Brandweer Duitsland

Auteur Topic: Brandweer Duitsland  (gelezen 145822 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #320 Gepost op: 14 november 2015, 17:40:35
Citaat van: Peter71 link=msg=1367273 date=1439621751
Er zit een groot verschil tussen een ademluchtmasker, en een masker wat enkel gebruikt wordt voor een filterbus. Met name de bouw van het masker is daar bepalend in. Een filterbusmasker is ook niet te gebruiken als zijnde ademluchtmasker. Ten eerste moet een filterbus op het masker worden geschroeft, en de automaat voor ademlucht moet met een simpele handeling erop en af te klikken zijn. Dus je kunt nooit een filterbusmasker voor ademlucht gebruiken, daarom is dat verschil ook van aansluiten. De reden dat men hier met een filterbusmasker loopt, is dat dit een chemiebrandweer of te wel een bedrijfsbrandweer is. En die kunnen een filter gebruiken die geschikt is voor de stoffen waar zij mee te maken hebben. Is nog een risico, simpel omdat een filterbus lang niet voor elke stof geschikt is. Vandaar dat wij hier in nederland onafhankelijke ademlucht gebruiken, waardoor wij tegen alle stoffen beschermt zijn.

Dat is een uitspraak die ik niet zou doen, in Duitsland wordt de longautomaat op het masker geschroefd, niet zoals bij ons, waar dit met een kliksluiting is gemaakt. En niet bij hun is dit uit veiligheidsoverwegingen gedaan om het ongewild loskoppelen van de longautomaat onmogelijk te maken. Nu weet ik wel niet of dat met de zelfde maat van draadaansluiting is gemaakt.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


paulg

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 999
Reactie #321 Gepost op: 23 november 2015, 23:50:42
Korps: Freiwillige Feuerwehr Samtgemeinde Papenteich (Niedersachsen)
Post: Ortsfeuerwehr Meine (Leitstelle Gifhorn)
Soort voertuig: Gerätewagen (= PM6 in dit geval)
Roepnummer: Florian Gifhorn 18/63-10, voorheen Florian Gifhorn 18/42
Merk en type: Volkswagen T3 dubbele cabine/huif
Fabrikant opbouw: n.v.t.
Kenteken: GF GF-1842 (groen kenteken = Steuerbefreit)
Bouw/dienstjaar: 1988
Bijzonderheden: nog zo'n mooie Wandel & Goltermann luidspreker/signaalgever




williamharthoorn

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,527
  • www.112barneveld.nl
Reactie #322 Gepost op: 28 november 2015, 18:38:41

HLF-1 Kevelaer


HLF-2 Kevelaer


LF-10 Kevelaer


TM-32 Kevelaer


RW Kevelaer


HLF Waldbeck


Slangenwagen Kreis Kleve post Waldbeck


Bedburg Hau LG Qualberg


Feuerwehr Kervenheim


Feuerwehr Winnekedonk


williamharthoorn

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,527
  • www.112barneveld.nl
Reactie #323 Gepost op: 5 juni 2016, 18:58:41


WES FH 219 Hulpverleningsvoertuig uit de stad Hamminkeln


williamharthoorn

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,527
  • www.112barneveld.nl
Reactie #324 Gepost op: 14 juni 2016, 07:48:02

Freiwillige feuerwehr Kleve - LG Schenkenschanz ( Eiland achter Nijmegen over de grens met 120 inwoners. Ik denk 1 van de kleinste ''brandweer'' dorpjes in Duitsland )


williamharthoorn

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,527
  • www.112barneveld.nl
Reactie #325 Gepost op: 15 juni 2016, 06:57:54

Hoogwerker stad Wesel


Commandowagen stad Korschenbroich




paulg

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 999
Reactie #327 Gepost op: 6 september 2016, 10:46:34
Ook in Duitsland worstelt men met de vraag of het, gezien de beschikbare mankracht en het soort inzetten, altijd nodig is met grote, resp. volledig bepakte voertuigen uit te rukken. In Nordrhein-Westfalen lopen momenteel twee pilot-projecten: inzet van een MLF met een Staffelbezetting (6 man/vrouw) in plaats van een HLF20 met een Gruppe (9 man/vrouw). Ook wordt onderzocht of een eerste aanval van buiten met de Cobra, gevolgd door een blussing binnen meer effect heeft. Hiervoor is door Ziegler een Iveco Daily met een Cobra systeem uitgerust.
Verdere info en foto's:
http://bos-fahrzeuge.info/einsatzfahrzeuge/131193/Florian_IdF_01_VLF_01/photo/374352
en de technische informatie:
http://feuerwehrensache.nrw.de/pilotprojekte/arbeitsgruppe-2/technik/technik/


JAB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #328 Gepost op: 6 september 2016, 15:25:55
Duitsland loopt op het gebied van inzettechniek en- taktiek op veel plaatsen hopeloos achter met o.a. Nederland. De grote steden misschien wat minder. maar als je ziet dat voor een autobrand of een beginnende woningbrand er wordt afgelegd met LD, verdeelstuk en enkele LD stralen, tsja, dan heb je veel personeel en spullen nodig. Hogedruk kent met er vaak niet. en slangleidingen over grotere afstand afleggen gebeurd nog vaak met ouderwetse slangenwagens met 75 mm. en motorspuitjes als haler of aanjager. Niet iedereen is ademluchtdrager, dat is een specialisme. En daarvan heb je in een korps er soms niet veel. En bij een grote brand met 3 of 4 man aan een dikke LD straal staan is echt niet uitzonderlijk. Wat dat betreft is de Duitse normencultuur (DIN zus en zo) een grote belemmering voor moderne materiaal en betere inzetprocedures. En bij veel uitrukken zie je de voertuigen wachten met wegrijden want de Einsatzleiter in zijn busje moet voorop!


paulg

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 999
Reactie #329 Gepost op: 6 september 2016, 15:53:38
Klopt, want alleen de Einsatzleiter mag een Einsatzbefehl geven! Maar zoals we weten is in Duitsland de bureaucratie uitgevonden. (alhoewel de Fransen er ook weg mee weten)