Verkeersregelaars, Wanneer wel en wanneer niet helpen.

Auteur Topic: Verkeersregelaars, Wanneer wel en wanneer niet helpen.  (gelezen 12192 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

VKRC

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
    • www.DeVerkeersregelaarsCentrale.nl
Reactie #10 Gepost op: 30 november 2009, 17:37:31
sylvester1986,

De herkenbare auto's hebben standaard signalering (Zwaailicht Amber), 5 kegels een EHBO doos en Brandblusser aan boord.
Alsmede een Verkeersregelaars Jas en Ledlite met Koon.
Ook weten de meeste de IM protocollen omdat wij deze als Interne Opleidng geven, we zijn darin ook aan het kijken voor het IM Certificaat.
De Verkeersregelaars Centrale | [url=http://www.deverkeersregelaarscentrale.nl/vacat


sylvester1986

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 30 november 2009, 18:14:07
Dan hebben jullie genoeg middelen om op te vallen in het verkeer.
De voertuigen die op jullie site staan, dat zijn jullie herkenbare voertuigen of hebben jullie nog meer ?
Misschien dat een traffic advisor ook een idee is, om nog meer op te vallen?


handTAS

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 65
Reactie #12 Gepost op: 30 november 2009, 18:14:29
Wij hebben een speciale interne opleiding voor im, maar blijf het een moeilijk probleem vinden.
Als ik op de snelweg rij wil ik niet rws in de wielen rijden.
Ook als er dan wat gebeurd, hoe dat dan afgehandeld gaat worden.
Stel, ik sta achter een voertuig in Fend Off en er knalt iemand op, buffer was goed, auto niet meer <LOL> Dan kan ik dat als bedrijf niet verhalen omdat de verzekering aan zal geven dat wij daar niet de aangwezen personen voor zijn. terwijl Maatschappelijk gezien stoppen wel wenselijk is.

@MANBrandweerFan; Helder, dat is altijd stoppen, het gaat mij even om situates waarbij niemand (Nog niet)  gewond is.

FF mierenneuken:
Misschien moet je de cursus nog eens volgen, terminologie binnen de hulpverlening (en zeker IM) is erg belangrijk. Ter verduidelijking je staat voor of voorbij een incident.

Voor, in fend-off met zwaailichten zonder frontflitsers(of in de werkcirkel bw en ambu alles uit muv werkverlichting) Voorbij, parkeren in lijn met het incident (mits aanwezigheid gewenst is) zwaailichten/flitsers uit.

Ik kan trouwens niet uit (de kleine lettertjes) van de polisvoorwaarden opmaken dat je niet verzekerd bent als je hulp verleent bij een levensbedreigende situatie. En dan nog beter mijn auto vol in de kreukels dan een vervolgaanrijding tegen de auto met het slachtoffer waar ik sta te helpen!

In mijn optiek: pech lekker aan de anwb/berger overlaten, vrachtwagen die gevaarlijk staat> 0900-8844, Vrachtwagen met gevaarlijke stoffen, personenauto op gevaarlijke locatie met mensen in het voertuig>112 In beide laatste gevallen ben je zeker op de snelweg al te laat om veilig te stoppen.

Probleem is dat je voor pechbebeveiliging voor het pechvoertuig moet staan, gevolg je komt daarna niet meer weg je kunt immers niet meer invoegen op snelheid. Voorbij het pechvoertuig verdwijnt je buffer werking. In het IM document wordt ook de regels omtrent pechhulpverlening beshcreven.

Ik ben een keer met hoge snelheid gekeerd via een afrit en naar een pechgeval gegaan, was iemand zijn linkerachterwiel aan het wisselen op een versmalde vluchtstrook.  :o


VKRC

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
    • www.DeVerkeersregelaarsCentrale.nl
Reactie #13 Gepost op: 30 november 2009, 18:23:28
hahaha handTAS, je heb gelijk, ik zal mijn woordenkeus ook even goed in de gaten houden. maar praat nu gewoon collegiaal ;-)
Uiteraard sta je in zo'n situatie voor het ongeval een creeer je een buffer + werkruimte.
Maar het gaat mij juist om de niet levensbedreigende situatie, dus de situaties waarbij persoon niet medisch gezien geholpen hoeft te worden maar eventueel ter vorkoming van....
De Verkeersregelaars Centrale | [url=http://www.deverkeersregelaarscentrale.nl/vacat


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #14 Gepost op: 30 november 2009, 18:33:13
Je moet je een paar dingen afvragen als bedrijf.

1. Kan ik het(in dit geval word duidelijk van niet, omdat de regels van IM op meerdere punten niet zijn nageleefd, heb het dan over buffer ruimte en niet in het voertuig blijven.)

2. Mag ik het, dat is ook altijd een belangrijke vraag. Bedenk dat je verzekering niet blij is als je teveel van dit soort stunten hebt. Je bent en blijft een bedrijf en geen profesionele hulpverlenings instantie.

En bij niet levensbedreigende situaties moet je gewoon niks doen(evetueel de politie bellen). Ik zie de laatste tijd teveel wanabee profesionele hulpverlener gedrag. Je bent werknemer van een bedrijf dat winst wil maken door klussen te doen waar ze voor worden ingehuurd. Niks meer en niks minder.

Wat ga je in dit geval doen met de onkosten van de werknemer? Niet alle kosten worden vergoed? Ik heb het dan oa over de dokters en ziekenhuis kosten? Gaat de werkgever dat betalen? En als de werknemer arbeidongeschikt word? Je verzeklering gaat het niet dekken hoor. je bent namelijk helemaal niet bezig met je primaire werkzaamheden.  

Bedenk dat er hel veel haken en ogen aan zitten.

mvg
Mike


VKRC

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
    • www.DeVerkeersregelaarsCentrale.nl
Reactie #15 Gepost op: 30 november 2009, 18:43:05
Mike, dat is inderdaad het punt waar ik mee zit.
De werknemers van het weekend waren trouwens niet bekend met IM of hoe te handelen, ook zijn deze mannen geen wannabee's.
De situatie zoals die van het weekend was, vind ik het goed dat ze gestopt zijn maar had hij nooit in de auto mogen blijven zitten...maar dat hoef ik hem idd niet meer te vertellen
Wij zijn een proffesionele organisatie die manieren van handelen vast willen leggen zodat er geen discussie meer mogelijk maakt mocht er een Wanabee bij ons bedrijf werken.
Op dit moment voel ik er het meest voor om ten alle tijde mijn mensen door te laten rijden en de betreffende instacie het zelf op te laten lossen.
Uiteraard niet als er gewonden zijn, maar dan moen ze van mij in een burger auto ook niet doorrijden.
De Verkeersregelaars Centrale | [url=http://www.deverkeersregelaarscentrale.nl/vacat


handTAS

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 65
Reactie #16 Gepost op: 30 november 2009, 19:15:58
Je moet je een paar dingen afvragen als bedrijf.

1. Kan ik het(in dit geval word duidelijk van niet, omdat de regels van IM op meerdere punten niet zijn nageleefd, heb het dan over buffer ruimte en niet in het voertuig blijven.)

2. Mag ik het, dat is ook altijd een belangrijke vraag. Bedenk dat je verzekering niet blij is als je teveel van dit soort stunten hebt. Je bent en blijft een bedrijf en geen profesionele hulpverlenings instantie.

En bij niet levensbedreigende situaties moet je gewoon niks doen(evetueel de politie bellen). Ik zie de laatste tijd teveel wanabee profesionele hulpverlener gedrag. Je bent werknemer van een bedrijf dat winst wil maken door klussen te doen waar ze voor worden ingehuurd. Niks meer en niks minder.

Wat ga je in dit geval doen met de onkosten van de werknemer? Niet alle kosten worden vergoed? Ik heb het dan oa over de dokters en ziekenhuis kosten? Gaat de werkgever dat betalen? En als de werknemer arbeidongeschikt word? Je verzeklering gaat het niet dekken hoor. je bent namelijk helemaal niet bezig met je primaire werkzaamheden.  

Bedenk dat er hel veel haken en ogen aan zitten.

mvg
Mike


Punt 1 erg belangrijk

Punt 2 lijkt me eigenlijk geen issue, (zeker niet bij wa vol casco). Uiteindelijk is achteropkomendverkeer schuldig, vergelijk het maar met achterop rijden in de file. + Hogere wetten gaan voor lagere wetten. Je moet een ander in nood helpen. Dat je niet mag stoppen op de snelweg en geen bevoegd verkeersregelaar/ agent bent is dan van ondergeschikt belang. Als je het zeker wil weten neem dan even contact op met je verzekeraar.

Voor deze jongens is het anders, de werkgever is aansprakelijk voor woon/werkverkeer en ook verzekerd.

Overigens nog even over wannebee hulpverleningsgedrag, dat heb ik 999 keer liever dan met 20 toekijken hoe iemand in zijn auto verdrinkt!! Als iemand met zwaailichten en kegels de boel afzet bij een ongeval, is hij dan een wannebee politieagent? Als een vrachtwagenchauffeur zijn poederblusser leegspuit op een brandende auto is hij dan wannebee brandweer man? Als jij iemand reanimeert bij een onwelwoording ben je dan een wannebeer ambuverpleegkundige?

Als je weet wat je moet doen (hobbymatig of professioneel) en je kunt wat doen doe het dan!

Natuurlijk niet met je regenboogpropellorpet, klompen, driewieler, je gele hesje en een trompet het verkeer regelen op een kruising :P


mfrankena

  • MoWIS IM+
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
  • MoWis
    • Familie site
Reactie #17 Gepost op: 30 november 2009, 21:21:32
Even puur wettelijk gezien: Je moet altijd hulp verlenen, MITS dit niet de eigen veiligheid bedreigt. Fendoff op de weg of stilstaan voor een voertuig, waar dan ook, is altijd per definitie onveilig.

De antwoorden op jouw stellingen zijn dan, naar mijn mening, ook allemaal eender: B.
Je bent niet juridisch gedekt als VERKEERSREGELAAR. Als weggebruiker is dat een heel ander verhaal.

Dan komt wel weer wat anders aan bod, maar daar mogen de juridische specialisten over oordelen ;-)

Natuurlijk kan je met zo'n wagen best stoppen, duidelijk zichtbaar goede signalering etc. of je dat moet willen is een 2e vraag getuige wat er gebeurd is.
Het blijft moeilijk zo iets. Ik zou er zeker geen beleid van maken binnen het bedrijf, wat je misschien zou kunnen doen: leg de vraag voor bij 0800-8002
Krijg je altijd antwoord en ook nog van de juiste mensen. ;-)
Groeten, Martin.  MOtor WegInSpecteur (IM+) -- Rijkswaterstaat -- VWM Randstad  LET OP: Ik verkondig alleen mijn EIGEN mening, NIET die van mijn werkg


VKRC

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
    • www.DeVerkeersregelaarsCentrale.nl
Reactie #18 Gepost op: 1 december 2009, 02:01:21
Goedenavond Martin,

Ga ik zeker doen, maar ik denk zomaar dat 3x optie B het beste is.
Ik ben al bezig met een bedrijfshandboek waarin dit geregeld gaat worden.
Ik ben namelijk wel zuinig op mijn mensen :-) En zou ze door wannabee gedrag niet graag in de ziektewet krijgen.
De Verkeersregelaars Centrale | [url=http://www.deverkeersregelaarscentrale.nl/vacat


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #19 Gepost op: 13 december 2009, 22:54:01
Heb het onderwerp even over het hoofd gezien, maar bij deze dan alsnog mijn uitgebreide reactie.

Ik weet niet hoe jullie met je aanstellingen zitten, maar als landelijk werkend bedrijf neem ik aan dat je bij VCNL landelijke aanstellingen hebt aangevraagd. Daarmee zijn je mensen dus bevoegd om overal op niet-autosnelwegen het verkeer te regelen (op snelwegen slechts onder toezicht van een weginspecteur). Als je gemeentelijke aanstellingen hebt, dan gaat die vlieger niet op en geldt je aanstelling (uiteraard) alleen voor de wegen binnen betreffende gemeente. Op de vragen 2 en 3 (provinciale wegen resp. gemeentelijke wegen) geldt antwoord B dus in elk geval niet wanneer je aanstelling in orde is. Als je als eerste op de snelweg ter plaatse bent geldt per definitie antwoord B: zolang er geen weginspecteur ter plaatse is kun je geen gebruik maken van je aanstelling.

Nu is het de vraag onder welke omstandigheden je zou willen stoppen om actie te ondernemen, want om nu te stellen dat de verkeersregelaar moet stoppen gaat te ver. Afhankelijk van de situatie spelen er twee zaken: veiligheid en doorstroming.

Veiligheid
Bij een pechgeval of een blikschade is er alleen sprake van onveiligheid wanneer het verkeer nog op hoge snelheid voorbij zou kunnen rijden of met hoge snelheid op het voertuig (cq de voertuigen) zou kunnen inrijden. Dat is dus eigenlijk alleen in de situaties waarbij het erg rustig is. In zo'n geval staat zo'n auto op de linkerstrook of de provinciale weg inderdaad zeer gevaarlijk. Bij gemeentelijke/stedelijke wegen bibeko speelt dat nauwelijks.
Dat betekent echter óók dat je zelf zeer gevaarlijk staat als je stopt. Dan moet je de afweging maken of jij met je opvallende voertuig met signalering zodanig opvalt dat je het risico durft te nemen. En in mijn optiek neem je dat risico alleen als er nog mensen in het gestrande voertuig zitten. De schade in het geval dat er dan een joker op die stilstaande auto met mensen botst is groter dan dat er een joker op een stilstaande auto zonder mensen botst (en wel per saldo het aantal mensen in het stilstaande voertuig).

Besluit je toch op te stoppen, doe dat dan ruim voor het pechgeval, gebruik dan signalering, gebruik de opvallendheid van het voertuig (fend-off op de snelweg, 'gewoon' recht op provinciale weg), plaats kegels, trek hesje/jas aan (neem eventueel ook mee voor die slaperds) en loop met je ogen naar het verkeer (dus zonodig achteruit) naar het pechgeval/blikschade. Trek die lui eruit, ga vervolgens met zijn allen veilig achter de vangrail staan en wacht op politie/RWS. Vergeet vooral niet 112 te bellen, en als je matrixsignalering boven je hebt, meld dan wegnummer, rijbaan (links/rechts), hectometer en rijstrook en vraag met klem om rode kruizen - als je ze nog niet hebt en RWS in de centrale zit te slapen. En dan moet je maar hopen dat al het andere volk je autootje op tijd ziet en er niet boven op knalt... Nooit verkeer regelen op snelwegen want je bent niet aangesteld. Op provinciale of gemeentelijke wegen alleen verkeer gaan regelen als dat veilig mogelijk is.

Zie je de situatie te laat en kun je niet meer op tijd stoppen, rijd dan door en bel 112. Houd er rekening mee dat je over het algemeen de situatie te laat zult zien. Jij rijdt immers met het verkeer mee als 'gewone' weggebruiker en hebt geen taak in het zien van en reageren op incidenten.

Doorstroming
Als het erg druk is zal de snelheid automatisch omlaag gaan, waardoor het aanrijdgevaar een stuk kleiner is. Er zal misschien zelfs file ontstaan. Dat heb je op enkelbaans provinciale wegen en op stedelijke wegen ook al vrij snel. Hier speelt veiligheid niet echt meer een rol: de doorstroming speelt nu een grotere rol. Het pechgeval hindert simpelweg het verkeer zonder dat er een groot risico is dat jokers op die auto zullen botsen. In dat opzicht kun je als verkeersregelaar misschien wél iets betekenen, namelijk in het verbeteren van de doorstroming. Je zult zelf wellicht net achter het pechgeval in de file staan. Daarmee heb je de tijd en de mogelijkheden om op enige afstand voor het pechgeval te stoppen en relatief veilig (hoewel werken op de weg per definitie onveilig is) de basis verkeersmaatregelen te treffen.

1) Op snelwegen: omdat de snelheid van het verkeer laag is en de gemiddelde automobilist dan wel bereid is om even te stoppen als hij ziet dat jij de weg gaat vrijmaken, is de kans groot dat je het pechgeval wel een duwtje naar de vluchtstrook kunt geven. Dus: signalering aan, stoppen in fend-off, hesje/jas aan (en eventueel meenemen voor lui in auto), proberen pechgeval naar vluchtstrook te duwen. Lukt dat niet, dan kegels plaatsen, lui uit de auto trekken, achter de vangrail gaan staan en 112 bellen. Lukt het wel, dan lui achter de vangrail (of ver in de berm) zetten en ofwel weg vervolgen (als je geen zin of tijd hebt om te blijven staan) ofwel je eigen auto op de vluchtstrook/in de berm zetten en op RWS/politie wachten. Ik adviseer overigens weg vervolgen, op de vluchtstrook is het ook gevaarlijk en je kunt verder toch niks betekenen. Bij blikschades kun je over het algemeen beter doorrijden (vanwege het feit dat die mensen liever niet naar de vluchtstrook willen voordat er politie is geweest...), tenzij de situatie zodanig onoverzichtelijk is dat je met fend-off en kegels de zaak een tijdje helder kunt maken tot RWS/politie er is. Nooit verkeer regelen want daar ben je niet voor aangesteld.

2) Op provinciale wegen zijn er niet altijd mogelijkheden om het pechgeval/blikschade helemaal de berm in te duwen. Kan dat wel, dan pechgeval in berm duwen en daarna weg vervolgen. Lukt dat niet of doet bestuurder van pechgeval (met name bij blikschade) moeilijk, dan kun je overwegen om het verkeer om-en-om rond het pechgeval te gaan regelen (mits je aanstelling hebt) totdat politie overneemt. Bel wel even 0900-8844 (vragen naar meldkamer van de regio waar je bent) en meld dat je verkeer gaat regelen. Handelwijze: laat je voertuig op enige afstand voor het incident staan met signalering aan, trek hesje/jas aan en maak contact met pechgeval. Als duwen niet lukt, dan kegels plaatsen vanaf je eigen voertuig tot voorbij het pechgeval. Omdat je het verkeer over de andere weghelft gaat afwikkelen kun je overwegen je voertuig fend-off te zetten (om het verkeer te geleiden). Zorg dat je de voorgeschreven hes/jas draagt. Vervolgens de vrije richting stopteken geven en beginnen aan de om-en-om-regeling. Na aankomst politie afstemmen of je mag/moet doorgaan of niet.

3) Op stedelijke wegen zijn er over het algemeen helemaal geen mogelijkheden om pechgeval/blikschade van de rijbaan te duwen. Mocht de doorstroming nu dermate in het geding komen (bijvoorbeeld op belangrijke ontsluitingswegen), dan kun je overwegen om verkeer te gaan regelen (mits je een aanstelling hebt). Als het een brede weg is, kun je bovenstaande onder 2) volgen. Betreft het een kruising of relatief smalle weg, parkeer je eigen voertuig dan op een geschikte plaats waar je het verkeer verder niet hindert, trek hesje/jas aan en markeer de locatie met kegels. Meld even dat je verkeer gaat regelen bij de meldkamer en start met het regelen van het verkeer. Na aankomst politie afstemmen of je mag/moet doorgaan of niet.

Ter illustratie navolgende anekdote.
Afgelopen zomer reed ik met mijn opvallende bedrijfsauto naar mijn werk. In kwam terecht in een (op dat moment) korte file voor een verkeerslicht waar normaal geen file hoort te staan. Midden op de kruising blijken twee auto's verliefd tegen elkaar aan te staan. Inzittenden staan op het trottoir in afwachting van de politie, en achter mij neemt de file inmiddels toe. Het verkeer in mijn richting had in principe een vrije doorgang (stad in), het verkeer stad uit heeft tegelijk groen en kan dus feitelijk niet weg. Ieder weldenkend mens weet dat dit niet lang zo door hoeft te gaan voordat alles muurvast zit. Besluit genomen om te stoppen, signalering aan en auto aan de incidentzijde tegen het trottoir gezet. Er bleken geen gewonden en de politie "was onderweg". In eerste instantie veiligheidsjas aan, kegels geplaatst ter geleiding en vervolgens hesje verkeersregelaar aan. Ik heb werkelijk 10-15 minuten het verkeer geregeld totdat de politie arriveerde (overigens met functionerende verkeerslichten), en eenmaal aanwezig constateerde meneer agent dat het allemaal wel lekker liep en dat hij zelf niet hoefde te assisteren met verkeer regelen. Ik zou maar gewoon even doorgaan. Uiteindelijk de berger gebeld en zodra deze ter plekke was gingen beide agenten er weer vandoor "naar de volgende melding" onder de mededeling "jij redt je wel he?". Ondanks de spits en de beroerde plek van het incident was het verkeer na een half uurtje in elk geval weer enigszins op de rit. Heb er uiteindelijk een uur staan regelen...
En ik dacht bij aanvang nog: zodra de politie er is maken ze de kruising vrij en ga ik weer verder. Dat was een kleine misrekening. Hoe dan ook, als verkeersregelaar is dat natuurlijk wel het mooiste wat er is. Met werkende verkeerslichten en een half geblokkeerde kruising toch de doorstroming erin krijgen.  8)
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill