'Fout op fout bij brand Citybox'
Lopend onderzoek naar de brand in de Citybox in Amsterdam-Noord vorige maand, toont aan dat de brandweer inschattingsfouten heeft gemaakt bij het blussen. Hierdoor is de schade groter is dan misschien nodig was. Dat stelt schadecoach Eric Horssius, die de gedupeerden vertegenwoordigt. De brandweer heeft volgens hem vergunning verleend aan een pand met veel tussenruimtes die bij een brand fungeren als ventilatiekanalen. Sinds de Schipholbrand wordt dit als zeer gevaarlijk beschouwd, want het blijkt een snelle geleider voor het vuur te zijn. Verder is in eerste instantie ingeschat dat de brand intern was en niet groot. Daarom zijn brandweerlieden eerst de buitenkant gaan blussen om de brand te controleren. Toen het vuur wel groter werd en er door brandweer polshoogte werd genomen in het pand, is te snel besloten dat het te gevaarlijk werd voor brandweerlieden. Dat was niet terecht, omdat in de eerder genoemde tussenruimte de brand er vaker groter uitziet dan het werkelijk is.
http://www.rtvnh.nl/nieuws/index.asp?newsid=104968&tijdlijn=1
Wat mij irriteert is dat er heel hard geroepen wordt dat de brandweer 'fout op fout' maakte, terwijl er nog onderzoek moet worden gedaan.
Wat mij nog meer irriteert is dat men aan het proberen is de brandweer aansprakelijk te stellen voor de brand in het Citybox gebouw. Dat lijkt me een beetje de omgekeerde wereld, de brandweer aanklagen omdat een gebouw in brand heeft gestaan? Het is een privilege dat we in Nederland een goede brandweer hebben. Maar brandweermensen zijn ook mensen, en mensen maken fouten. Mocht het zo zijn dat er wel een fout is gemaakt, gaat het dan niet een beetje ver om de gemeente Amsterdam daarvoor aan te klagen? Het begint langzaam te lijken op Amerika, waar iedereen elkaar 'sued'.
Ik begrijp dit soort praktijken echt, maar dan ook echt, niet.
Daarbij komt dat meneer Horssius natuurlijk makkelijk praten heeft. Achteraf bedenken hoe een brand geblust zou moeten worden kan iedereen heel erg goed.
Zoals Diamondback als zei, het is goed dat er lering is getrokken uit de brand bij de Punt. En dat als het niet perse nodig is om naar binnen te gaan, men dit ook vooral niet moet doen. Dat is iets waar veel mensen op het eerste gezicht niet blij mee zullen zijn, maar als je erbij uitlegt dat eigen veiligheid eerst gaat, en brandweermensen hun leven niet op het spel willen zetten, denk ik dat vrijwel iedereen het zal begrijpen.