Auto vorderen van burger

Auteur Topic: Auto vorderen van burger  (gelezen 31533 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #110 Gepost op: 6 december 2009, 21:45:48
behoorlijk goede deodorant trouwes die pepperrommel ;)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #111 Gepost op: 6 december 2009, 21:48:48
behoorlijk goede deodorant trouwes die pepperrommel ;)



T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Reactie #112 Gepost op: 6 december 2009, 22:31:29
Pittig spul, je gaat ervan vliegen! :o
Geweldig gevonden...  8)


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #113 Gepost op: 6 december 2009, 22:55:37
ach dinges... wij hoeven niet te worstelen... ik vraag het altijd vriendelijk....  ;) en iemand aan een paal vast zetten omdat ie niet voldoet aan een vordering van een voertuig... pfff.... echt niet...
 ::)
Pak ik wel een andere auto...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #114 Gepost op: 7 december 2009, 13:31:10
valt wel mee die spray. Je moet niet denken dat het een wonder middel is het heeft zijn beperkingen. Bij personen onder invloed van enige stof heeft het weinig tot geen zin om het te gebruiken.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #115 Gepost op: 7 december 2009, 14:59:26
hmm, als je het over alcohol hebt, dan kan ik uit ervaring vertellen dat het erg goed werkt.......

Maar ik ga uit van andere stoffen... :)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Gast

  • Gast
Reactie #116 Gepost op: 7 december 2009, 15:10:24
Dan gaan we nu weer verder ontopic  ;)


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #117 Gepost op: 7 december 2009, 18:47:54
Even terug komen op het feit dat je iemand vast maakt aan een paal dag mag als je iemand gijzeld.

Voorbeeld je bent verkeer aan het regelen en iemand vindt dat het niet gaat zo ald het moet gaan. Ter voorkomen van verdere ongeregeldheden mag je deze persoon gijzelen en behoeft dit geen voorgeleiding.

Dit wil ik toch expliciteit even oppakken voordat men verkeerde dingen gaat denken.

Ik wil graag weten op basis van welk wetsartikel jij dit baseert, want mijninziens klopt er niks van. Een opsporingsambtenaar (en een burger al helemaal) mag niemand gijzelen, en zeker niet in een situatie jij beschrijft. 'Gijzeling' komt in de wetboeken voor in 282 WSr (wederrechtelijke vrijheidsberoving) en  578b WSv (gijzelen van een persoon voor wie een strafbeschikkign is afgegeven op last van een OvJ) en in het civiel recht. Ik kan geen wettelijke grond vinden waarop een politieagent mensen mag gijzelen en aan palen mag vastbinden, al dan niet met handboeien.

Ik hoor graag op welke wettelijke basis jij je uitspraak doet.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #118 Gepost op: 7 december 2009, 19:07:37
gijzelen is niet het juiste woord. Hij bedoeld artikel 124 strafvordering.

Artikel 124
1 Voor de handhaving van de orde ter gelegenheid van ambtsverrichtingen draagt zorg de voorzitter van het college, of de rechter of ambtenaar, die met de leiding dier verrichtingen is belast.
 
2 Deze neemt de noodige maatregelen opdat die ambtsverrichtingen zonder stoornis zullen kunnen plaats vinden.
 
3 Indien daarbij iemand de orde verstoort of op eenigerlei wijze hinderlijk is, kan de betrokken voorzitter, rechter of ambtenaar, na hem zoo noodig te hebben gewaarschuwd, bevelen dat hij zal vertrekken en, ingeval van weigering, hem doen verwijderen en tot den afloop van de ambtsverrichtingen in verzekering doen houden.
 
4 Van een en ander wordt een proces-verbaal opgemaakt, dat bij de processtukken wordt gevoegd.
 
5 Met de dienst van de gerechten zijn belast ambtenaren, aangesteld voor de uitvoering van de politietaak, dan wel andere ambtenaren of functionarissen, voor zover die ambtenaren of functionarissen door Onze Minister van Justitie zijn aangewezen. Deze ambtenaren of functionarissen nemen de aanwijzingen in acht van de voorzitter van het college, de rechter of de ambtenaar, bedoeld in het eerste lid.


Dus als jij bezig bent met de handhaving van de openbare orde, en iemand daarbij de orde verstoord of op enigerlei wijze hinderlijk is, mag jij hem bevelen te vertrekken. Doet hij dat niet dan stel je hem in verzekering, en kan je hem bv aan een paaltje vast maken.

Dus casus: jij staat verkeer te regelen. Een mafkees loopt je constant uit te schelden, maar jij kan niet weg op je post. dan boei je hem aan een paal en wacht je tot hij afgevoerd kan worden.......
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #119 Gepost op: 7 december 2009, 19:17:27
en dan nog even een bespreking van de wetgeving:

4.9.1    Handhaving van de orde bij ambtsverrichtingen

Artikel 124 heeft tot doel het ongestoorde verloop van op grond van het Wetboek van Strafvordering ondernomen ambtsverrichtingen te verzekeren. De zorg daarvoor berust volgens het artikel bij de voorzitter van het college, of de rechter of ambtenaar die met de leiding van die verrichtingen is belast. Deze moet de nodige maatregelen nemen opdat die ambtsverrichtingen zonder stoornis zullen kunnen plaatsvinden.
    Indien iemand daarbij de orde verstoort of hinderlijk is, kan de voorzitter, rechter of ambtenaar, na hem zo nodig te hebben gewaarschuwd, bevelen dat hij zal vertrekken. Bij weigering kan hij hem doen verwijderen en tot de afloop van de ambtsverrichtingen in verzekering doen houden.

Deze bepaling geldt niet alleen voor ambtsverrichtingen van bijv. de rechtbank of de rechter-commissaris, maar ook voor opsporingshandelingen. De vermelde bevoegdheden komen dan toe aan de opsporingsambtenaar die daarbij de leiding heeft. Indien een opsporingsambtenaar alleen optreedt kan hij zelf de bevoegdheden uitoefenen (hij heeft dan de ‘leiding’).
    Het niet voldoen aan een bevel om te vertrekken kan het misdrijf van art. 185 Sr opleveren.

De in art. 124 bedoelde ‘verzekering’ is niet de inverzekeringstelling van art. 57. De ordeverstoorder kan tot de afloop van de ambtsverrichtingen worden vastgehouden en desnoods worden opgesloten op elke daartoe geschikte plaats.    Van de ordemaatregelen moet een proces-verbaal worden opgemaakt, dat bij de stukken wordt gevoegd.
    Voor het geval dat een verdachte op de terechtzitting de orde verstoort geeft art. 273 lid 3 een afzonderlijke regeling.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.