Artikel 446
Hij die, bij het bestaan van gevaar voor de algemene veiligheid van personen of goederen of bij ontdekking van een misdrijf op heter daad, het hulpbetoon weigert dat de openbare macht van hem vordert en waartoe hij, zonder zich aan dadelijk gevaar bloot te stellen, in staat is, wordt gestraft met geldboete van de eerste categorie.
Dus.......... je bent strafbaar als je je voertuig niet geeft..... ECHTER krijg je max een boete van de 1ste categorie =
Hieruit kan ik opmaken dat je hulp moet tonen, niet dat je auto gevorderd mag worden. Er zitten nogal wat haken en ogen aan het afgeven van een auto aan de politie. Andere kant van het verhaal stel dat ik m'n auto wel afgeef dan wil ik eerst zeker weten dat er een politieagent tegenover me staat en zal alleen een pol.legitimatie niet goed genoeg zijn. (is weer een nieuwe discussie)
Wel zal ik hulp betonen door de agent de bijrijders stoel aan te bieden en achter de boef aanrijden, dit is mischien verzekeringstechnisch niet zo slim (zelf verantwoordelijk voor eventuele schade) maar in het geval dat het mijn auto betreft is het wel de beste manier ik weet zeker dat er maar een heel klein select groepje agenten mijn voertuig beheersing en verkeersinzicht kunnen overtreffen of evenaren, zeker als het mijn auto betreft.
Daarbij is het natuurlijk voor de politie niet wenselijk want stel dat je een auto vordert die technische verborgen gebreken vertoont en je rijdt je te pletter, wat dan?
Ik blijf het vreemd vinden, ik
denk ook niet dat er van uit de korpsleiding jubbelt naar uitgekeken wordt naar de volgende achtervolging in een gevorderde auto, maar dat is maar een gevoel