Auto vorderen van burger

Auteur Topic: Auto vorderen van burger  (gelezen 33177 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

sylvester1986

• Gast
Reactie #40 Gepost op: 2 december 2009, 11:27:26
Het vorderen van een auto door een agent is zelfs al eens nieuws geweest in Hart van Nederland en ik kan mij herinneren dat hij een bosje bloemen kreeg en een gratis poetsbeurt voor zijn auto, omdat de agent nogal door de modder wasgereden  ;D

MNL-5200

• Senior gebruiker
Reactie #41 Gepost op: 2 december 2009, 12:56:55
Heb de belangrijke woordjes even dik gedrukt voor je, dan word het wel duidelijk dat je auto gevorderd mag worden:

Hij die, bij het bestaan van gevaar voor de algemene veiligheid van personen of goederen of bij ontdekking van een misdrijf op heter daad, het hulpbetoon weigert dat de openbare macht van hem vordert en waartoe hij, zonder zich aan dadelijk gevaar bloot te stellen, in staat is, wordt gestraft met geldboete van de eerste categorie.

Dus, die agent heeft een voertuig nodig voor de achtervolging, dat is dus voor zijn taan noodzakelijk, hij vordert dus op basis van dit artikel je voertuig. Jij stapt uit, er is dus geen gevaar meer voor jou. Bij het weigeren ben je strafbaar....

[creatieve modus]

Wanner de persoon niet voldoet is hij strafbar en een staande gehouden verdachte, auto in beslag nemen ten behoeve van waarheidsvinding?  ::):D

[/creatieve modus]

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #42 Gepost op: 2 december 2009, 13:01:20
[creatieve modus]

Wanner de persoon niet voldoet is hij strafbar en een staande gehouden verdachte, auto in beslag nemen ten behoeve van waarheidsvinding?  ::):D

[/creatieve modus]

Nog creatiever...:

En dan? Met z'n tweeën een ander voertuig zoeken, in de hoop dat de volgende bestuurder wel mee wenst te werken?
Ik zie opeens een soort van slap-stick voor me... :D

r1200gs

• Senior gebruiker
Reactie #43 Gepost op: 2 december 2009, 13:06:48
Vrienden het is in mijn ogen heel duidelijk op basis van 184 bevel/ Vordering op grond van artikel 2 PW ben je verplicht je voertuig te overhandigen.
De vrijstelling bedoeld door de min is alleen van toepassing op het moment dat wij daadwerkelijk bezig zijn met de dringende uitvoering van onze taak.

Vraag en andere dingen ik hoor het wel of zie het wel.

Kusje

• Senior gebruiker
Reactie #44 Gepost op: 2 december 2009, 13:38:58
Een onduidelijkheid voor mij:
Want de een (Red) zegt nee niet op basis van artikel 2 PW maar op artikel 446 kan ik je voertuig vorderen nu zegt r1200gs op artikel 2PW kan ik je voertuig vorderen.....

artikel 2 pw is niet op burgers van toepassing? zoals ik begrijp uit het antwoord van Red

Casus
Een politieman betrapt een zakkenroller op heterdaad. Als hij de zakkenroller wil aanhouden rent deze weg. De politieman zet al rennend de achtervolging in, maar ziet dat de verdachte zienderogen op hem uitloopt. Dan ziet hij een burger staan met een mountainbike aan de hand.

Vraag

Moet de burger, als de politieman dit van hem vordert, zijn fiets aan hem ter beschikking stellen?

C: Juist Ja, de burger is verplicht het gevorderde hulpbetoon te bieden op grond van Strafrecht.
Feedback Artikel 446 Sr stelt degene strafbaar die nalaat het door de openbare  macht gevorderde hulpbetoon te verlenen, waartoe men in staat is zonder zich aan direct gevaar bloot te stellen. Dit hulpbetoon mag worden gevorderd bij gevaar voor de algemene veiligheid voor personen en goederen of ingeval van ontdekking van een misdrijf op heterdaad.

D: Onjuist Ja, de politieman is bevoegd op basis van artikel 2 Pw de fiets te vorderen.
Feedback   Artikel 2 Pw bevat de taak van de politie en houdt geen verplichting voor burgers in om de politie behulpzaam te zijn bij die taak.

Dus antwoord c is van toepassing, ik zal ook art 446 ff opzoeken....
Vrienden het is in mijn ogen heel duidelijk op basis van 184 bevel/ Vordering op grond van artikel 2 PW ben je verplicht je voertuig te overhandigen.
De vrijstelling bedoeld door de min is alleen van toepassing op het moment dat wij daadwerkelijk bezig zijn met de dringende uitvoering van onze taak.

Vraag en andere dingen ik hoor het wel of zie het wel.

r1200gs

• Senior gebruiker
Reactie #45 Gepost op: 2 december 2009, 13:45:32
Artikel 2 zegt het volgende

De politie heeft tot taak in ondergeschiktheid aan het bevoegde gezag en in overeenstemming met de geldende rechtsregels te zorgen voor de daadwerkelijke handhaving van de rechtsorde en het verlenen van hulp aan hen die deze behoeven.

Dan gaat het om het stuk Handhaving van de rechts orde volgens mij kan op die grond een bevel ( art 184) geven.

Kusje

• Senior gebruiker
Reactie #46 Gepost op: 2 december 2009, 13:53:14
Artikel 1841.Hij die opzettelijk niet voldoet aan een bevel of een vordering, krachtens wettelijk voorschrift gedaan door een ambtenaar met de uitoefening van enig toezicht belast of door een ambtenaar belast met of bevoegd verklaard tot het opsporen of onderzoeken van strafbare feiten, alsmede hij die opzettelijk enige handeling, door een van die ambtenaren ondernomen ter uitvoering van enig wettelijk voorschrift, belet, belemmert of verijdelt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie.
 (tweede categorie € 3700,-- )

dat is nog al een verschil met artikel 446

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #47 Gepost op: 2 december 2009, 13:57:20
En als je nou spullen in je auto hebt / vervoert, waarvan je niet wilt dat anderen hier kennis van nemen? En als je meewerkt aan zo'n vordering, waardoor je een erg belangrijke afsrpaak mist....of sollicititatie, of een zakelijke deal...zomaar ff brainstormen.

Bewijs achteraf maar eens dat je schade hebt geleden door mee te werken aan de vordering...

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #48 Gepost op: 2 december 2009, 15:48:06
En als je nou spullen in je auto hebt / vervoert, waarvan je niet wilt dat anderen hier kennis van nemen? En als je meewerkt aan zo'n vordering, waardoor je een erg belangrijke afsrpaak mist....of sollicititatie, of een zakelijke deal...zomaar ff brainstormen.

Bewijs achteraf maar eens dat je schade hebt geleden door mee te werken aan de vordering...

En dat is dus de IK mentaliteit die deze samenleving veel harder maakt dan vroeger.
"Ik weet dat ik niet mag stelen, maar IK heb geen geld." "Ik weet dat ik hier niet langs mag, maar IK heb een afspraak"(bij een verkeersongeval... "Ik zie dat het gestremd is maar ik moet er langs en kunnen jullie dit niet vooraf aankondigen" (bij een zware aanrijding, alsof wij die inplannen.

Mensen, er gebeuren belangrijkere dingen op de wereld. Moet een verdachte van doodslag maar weg komen omdat jij een belangrijke afspraak hebt?
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #49 Gepost op: 2 december 2009, 15:57:37
En dat is dus de IK mentaliteit die deze samenleving veel harder maakt dan vroeger.

Daarom zei ik eerder al: spring gerust in mijn auto, dan rijden we samen even naar dat bestelbusje. Of achterop de motor, op je eigen risico.

Mensen, er gebeuren belangrijkere dingen op de wereld. Moet een verdachte van doodslag maar weg komen omdat jij een belangrijke afspraak hebt?

Middels een noodoproep met de voertuiggegevens van de dader, kenteken etc. kom je net zo ver. In enkele seconden moet er in deze casus actie worden genomen. Ik hoop dat een agent in dit geval niet te lang met me in discussie zou gaan en gewoon naast me komt zitten.

Een agent kan een burger vorderen op vele manieren. Hij kan mij ook verzoeken even achter het busje aan te rijden, terwijl ie naast mij plaats neemt. En ja, dan ben ik graag bereid om hieraan gehoor te geven.
Ik herken mijzelf dan ook niet in het ''IK-verhaal'' van jou.
(zelfs m'n MTB heb ik eens uitgeleend bij een inbraak, kwestie van eventjes gehele topic bekijken)