Eerste Hulp wedstrijden ? Open NK ?

Auteur Topic: Eerste Hulp wedstrijden ? Open NK ?  (gelezen 4635 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Gepost op: 29 november 2009, 14:21:49
Is er iets van een Open Nederlands Kampioenschap Eerste Hulp wedstrijden..

Het Rode Kruis organiseert wedstrijden, en de KNV en de Nationale, en er zijn SGIMA maar die zijn allemaal gericht op hun eigen richtlijnen en hun eigen kunstjes..  Maar is er iets als een Open NK Eerste hulp wedstrijden ? waarin teams van eerste hulpverleners strijden in verschillende klassen en richtlijnen, team afspraken ?




Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #1 Gepost op: 29 november 2009, 19:06:01
Lijkt mij best leuk, is alleen door die eigen richtlijnen heel moeilijk te realiseren.

Op welke gronden toets je de kennis en vaardigheiden bij zo'n wedstrijd...?
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #2 Gepost op: 29 november 2009, 19:48:11
Je kan heel veel criterea aanleggen en verschillende onderdelen verzinnen... Er worden diverse wedstrijden georganiseerd, maar nauwelijks overkoepelende wedstrijden.
Een ONK Eerste Hulp, lijkt mij een toegankelijk ongeacht hoe je opgeleid bent, en is metname team onderdeel.  De meeste Eerste Hulp wedstrijden gaan over het basis niveau, maar het misschien is het ook aardig om het op een hoger niveau te doen..

Beetje afhankelijk van hoe complex je zo'n wedstrijd met scenario's zou willen maken, zouden de scenario beoordeeld kunnen worden op de volgende componenten/

1. Situatie benaderen, team briefing  (procedures)
2. Eigen veiligheid en gebruik van persoonlijke bescherming (procedures en toepassen)
2. Organisatie en improvisatie talent, (Snelheid, Improvisatievermogen, actie-intelligentiem samenwerking)
3. Oplossingvermogen van complexe situaties..
4. Tijd (Snelheid, Fysieke conditie, Mentale conditie stress)
5. Patient Care and Transport en Overdracht

Een team bestaat uit 10 leden, waarvan maximaal 8 leden van het team de onderdelen doet..

Ik zou denken aan 4/5 onderdelen per dag.

1.  Situatie met transport van slachtoffer door oneffen terrein,  (Brancard Opstakel race)

2.  Multi-Trauma Onderdeel, met 4 gelijktijdige patienten (Verkeersongeval, 2 auto's van helling,  slachtoffers niet bekneld.
3.  Water onderdeel, redden drenkeling(en), met reanimatie en AED, met transport naar de ambulance
4.  Industriele omgeving, evacuatie van slachtoffer, naar EH post ruimte


mrpddnos

  • EHV'er en Centralist bij NRK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 508
    • Autisme, een wereld apart. Zonder wegwijzers of kaart moet je de weg vinden
Reactie #3 Gepost op: 4 december 2009, 16:44:08
Hey Rescue,

Ik zie dit zelf zeker zitten. Loop zelf ook al een tijdje met de gedachte waarom er geen ONK's oid zijn...

groetjes,

bernhard
EH Vrijwilliger NRK afdeling Elburg/Oldebroek en NRK centralist  voorheen RKboy_Elburg/Oldebroek  Evenementen EH: 10% kennis, 90% improvisatie


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #4 Gepost op: 5 december 2009, 12:06:26
Is er iets van een Open Nederlands Kampioenschap Eerste Hulp wedstrijden..
Het Rode Kruis organiseert wedstrijden, en de KNV en de Nationale, en er zijn SGIMA maar die zijn allemaal gericht op hun eigen richtlijnen en hun eigen kunstjes..  Maar is er iets als een Open NK Eerste hulp wedstrijden ? waarin teams van eerste hulpverleners strijden in verschillende klassen en richtlijnen, team afspraken ?
Komt waarschijnlijk niet van de grond omdat EHBO organisaties te versnippert en te veel met zichzelf bezig zijn en elkaar het licht niet in de ogen gunnen.
Hoe gaan we om met de verschillen van inzichten (van richtlijnen tot en met uitvoering/handelen)?
Mag een team ook mee doen als zij anders dan het OK zijn opgeleid?
Wie gaat onafhankelijk beoordelen en wat zijn dan de criteria? Daar denkt elke organisatie anders over.
Moeten we gaan beoordelen op grond van de opleiding, niveau en/of lidmaatschap van een organisatie, of een combinatie hiervan?
Zou wel leuk zijn als er dergelijke wedstrijden zouden worden georganiseerd, zie je gelijk de verschillen en niveaus van de opleidingen.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #5 Gepost op: 5 december 2009, 13:21:24
Komt waarschijnlijk niet van de grond omdat EHBO organisaties te versnippert en te veel met zichzelf bezig zijn en elkaar het licht niet in de ogen gunnen.
Hoe gaan we om met de verschillen van inzichten (van richtlijnen tot en met uitvoering/handelen)?
Mag een team ook mee doen als zij anders dan het OK zijn opgeleid?
Wie gaat onafhankelijk beoordelen en wat zijn dan de criteria? Daar denkt elke organisatie anders over.
Moeten we gaan beoordelen op grond van de opleiding, niveau en/of lidmaatschap van een organisatie, of een combinatie hiervan?
Zou wel leuk zijn als er dergelijke wedstrijden zouden worden georganiseerd, zie je gelijk de verschillen en niveaus van de opleidingen.


Natuurlijk, maar het is juist leuk om te kijken of al die verschillende trajecten in een wedstrijd passen..  En er is genoeg spiek materiaal om juist objectieve scores te maken zodat het niet uitmaakt hoe je opgeleid bent..
Het is zelf mogelijk om ambulance teams en ehbo-teams tegen elkaar uit te laten komen..

Internationaal heten dit soort wedstrijden trauma challenges,  de WRO  biedt opzich al voldoende handvaten daarvoor..
je moet een onafhankelijke jury hebben, en dat is niet zo erg moeilijk te organiseren..

Ik denk dat ik al genoeg partijen rond heb die zo'n wedstrijd willen organiseren..


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #6 Gepost op: 6 december 2009, 17:38:02
nogmaals, lijkt me erg leuk en wil best meedenken/ organiseren aan een Open NK eerste hulpverlening.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #7 Gepost op: 6 december 2009, 17:47:14
Wie zouden er iets willen helpen organiseren ? ...

Het liefst mensen met allemaal verschillende achtergronden zou leuk zijn..  MFA, FAI, OK, LPEV, LPLHB, AMBU, SIGMA, NRK, Reddingsbrigades..
Stuur me maar een PM..

Ik ben bezig met een opzet te maken van de verschillende wedstrijd onderdelen en reglementen, maar daar vergt nog wel wat tijd en werk..


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #8 Gepost op: 20 januari 2010, 20:38:43
Ik zie weinig heil in wedstrijden, maar des te meer in het spelen van casussen waarbij tops en tips gegeven wordt.


Druifje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 372
  • Je leeft maar zo kort en je bent zo lang dood.....
Reactie #9 Gepost op: 28 januari 2010, 11:39:06
Is er al wat meer bekend over dit open NK, of is het meer een losse flodder???

Mzzl, d'n Druif
De dingen waar ik tegen ben, die ben ik liever voor.....