spullen hebt dan zou ik ze zeker niet in zo'n opslag gebouw brengen....