@erdebee:
Het stopteken met gebruik van de rode lamp is niet in de wet vastgelegd. De weggebruiker is verplicht te stoppen indien aan hem een rode lamp wordt getoond. Dan zijn er twee manieren om dat te doen:
1) Door de lamp stil te houden, bijvoorbeeld voor je uit of boven je hoofd; en
2) Door de lamp op de een of andere manier te bewegen.
Het menselijk oog is het meest gevoelig voor afwijkende situaties. Een zwarte stip op een wit papier, een mooie jongedame die langs loopt, onverwachte bewegingen, enzovoort.
Van daaruit geredeneerd is er een grote kans dat een 'stilstaand' stopteken met de rode lamp wegvalt tegen de achtergrondverlichting (zoals straatlantaarns), of in het geheel niet of nauwelijks opvalt. Door de lamp te bewegen, trekt de lamp de aandacht. Door de lamp vervolgens op en neer te bewegen, wordt als het ware het 'snelheid minderen' teken getoond; weggebruikers associëren op en neer gaande bewegingen altijd met snelheid minderen. Om tenslotte geen onduidelijkheid te laten bestaan over de bedoeling van de verkeersregelaar, wordt met de hand een correct stopteken gegeven volgens bijlage 2 van het RVV.
Vanuit het auto-perspectief (dus met twee koplampen die de boel voor je verlichten) zie je op afstand dus heel duidelijk die lamp op en neer gaan waardoor je snelheid mindert, waarna je - eenmaal iets dichterbij en in het licht van je koplampen - de opgestoken arm ziet en tot de conclusie komt dat je moet stoppen.
Voor wat betreft de reacties van de weggebruikers: het op en neer bewegen van de lamp op zich heeft al het beoogde effect; zeker ook omdat met name bij verkeerscontroles door de politie hetzelfde teken wordt gegeven. Ik maak zelfs mee dat automobilisten op afstand al omdraaien, kennelijk omdat ze bang zijn voor een controle.
Wat we bij de proef wel merkten is dat door de zwakke lichtopbrengst van de Control Wand, de reactie van de automobilist wel later was dan bij de Maglite. Dat is volgens ons een indicatie dat het op en neer bewegen onvoldoende zichtbaar was; ik wil niet eens weten hoe het dan is om zo'n lamp boven je hoofd stil te houden...
Idd, helemaal tegen de achtergrond van de oranje jassen. Positief vind ik ook dat (zover ik hwet kan zien) de bovenkant van de kegel dicht is en dus geen wit licht doorlaat.
Klopt inderdaad, de kegel is aan de bovenzijde dicht en straalt dus geen licht uit zoals de Maglite dat wel doet.