Alleen is het geen politie feestje meer maar moet ook de brandweer en ambulance dezelfde noodzaak voelen
http://www.minbzk.nl/aspx/download.aspx?file=/contents/pages/100154/gewijzigdvoorstelvanwetaaneerstekamer23april2009.pdfWet veiligheidsregio’s
§ 6 De meldkamer
Artikel 35
1. Het bestuur van de veiligheidsregio heeft de beschikking
over een gemeenschappelijke
meldkamer die is ingesteld en in stand wordt gehouden door het bestuur of door het bestuur
van een andere veiligheidsregio ten behoeve van de brandweertaak, de geneeskundige
hulpverlening, het ambulancevervoer en de politietaak, met dien verstande dat het regionale
college, bedoeld in artikel 22 van de Politiewet 1993, zorg draagt voor het in stand houden
van de meldkamer politie, als onderdeel van de meldkamer.
2. De meldkamer is belast met het ontvangen, registreren en beoordelen van alle acute
hulpvragen ten behoeve van de brandweer, de geneeskundige hulpverlening, het
ambulancevervoer en de politie, het bieden van een adequaat hulpaanbod, en het begeleiden
en coördineren van de hulpdiensten.
3. De meldkamer staat onder leiding van een directeur. Het bestuur van de veiligheidsregio
benoemt de directeur na overleg met het regionale college van politie. De directeur
rapporteert periodiek aan het bestuur van de veiligheidsregio over de wijze waarop de
meldkamer functioneert en heeft instemmingsrecht bij het aanstellen en aangesteld houden
van personeel van de meldkamer.
4. Het convenant, bedoeld in artikel 19, bevat met betrekking tot de meldkamerfunctie in
ieder geval afspraken over de locatie, het beleid en beheer, de financiën, de prestaties, de
ondersteunende systemen en de samenwerking van politie met brandweer, geneeskundige
hulpverlening en ambulancevervoer in de meldkamer.
5. Indien besturen van verschillende regio’s besluiten gezamenlijk gebruik te maken van
één meldkamer, worden hierover schriftelijke afspraken gemaakt tussen de betrokken
regionale colleges van politie, besturen van veiligheidsregio’s en ambulancevervoerders.