Auto vorderen van burger

Auteur Topic: Auto vorderen van burger  (gelezen 32852 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

r1200gs

• Senior gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 1 december 2009, 17:07:16
Wat heb je in de kleine letters staan

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 1 december 2009, 17:10:09
Wat heb je in de kleine letters staan

Iets met clowns en agenten.... (citeer mijn bericht even met de kleine lettertjes)

Altijd de kleine lettertjes lezen... :D

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #12 Gepost op: 1 december 2009, 17:24:31
Nee, maar ik neem aan dat je wel zou assisteren. Dus dat jij met je fiets zal doen wat je kan....toch?

Natuurlijk  ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

Kusje

• Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 1 december 2009, 17:45:52
kan een agent een voertuig vorderen?
of is het meer het verzoeken tot gebruik maken van een voertuig?

want daar zit eigenlijk nog al een verschil in.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 1 december 2009, 19:02:07
Ik dacht dat ik ooit ergens gehoord heb dat het mocht... maar geen idee waar, ik ga het even uitzoeken........... (na het eten)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

weetje_hgl

• geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #15 Gepost op: 1 december 2009, 19:24:21
Als een agent mij "vorderd" dat ik mijn voertuig moet afgeven, doe ik dat.

Indien ik dat niet doe, zou ik (denk ik, als burger) aangeklaagd kunnen worden vanwege het niet voldoen aan een bevel of vordering...
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 1 december 2009, 19:35:12
aaah gevonden: vond deze casus op een niet nader te noemen politieinfosite:

Casus
Een politieman betrapt een zakkenroller op heterdaad. Als hij de zakkenroller wil aanhouden rent deze weg. De politieman zet al rennend de achtervolging in, maar ziet dat de verdachte zienderogen op hem uitloopt. Dan ziet hij een burger staan met een mountainbike aan de hand.

Vraag

Moet de burger, als de politieman dit van hem vordert, zijn fiets aan hem ter beschikking stellen?
A: Onjuist Nee, want de kans is groot dat de fiets beschadigd wordt.
Feedback Slechts als de persoon zelf gevaar loopt kan hij het gevorderde hulpbetoon weigeren. Gevaar voor beschadiging van de fiets is onvoldoende grond.

B: Onjuist Nee, deze vorderingsbevoegdheid bestaat alleen in oorlogstijd.
Feedback De bevoegdheid tot vorderen van hulpbetoon is niet beperkt tot oorlogstijd.

C: Juist Ja, de burger is verplicht het gevorderde hulpbetoon te bieden op grond van Strafrecht.
Feedback Artikel 446 Sr stelt degene strafbaar die nalaat het door de openbare  macht gevorderde hulpbetoon te verlenen, waartoe men in staat is zonder zich aan direct gevaar bloot te stellen. Dit hulpbetoon mag worden gevorderd bij gevaar voor de algemene veiligheid voor personen en goederen of ingeval van ontdekking van een misdrijf op heterdaad.

D: Onjuist Ja, de politieman is bevoegd op basis van artikel 2 Pw de fiets te vorderen.
Feedback   Artikel 2 Pw bevat de taak van de politie en houdt geen verplichting voor burgers in om de politie behulpzaam te zijn bij die taak.

Dus antwoord c is van toepassing, ik zal ook art 446 ff opzoeken....

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 1 december 2009, 19:36:47
Artikel 446
Hij die, bij het bestaan van gevaar voor de algemene veiligheid van personen of goederen of bij ontdekking van een misdrijf op heter daad, het hulpbetoon weigert dat de openbare macht van hem vordert en waartoe hij, zonder zich aan dadelijk gevaar bloot te stellen, in staat is, wordt gestraft met geldboete van de eerste categorie.

Dus.......... je bent strafbaar als je je voertuig niet geeft..... ECHTER krijg je max een boete van de 1ste categorie =

Categorie Hoogte van boete[2]  ( gaat om maximum bedragen, dus eerste cat is van 0 tot 370 euro, 2de cat is van 0 tot 3700 euro etc.)
Eerste €370
Tweede €3.700
Derde €7.400
Vierde €18.500
Vijfde €74.000
Zesde €740.000

Danny

• Senior gebruiker
  • Waalwijk (Midden- en West Brabant)
    • www.dannyijpelaar.com
Reactie #18 Gepost op: 1 december 2009, 19:38:45
Goed werk Red  ::)  ;)

MNL-5200

• Senior gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 1 december 2009, 20:56:24

Opzich zou de agent wel met me mee mogen rijden maar het stuur krijgt hij of zij zeker niet in handen.

Jammer dat jij geen opsporingsambtenaar bent en dus geen vrijstelling hebt voor het RVV. Conclusie: gewoon afgeven die auto als er spoed bij geboden is. Die kosten krijg je echt wel vergoed en je bent bovendien ook nog eens een held ;)