Auto vorderen van burger

Auteur Topic: Auto vorderen van burger  (gelezen 31534 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #90 Gepost op: 5 december 2009, 15:35:16
Uiteraard fanny vind ik dat niet de meest ideale oplossing! :)

Echter een vraag vraagt om een antwoord en vermoedelijk een discussie en daar wil je dus geen tijd aan verspillen.  De vordering kan op meerdere tonen en vormen gedaan worden maar ik denk dat een: goede middag politie, ik zit achter een *** aan en vorder derhalve uw auto, wilt u onmiddelijk uitstappen.
Men zal dan vermoedelijk idd te verblufd zijn om nee te zeggen en gewoon uitstappen. En het gaat om het principe, afhankelijk van hoe iemand reageerd zal er gehandeld worden. Ik ben ook niet van het type, niet luisteren is aan een paal, en als er andere auto's /fietsen in de buurt zijn dan zou ik er ook voor kiezen om snel naar een ander te rennen. Dat kost een stuk minder tijd. Maar als er verder niets in de buurt is..... dan zal het toch op die manier gaan. Dus het is inderdaad meer een principe kwestie.

En dan nog even dit Tosa: op het moment dat een agent een auto vorderd kan hij niet aan het hoofd van de bestuurder zien dat dit een chauffeur is met een hele stapel rijopleidingen en ervaring, mocht zo iemand dan reageren met : stap maar bij mij , dan denkt die agent ook van: hmmm misschien kan die gast wel helemaal niet rijden en rijd hij me hardstikke dood. Een agent zal toch zelf de touwtjes in handen willen hebben. Ken jij bijvoorbeeld de auto procedure? hoe je deze moet uitvoeren? daarvoor word er op bepaalde manieren met voertuigen omgegaan (geen schade rijden) en daar wil je echt geen 'burger' bij achter het stuur hebben.

En wat nou als de verdachtes beginnen te schieten, dan wil jij ECHT niet in de buurt zijn als burger. Met andere woorden, gewoon uitstappen, eventuele schade word gewoon vergoed. En als jij nieuwe banden wil, dan dien je het bonnetje maar in.....
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #91 Gepost op: 5 december 2009, 15:38:42
IK denk dat we hier het doel van de discussie op zich voorbij streven. De politie mag een voertuig vorderen, de politie mag iemand aan een paal vast zetten, zolang hij een wettelijke grond heeft om diegene van zijn vrijheid te beroven, dat doe je namelijk met een aanhouding ook.

Overigens heb ik dit ook al een paar keer gehad... achter twee woning inbrekers aan... eentje te pakken, deze aan een hek vast gezet met handboeien.... toen een fiets gevorderd en de tweede ook weten aan te houden....

Voor de rest over hoe goed iemand het wel of niet weet.... lekker belangrijk denk ik dan...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #92 Gepost op: 5 december 2009, 16:38:04
Niemand verantwoordelijk....

Dat ga ik mijn geweten niet uitleggen.
Mijn auto kan gevorderd worden, maar ook ik verkies het bonnetje danwel de lantaarnpaal.

Jullie agenten rijden mij veelsteveel schade en ik heb geen zin in gezeik. Dan maar een prent.

Misschien begrijp ik het verkeerd diamond, maar als een agent jou auto vordert dan is dat op dat moment zijn verantwoordelijkheid, mocht er schade ontstaan dan wordt deze vergoed.  (het probleem van de lantaarnpaal is dat vervolgens de agent wel met jou auto wegrijd....) ;)

Wat bedoel je met, dat ga ik mijn geweten niet uitleggen?

Precies wat ik bedoel. Op het moment dat een agent sneeft in mijn auto, ben ik daar mede verantwoordelijk voor. Het was tenslotte MIJN auto.
En het is leuk hoor, al die schouderklopjes die ik dan waarschijnlijk achteraf krijg in de trant van: `Daar kunt u toch niets aan doen... `.

Stierenexcrament. Ik heb er de shit van.

Weet je wat NL betekent? Niet Lopen. Staat op mijn nummerbord. Regel zelf je eigen wielen en rag daarmee lekker over straat maar van mijn auto en nachtrust blijf je af.


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #93 Gepost op: 5 december 2009, 16:48:51
Het valt me op dat een aantal die hier nogal fel reageren met "van mijn auto blijven ze af" e.d.
in andere topics reageren dat andere weggebruikers wel rekening moet houden met hen (bijvoorbeeld weggedrag) enz

maar opeens kunnen zij het "slachtoffer worden" wordt men fel tegen de hulpverlener.....eh agent....
vergeet niet dat het dezelfde agent die door de vingers kijkt als deze personen die zich net ff niet aan RVV houden....maar nu als die agent hun auto nodig heeft geven ze niet thuis (ze doen in iedergeval wel heel moeilijk)

grappig , eigenlijk niet............


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #94 Gepost op: 5 december 2009, 16:55:29
Precies wat ik bedoel. Op het moment dat een agent sneeft in mijn auto, ben ik daar mede verantwoordelijk voor. Het was tenslotte MIJN auto.
En het is leuk hoor, al die schouderklopjes die ik dan waarschijnlijk achteraf krijg in de trant van: `Daar kunt u toch niets aan doen... `.

Stierenexcrament. Ik heb er de shit van.

Weet je wat NL betekent? Niet Lopen. Staat op mijn nummerbord. Regel zelf je eigen wielen en rag daarmee lekker over straat maar van mijn auto en nachtrust blijf je af.

beetje  kort door de bocht DB.... dus jij leent je auto nooit uit ? De garage maakt nooit een ritje om de gedane reparaties te beoordelen ? Je vrouw rijdt er nooit in... nee is inderdaad niet hezelfde ivm het stress niveau... maar je verantwoordelijk voelen omdat iemand eventueel een ongeval met jou eigendom zou begaan... man man... ik vind het erg ver gezocht....
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #95 Gepost op: 5 december 2009, 16:59:57
Dat mag.

Als je het maar begrijpt.

Meer vraag ik niet.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #96 Gepost op: 5 december 2009, 17:07:38
Even een luchtige noot in deze stressvolle discussie  ;)



grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #97 Gepost op: 5 december 2009, 17:38:21
Dat mag.

Als je het maar begrijpt.

Meer vraag ik niet.

lol.... begrijpen niet... maar misschien is dat omdat ik teveel vanuit de blauwe kant denk.... voorstellen...dat wel...ik kan me er iets bij voorstellen... ;)
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #98 Gepost op: 5 december 2009, 18:25:10
Dat mag.

Als je het maar begrijpt.

Meer vraag ik niet.

hmm ik zou me lulliger voelen als een agent een moordenaar niet kan aanhouden omdat ik mijn auto niet heb afgestaan waarop die moordenaar nog iemand om het leven brengt, dan dat hij zou omkomen doordat hij mijn auto vordert en meeneemt..... Dat is, helaas, een risico van deelname aan het verkeer. Er komen nou eenmaal mensen om in het verkeer.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #99 Gepost op: 5 december 2009, 21:47:33
En dat is waar de rechter mag bepalen of het proportioneel was of juist niet. Duidelijk ;)

Nee hoor, hebben we gewoon art 124. Sv voor. Als ik je auto vorder op basis van strafrecht en jij gaat de zaak verhinderen of recalcitrant doen, dan kan je gewoon zonder pardon aan de paal worden gezet (wat niet waarschijnlijk is qua tijd, je wordt gewoon uit je auto getrokken...).