Heb het onderwerp even over het hoofd gezien, maar bij deze dan alsnog mijn uitgebreide reactie.
Ik weet niet hoe jullie met je aanstellingen zitten, maar als landelijk werkend bedrijf neem ik aan dat je bij VCNL landelijke aanstellingen hebt aangevraagd. Daarmee zijn je mensen dus bevoegd om overal op niet-autosnelwegen het verkeer te regelen (op snelwegen slechts onder toezicht van een weginspecteur). Als je gemeentelijke aanstellingen hebt, dan gaat die vlieger niet op en geldt je aanstelling (uiteraard) alleen voor de wegen binnen betreffende gemeente. Op de vragen 2 en 3 (provinciale wegen resp. gemeentelijke wegen) geldt antwoord B dus in elk geval niet
wanneer je aanstelling in orde is. Als je als eerste op de snelweg ter plaatse bent geldt per definitie antwoord B: zolang er geen weginspecteur ter plaatse is kun je geen gebruik maken van je aanstelling.
Nu is het de vraag onder welke omstandigheden je zou willen stoppen om actie te ondernemen, want om nu te stellen dat de verkeersregelaar
moet stoppen gaat te ver. Afhankelijk van de situatie spelen er twee zaken: veiligheid en doorstroming.
VeiligheidBij een pechgeval of een blikschade is er alleen sprake van onveiligheid wanneer het verkeer nog op hoge snelheid voorbij zou kunnen rijden of met hoge snelheid op het voertuig (cq de voertuigen) zou kunnen inrijden. Dat is dus eigenlijk alleen in de situaties waarbij het erg rustig is. In zo'n geval staat zo'n auto op de linkerstrook of de provinciale weg inderdaad zeer gevaarlijk. Bij gemeentelijke/stedelijke wegen bibeko speelt dat nauwelijks.
Dat betekent echter óók dat je zelf zeer gevaarlijk staat als je stopt. Dan moet je de afweging maken of jij met je opvallende voertuig met signalering zodanig opvalt dat je het risico durft te nemen. En in mijn optiek neem je dat risico alleen als er nog mensen in het gestrande voertuig zitten. De schade in het geval dat er dan een joker op die stilstaande auto met mensen botst is groter dan dat er een joker op een stilstaande auto zonder mensen botst (en wel per saldo het aantal mensen in het stilstaande voertuig).
Besluit je toch op te stoppen, doe dat dan ruim voor het pechgeval, gebruik dan signalering, gebruik de opvallendheid van het voertuig (fend-off op de snelweg, 'gewoon' recht op provinciale weg), plaats kegels, trek hesje/jas aan (neem eventueel ook mee voor die slaperds) en loop met je ogen naar het verkeer (dus zonodig achteruit) naar het pechgeval/blikschade. Trek die lui eruit, ga vervolgens met zijn allen veilig achter de vangrail staan en wacht op politie/RWS. Vergeet vooral niet 112 te bellen, en als je matrixsignalering boven je hebt, meld dan wegnummer, rijbaan (links/rechts), hectometer en rijstrook en vraag met klem om rode kruizen - als je ze nog niet hebt en RWS in de centrale zit te slapen. En dan moet je maar hopen dat al het andere volk je autootje op tijd ziet en er niet boven op knalt... Nooit verkeer regelen op snelwegen want je bent niet aangesteld. Op provinciale of gemeentelijke wegen alleen verkeer gaan regelen als dat veilig mogelijk is.
Zie je de situatie te laat en kun je niet meer op tijd stoppen, rijd dan door en bel 112. Houd er rekening mee dat je over het algemeen de situatie te laat zult zien. Jij rijdt immers met het verkeer mee als 'gewone' weggebruiker en hebt geen taak in het zien van en reageren op incidenten.
DoorstromingAls het erg druk is zal de snelheid automatisch omlaag gaan, waardoor het aanrijdgevaar een stuk kleiner is. Er zal misschien zelfs file ontstaan. Dat heb je op enkelbaans provinciale wegen en op stedelijke wegen ook al vrij snel. Hier speelt veiligheid niet echt meer een rol: de doorstroming speelt nu een grotere rol. Het pechgeval hindert simpelweg het verkeer zonder dat er een groot risico is dat jokers op die auto zullen botsen. In dat opzicht kun je als verkeersregelaar misschien wél iets betekenen, namelijk in het verbeteren van de doorstroming. Je zult zelf wellicht net achter het pechgeval in de file staan. Daarmee heb je de tijd en de mogelijkheden om op enige afstand voor het pechgeval te stoppen en relatief veilig (hoewel werken op de weg per definitie onveilig is) de basis verkeersmaatregelen te treffen.
1) Op snelwegen: omdat de snelheid van het verkeer laag is en de gemiddelde automobilist dan wel bereid is om even te stoppen als hij ziet dat jij de weg gaat vrijmaken, is de kans groot dat je het pechgeval wel een duwtje naar de vluchtstrook kunt geven. Dus: signalering aan, stoppen in fend-off, hesje/jas aan (en eventueel meenemen voor lui in auto), proberen pechgeval naar vluchtstrook te duwen. Lukt dat niet, dan kegels plaatsen, lui uit de auto trekken, achter de vangrail gaan staan en 112 bellen. Lukt het wel, dan lui achter de vangrail (of ver in de berm) zetten en ofwel weg vervolgen (als je geen zin of tijd hebt om te blijven staan) ofwel je eigen auto op de vluchtstrook/in de berm zetten en op RWS/politie wachten. Ik adviseer overigens weg vervolgen, op de vluchtstrook is het ook gevaarlijk en je kunt verder toch niks betekenen. Bij blikschades kun je over het algemeen beter doorrijden (vanwege het feit dat die mensen liever niet naar de vluchtstrook willen voordat er politie is geweest...), tenzij de situatie zodanig onoverzichtelijk is dat je met fend-off en kegels de zaak een tijdje helder kunt maken tot RWS/politie er is. Nooit verkeer regelen want daar ben je niet voor aangesteld.
2) Op provinciale wegen zijn er niet altijd mogelijkheden om het pechgeval/blikschade helemaal de berm in te duwen. Kan dat wel, dan pechgeval in berm duwen en daarna weg vervolgen. Lukt dat niet of doet bestuurder van pechgeval (met name bij blikschade) moeilijk, dan kun je overwegen om het verkeer om-en-om rond het pechgeval te gaan regelen (mits je aanstelling hebt) totdat politie overneemt. Bel wel even 0900-8844 (vragen naar meldkamer van de regio waar je bent) en meld dat je verkeer gaat regelen. Handelwijze: laat je voertuig op enige afstand voor het incident staan met signalering aan, trek hesje/jas aan en maak contact met pechgeval. Als duwen niet lukt, dan kegels plaatsen vanaf je eigen voertuig tot voorbij het pechgeval. Omdat je het verkeer over de andere weghelft gaat afwikkelen kun je overwegen je voertuig fend-off te zetten (om het verkeer te geleiden). Zorg dat je de voorgeschreven hes/jas draagt. Vervolgens de vrije richting stopteken geven en beginnen aan de om-en-om-regeling. Na aankomst politie afstemmen of je mag/moet doorgaan of niet.
3) Op stedelijke wegen zijn er over het algemeen helemaal geen mogelijkheden om pechgeval/blikschade van de rijbaan te duwen. Mocht de doorstroming nu dermate in het geding komen (bijvoorbeeld op belangrijke ontsluitingswegen), dan kun je overwegen om verkeer te gaan regelen (mits je een aanstelling hebt). Als het een brede weg is, kun je bovenstaande onder 2) volgen. Betreft het een kruising of relatief smalle weg, parkeer je eigen voertuig dan op een geschikte plaats waar je het verkeer verder niet hindert, trek hesje/jas aan en markeer de locatie met kegels. Meld even dat je verkeer gaat regelen bij de meldkamer en start met het regelen van het verkeer. Na aankomst politie afstemmen of je mag/moet doorgaan of niet.
Ter illustratie navolgende anekdote.Afgelopen zomer reed ik met mijn opvallende bedrijfsauto naar mijn werk. In kwam terecht in een (op dat moment) korte file voor een verkeerslicht waar normaal geen file hoort te staan. Midden op de kruising blijken twee auto's verliefd tegen elkaar aan te staan. Inzittenden staan op het trottoir in afwachting van de politie, en achter mij neemt de file inmiddels toe. Het verkeer in mijn richting had in principe een vrije doorgang (stad in), het verkeer stad uit heeft tegelijk groen en kan dus feitelijk niet weg. Ieder weldenkend mens weet dat dit niet lang zo door hoeft te gaan voordat alles muurvast zit. Besluit genomen om te stoppen, signalering aan en auto aan de incidentzijde tegen het trottoir gezet. Er bleken geen gewonden en de politie "was onderweg". In eerste instantie veiligheidsjas aan, kegels geplaatst ter geleiding en vervolgens hesje verkeersregelaar aan. Ik heb werkelijk 10-15 minuten het verkeer geregeld totdat de politie arriveerde (overigens met functionerende verkeerslichten), en eenmaal aanwezig constateerde meneer agent dat het allemaal wel lekker liep en dat hij zelf niet hoefde te assisteren met verkeer regelen. Ik zou maar gewoon even doorgaan. Uiteindelijk de berger gebeld en zodra deze ter plekke was gingen beide agenten er weer vandoor "naar de volgende melding" onder de mededeling "jij redt je wel he?". Ondanks de spits en de beroerde plek van het incident was het verkeer na een half uurtje in elk geval weer enigszins op de rit. Heb er uiteindelijk een uur staan regelen...
En ik dacht bij aanvang nog: zodra de politie er is maken ze de kruising vrij en ga ik weer verder. Dat was een kleine misrekening. Hoe dan ook, als verkeersregelaar is dat natuurlijk wel het mooiste wat er is. Met werkende verkeerslichten en een half geblokkeerde kruising toch de doorstroming erin krijgen.