Politie communicatie via Social Media (Twitter/Facebook/etc)

Auteur Topic: Politie communicatie via Social Media (Twitter/Facebook/etc)  (gelezen 123877 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #100 Gepost op: 29 maart 2013, 00:59:46
Sociale media vast onderdeel van politiewerk

http://www.politie.nl/nieuws/2013/maart/27/00-sociale-media-vast-onderdeel-van-politiewerk.html
Laatste update: 27-03-2013 | 12:13

Den Haag - De korpsleiding en eenheidsleidingen van de politie bespreken vandaag met burgemeesters, hoofdofficieren van justitie, rechters en onderzoekers tijdens de Conferentie Sociale Media de ontwikkelingen, mogelijkheden en risico’s ervan. De politie gebruikt sociale media bij de intake van meldingen, als informatiebron, voor toezicht, handhaving en opsporing. Burgers kunnen via deze media iets melden of hulp inroepen. Project X in Haren plaatste de sociale media in het middelpunt van de belangstelling. Haren is leerzaam, maar het fenomeen sociale media is allesbehalve nieuw voor de politie.

'De overheid en dus ook de politie moet zich meer verplaatsen in het perspectief van de burger en van jongeren', stelt hoofdcommissaris Jannine van den Berg. Zij is binnen de korpsleiding verantwoordelijk voor sociale media. 'De ontwikkelingen binnen de sociale media zijn snel en ongrijpbaar. Dat vereist van ons permanente alertheid en voortdurende innovatie. De politie kan en wil het zich eenvoudigweg niet permitteren om achter de feiten aan te lopen. Daarom trekt de politie hard aan de verdere inbedding van sociale media binnen ons werk. Al meer dan vijftienhonderd wijkagenten communiceren via Twitter met de mensen in hun wijk. Sociale media spelen een steeds belangrijkere rol bij handhavingsacties en bij de aanpak van het uitgaansgeweld.'

Open Source Intelligence
Informatie op sociale media wordt steeds meer en beter gemonitord, geanalyseerd en geduid. Op basis daarvan bepaalt de politie adequate interventies. Het wordt gebruikt bij opsporing, crowd control, evenementen en tijdens crisissituaties. Bij de politie is het gespecialiseerde team Open Source Intelligence ingericht. Dit landelijke team monitort en duidt, onder meer strafbare feiten gepleegd in de virtuele wereld. Ook in reguliere situaties gebruikt de politie het potentieel van sociale media.

Realtime Intelligence Center
In elke eenheid van de nationale politie volgt een Realtime Intelligence Center (RTIC) de sociale media, ook ten behoeve van het lokale gezag. Zowel de RTIC's als de recherche beschikken over geavanceerde hulpmiddelen om berichtgeving op de verschillende vormen van sociale media te kunnen monitoren, analyseren en duiden. Door het landelijk dekkend netwerk van de RTIC’s kunnen de eenheden elkaar 24/7 ondersteunen en samenwerken bij de analyse van het berichtenverkeer op de sociale media. Burgers kunnen deze media gebruiken om iets te melden of hulp in te roepen.
Samen sterk in de hulpverlening!


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #101 Gepost op: 8 april 2013, 09:25:22
Citaat
Praatje met wijkagent via Twitter populair
Burgers maken vaak via Twitter een praatje met de wijkagent in hun buurt, tot tevredenheid van de politie. 'Social media zijn voor de oorspronkelijke nogal gesloten politie een belangrijke manier om in contact te komen met de burger', aldus Janinne van den Berg, korpsleidinggevende bij de Nationale Politie over het social mediabeleid lees verder
bron: Volkskrant


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #102 Gepost op: 9 april 2013, 21:23:12
Twitterende wijkagent populair
Twitterende wijkagent populair
RTVOost·2.560        
Gepubliceerd op 9 apr 2013
Citaat
Tien procent van het contact dat burgers hebben met de politie verliep vorig jaar via sociale media. Dat blijkt uit het jaarlijkse bevolkingsonderzoek naar onder meer veiligheid.

Landelijk gezien is bijna een derde van de wijkagenten terug te vinden op Twitter. In Enschede is wijkagent Bennie Visschedijk behoorlijk actief. Hij heeft zelfs een brochure laten maken waarin hij zich voorstelt als twitteraar en uitlegt wat de voordelen zijn.

Bekijk het volledige bericht op: http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.....
Samen sterk in de hulpverlening!


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #103 Gepost op: 10 april 2013, 20:26:23
Vandaag binnen mijn eenheid een overleg gehad over social media en de veranderingen. Feit is dat alle thema-accounts moeten verdwijnen.

Gelukkig voor mij goed nieuws en dat is dat ik met mijn @Politiestudent account door mag gaan  :)


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #104 Gepost op: 10 april 2013, 21:37:53
Gelukkig voor mij goed nieuws en dat is dat ik met mijn @Politiestudent account door mag gaan  :)
Maar jij blijft hopelijk ook niet eeuwig student! Neemt een nieuwe (tertieler) student het over als je straks klaar bent?


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #105 Gepost op: 12 april 2013, 00:20:49
Wijkteam De Bilt: succesvolle blauwe Twitteravond

http://www.politie.nl/nieuws/2013/april/11/succesvolle-blauwe-twitteravond-van-het-wijkteam-de-bilt.html
Laatste update: 11-04-2013 | 10:56

De Bilt - Woensdagavond 10 april organiseerde de politie van het wijkteam De Bilt een speciale Blauwe Twitter avond. Tijdens de #BlauweTwitterAvond gingen burgers en de politie op zoek naar verdachte situaties in de wijken en gebruikten hiervoor het social medium Twitter. De politie kon drie verdachten aanhouden mede dankzij de oplettendheid van burgers.

Herkennen van verdachte situaties
De agenten van het wijkteam ondersteunden burgers gisteravond in het herkennen van verdachte situaties. Vandaar dat de avond begon met een korte presentatie op het gemeentehuis in Bilthoven. Het was de bedoeling dat de deelnemers zoveel mogelijk in hun eigen wijk acteerden. Zij gingen met eigen auto, fiets of te voet in hun eigen wijk op zoek naar verdachte situaties. Tijdens de presentatie waren de deelnemende agenten aanwezig, zodat burgers wisten met wie ze samen zouden werken.

Het is een uitzondering dat burgers verdachte situaties konden melden via Twitter, want normaliter moet dit via 1-1-2 gemeld worden. De politie reageerde woensdagavond 10 april onmiddellijk op de verdachte situaties en koppelde dit op een discrete manier terug. Op deze manier ontstond er een wisselwerking tussen de politie en de burgers: burgers meldden, politie reageerde en koppelde terug.

Succssen
Zo’n zeventien burgers in de leeftijd van 25-50 jaar zijn gisteravond de straat opgegaan om verdachte situaties via Twitter door te geven aan agenten van het wijkteam De Bilt. Mede dankzij hun hulp zijn drie aanhoudingen verricht. Eén man gedroeg zich verdacht en werd door collega’s aanhouden toen bleek dat hij werd gezocht voor het nog moeten afstaan van dna. Een andere man vertoonde in Bilthoven zeer gevaarlijk rijgedrag en is na een korte achtervolging door agenten aangehouden. Hij had ook nog een vonnis openstaan. Een derde man gedroeg zich verdacht toen hij wenskaarten verkocht in een wijk in Bilthoven en bleek gesignaleerd te staan in het politiesysteem van een ander korps. Al met al kijkt de politie kijkt terug op een geslaagde avond.
Samen sterk in de hulpverlening!


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #106 Gepost op: 13 april 2013, 17:00:37
Maar jij blijft hopelijk ook niet eeuwig student! Neemt een nieuwe (tertieler) student het over als je straks klaar bent?

Het blijft mijn account. Of ik er na de opleiding mee doorga onder een andere titel dan politiestudent weet ik nog niet. In dat geval zal @Politiestudent vrij komen. Hangt ook af van mijn plaatsing en functie. Voorlopig tot 1 november nog @Politiestudent haha.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #107 Gepost op: 14 mei 2013, 22:44:06
70% van de wijkagenten in Brabant twittert: 'Ik kan niet meer zonder'

70% van de wijkagenten in Brabant twittert: 'Ik kan niet meer zonder'
omroepbrabant·    
Gepubliceerd op 14 mei 2013
Citaat
In onze provincie zijn 200 wijkagenten waarvan 70 procent actief is op Twitter. De politie vindt vooral het contact met de wijkbewoners belangrijk. Daarnaast wordt het sociale medium gebruikt om misdaden op te sporen en te voorkomen. Zo zegt Bart Vaessen van de politie dat dankzij Twitter woninginbraken zijn opgelost en hennepkwekerijen zijn opgerold.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #108 Gepost op: 21 mei 2013, 20:51:51
Twitterende wijkagent Ger Roumen als buurtbemiddelaar

Twitterende wijkagent Ger Roumen als buurtbemiddelaar
omroepbrabant·    
Gepubliceerd op 21 mei 2013
Citaat
In onze provincie zijn tweehonderd wijkagenten, waarvan zeventig procent actief is op Twitter. De politie vindt vooral het contact met de wijkbewoners belangrijk. Daarnaast wordt het sociale medium gebruikt om misdaden op te sporen en te voorkomen. Zo zegt Bart Vaessen van de politie dat dankzij Twitter woninginbraken zijn opgelost en hennepkwekerijen zijn opgerold.
Samen sterk in de hulpverlening!


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #109 Gepost op: 9 juni 2013, 21:34:22
Als ik zie wat mijn wijkagent tweet (en de andere hier in het dorp) en ook de reacties erop, dan kan eigenlijk niemand er negatief tegenover staan. Echt de interactie is geweldig. Van mijn kant als burger, maar wat ik van de agenten begrepen heb ook van hun kant (jaja heb ze erover gesproken dankzij de social media :P ) .
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)