Brand Citybox: kleine spullen, groot leedAMSTERDAM - Bij de brand die donderdag in opslagbedrijf Citybox in Amsterdam-Noord woedde, gingen negenhonderd opslagboxen teloor. Veelal kleine spullen, maar groot leed.
Marjan en Eric van den Berg zijn getrouwd, maar ze hebben ook nog een vorig leven. Met andere echtgenoten. En die zijn beiden overleden. Het enige wat rest, zijn herinneringen, want de foto's van hen liggen verderop in de City Box te smeulen. Het stel staat op het NDSM-terrein achter het rood-witte politielint naar de onheilspellende zwarte rookpluimen te kijken. Lamgeslagen, want het ziet er somber voor ze uit. De directie van City Box heeft al laten weten dat de inhoud in de boxen van de negenhonderd klanten waarschijnlijk verbrand is. Eric: ''Ik moet dus mijn dochter bellen en zeggen: 'Sorry meid, de foto's van je moeder zijn weg.''
De brand, die donderdag rond 11.30 uur in de City Box begon en oversloeg naar een paar naastgelegen zaken, zoals kickboksschool Mike's Gym, was rond 16.15 uur onder controle. Het nablussen duurde echter nog tot vrijdagmiddag.
City Box vermoedt dat de brand tijdens werkzaamheden in de lift is begonnen met een paar vonkjes. Niet veel later was de rookpluim tot in Purmerend te zien. Het bedrijfsverzamelpand aan de tt Vasumweg waar de brand woedde, was dan ook gigantisch: honderd bij tweehonderd meter. De schade loopt in de vele miljoenen.
Materieel, maar ook zeker emotioneel. ''Toen ik het van een collega hoorde, was het net alsof de grond onder me wegzakte. Ik dacht: mijn foto's, mijn foto's.'' zegt Marjan. Zo zijn er veel meer verhalen. Een vrouw is in tranen vanwege een urn van haar opa - ook in de box. De band Alderliefste heeft een oefenruimte in het pand en is nu naast een heleboel muziekinstrumenten ook een harde schijf met opnames van nieuwe liedjes kwijt.
De Rock & Roll Vereniging Gel moet afscheid nemen van decorstukken en geluidsinstallaties en het Wierings Trompetter Korps heeft trommels, trompetten en jachthoorns verloren door de brand. Allemaal veilig opgeborgen in de opslag, dachten ze.
In de box van Danny Wieringa stond een Mercedes uit 1958, een erfstuk van zijn vader. Wieringa: ''De eerste eigenaar was de burgemeester van Brussel. Ik heb vijf jaar aan die auto gesleuteld en honger geleden om de restauratie te kunnen betalen. Ik ben hier ziek van.''
Danny Wieringa treurt bij de box waar zijn historische Mercedes stond. 'Ik heb vijf jaar aan die auto gesleuteld, er honger voor geleden.' Foto Amaury MillerVerzekerd had Wieringa zijn box niet. Hij wist niet dat dat kon. Volgens de woordvoerder van City Box krijgen alle gebruikers de mogelijkheid een extra verzekering af te sluiten tegen brand. De woordvoerder: ''Een hoog percentage heeft die verzekering afgesloten. In sommige gevallen dekt de eigen inboedelverzekering de schade ook.''
Saskia Dekker (22), ook machteloos aan het politielint, ziet haar hele inboedel in vlammen opgaan. Zaterdag zou ze het ouderlijk huis verlaten, de box leeghalen en in een nieuwe huurwoning trekken. Drie dagen te laat, als ze dit zo ziet. De schade? Veel spullen van oma - en die leeft niet meer, dus de gevoelswaarde is groot. De klap dus ook. Haar moeder Hennie den Hartog somt op: een bankstel, matrassen, een eethoek, een koekoeksklok en een oud schilderij van grootmoeder. Hoe dat met de verzekering moet, weet zij ook niet. ''Van die spullen hebben we geen bonnetjes.''
Een straffe wind trekt over het NDSM-terrein. Windkracht 6, waarbij het vuur zich comfortabel voelt en zich snel verplaatst. ''Waar blijft nu de regen?'' verzucht Kalid Hawil. Hij kijkt naar boven. ''Het vuur begint en de zon gaat schijnen.'' De eigenaar van B. Smart - een bedrijf dat auto's van en naar klanten in hotels brengt - is op van de zenuwen. Hij wijst naar het bedrijfsverzamelgebouw, waar de vuurtongen uit slaan. Daar zit zijn garage. Met vijf auto's - een van hemzelf, een van zijn neef en drie van klanten.
Toen de brand begon, was hij binnen. ''Ik zat boven een kop koffie te drinken, zag ik ineens brandweer en politie buiten. Ik zeg tegen zo'n agent: 'Zal ik de auto's veilig stellen?' Nee, dat was niet nodig. Het was maar een klein brandje. Dus ik ben naar de binnenstad gegaan, kom ik terug en nu heb ik dit.''
Hawil wordt geflankeerd door familielid Monier Hanna, die in de garage woont. Hanna slaapt in het bedrijf juist om dit soort ellende als brand te voorkomen. ''Ik heb daar blusapparaten staan.'' Hanna is alles kwijt. Van kleding tot de mobiele telefoon die hij als kerstcadeau voor zijn zoon in de Oekraïne heeft gekocht. De meeste zorgen maakt hij zich om zijn papieren en zijn Oekraïense paspoort. ''Als de politie me nu om een identificatie vraagt, heb ik niks.'' Kan hij wel naar zijn familie in de Oekraïne tijdens kerst?
Ondertussen dringen achter de afzettingen herinneringen zich op aan juni vorig jaar toen, even verderop aan de Klimopweg, de Leen Bakker, de Gamma en de Halfords afbrandden. ''Dit doet daar niet voor onder,'' zegt een van de ramptoeristen - want die zijn uiteraard ook uitgerukt om deze spectaculaire fik van dichtbij te aanschouwen. (MALIKA SEVIL)