Auto vorderen van burger

Auteur Topic: Auto vorderen van burger  (gelezen 32564 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #60 Gepost op: 2 december 2009, 17:48:25
Ik heb voorbeelden van collega's  die tijdens hun dienst tegen incidenten op straat aanliepen, waarbij de politie assistentie vroeg. M'n collega's hebben meerdere keren eerst de agenten erop moeten wijzen dat ze eerst moesten vorderen, alvorens ze konden assisteren. W.o. een keer bij een woninginbraak, achtervolging scooterdief, voertuigbrand op Scheveningse Boulevard etc.
Ook heb ik zo af en toe op verzoek het verkeer geregeld bij aanrijdingen.

Maar dat was dus tijdens dienst in herkenbaar uniform met geweldsmiddelen.
Als ik in burger ben ''leen'' in niet snel mijn auto uit. Ongeacht welke sancties naderhand volgen.  Wel ben ik meer dan bereid mee te werken en te assisteren.


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #61 Gepost op: 2 december 2009, 18:00:25
Daarbij verdient echter opmerking dat art. 2 Politiewet 1993 wel als een wettelijk voorschrift kan worden aangemerkt ter uitvoering waarvan de in art. 184 Sr bedoelde ambtenaren handelingen kunnen ondernemen waarvan het beletten, belemmeren of verijdelen overtreding van art. 184.1 Sr kan opleveren.

Je wou zeggen dat het niet mogelijk is op dit stukje tekst. Al een paar keer gedaan en met succes en geen ge.... op papier. Gewoon zeggen wat er is gebeurd. Het werk nammelijk op de zelfde manier wanneer je een ex hebt die zich hindelijk ophoudt die geef je het zelfde bevel op de zelfde basis. Toen was het stalken nog niet strafbaar gesteld.

Vlaggenarrest is hier recent heel duidelijk in geweest. Dat je het vaak zo doet wil nog niet zeggen dat het wettelijk kan/mag! En stalken is inmiddels al een tijdje strafbaar gesteld, dus inmiddels ook achterhaald.

Net als veel collega's ook klakkeloos pv opmaken voor 184sr bij het negeren van een negeren van stopteken.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #62 Gepost op: 2 december 2009, 19:39:49
Net als veel collega's ook klakkeloos pv opmaken voor 184sr bij het negeren van een negeren van stopteken.

hmm als je het negeren van een stopteken negeert, stop je dan toch?  :P :P
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #63 Gepost op: 2 december 2009, 20:08:15
Dus als ik pv opmaakt en het is volgens zou niet en de rechter geeft ook zijn fiat, dan is het toch goed of niet. Het vlaggen arrest laat ruimte open


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #64 Gepost op: 4 december 2009, 21:39:10
je kan er niet vanuit gaan dat "jouw" verdachte het belangrijkste is op deze wereld................. (o, dat heb je net wel gedaan)

Ik had het al niet meer direct over een verdachte, maar ga eens 5 minuten meeluisteren als ik bij een PD sta, of bij een verkeersafzetting. Het is altijd "Ja maar ik MOET...".

Voordat ik het risico neem om een auto te vorderen van een burger moet de verdachte al wel het nodige geflikt heeft. En als jij 5 minuten later bent omdat je een agent hebt geholpen schrijf ik wel een briefje voor de rechtbank. Bij veel brandweerposten komen zoveel vrijwilligers dat de laatkomer gewoon een keertje niet mee kan etcetera. Simpelweg, als ik vorder ga ik geen volledige uitleg geven. Doorlopen is doorlopen, omrijden is omrijden, auto inleveren is auto inleveren. Uitleg moet ik geven aan mijn leidinggevende en niet aan jou! Daar is 99 van de 100 keer geen tijd voor en achteraf wil ik wel alles netjes uitleggen.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #65 Gepost op: 5 december 2009, 08:39:52
Ik had het al niet meer direct over een verdachte, maar ga eens 5 minuten meeluisteren als ik bij een PD sta, of bij een verkeersafzetting. Het is altijd "Ja maar ik MOET...".

Voordat ik het risico neem om een auto te vorderen van een burger moet de verdachte al wel het nodige geflikt heeft. En als jij 5 minuten later bent omdat je een agent hebt geholpen schrijf ik wel een briefje voor de rechtbank. Bij veel brandweerposten komen zoveel vrijwilligers dat de laatkomer gewoon een keertje niet mee kan etcetera. Simpelweg, als ik vorder ga ik geen volledige uitleg geven. Doorlopen is doorlopen, omrijden is omrijden, auto inleveren is auto inleveren. Uitleg moet ik geven aan mijn leidinggevende en niet aan jou! Daar is 99 van de 100 keer geen tijd voor en achteraf wil ik wel alles netjes uitleggen.

Omrijden, doorlopen of achter het lintje snap ik helemaal,   niet lullen doen! Vind ik wel een heel groot verschil ten opzichten van je auto afstaan.
Maar m'n auto? neeeh liever een bonnetje, is minder kostbaar. Hoe is het verzekering technisch geregeld? De kans is groot dat bij teruggave m'n karretje een stuk minder waard is.  (  http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,6013.360.html  )
Hoe krijg ik de ontzichtbaren slijtage vergoed? (koppeling remmen banden). Nee we zijn hier niet midden in een spannende reclamespot of politieserie terecht gekomen. Geloof me, ik zal je echt wel helpen met van alles en nog wat, maar het stuur hou ik zelf vast en ik geloof niet dat er hier in nederland een burger is bekeurd voor soort gelijk gedrag. Bovendien vind ik de stelling dat politiewerk ten alle tijden het belangrijkste is behoorlijk arrogant.Maarja dat zegt meer over de schrijver dan over de politie. Er zijn heus wel hogere doelen te bedenken dan een agent die de dans net is ontsprongen om van z'n fiets te worden gereden of een inbreker op heterdaad betrapt. ;)
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #66 Gepost op: 5 december 2009, 10:53:47
Leuk en aardig, maar wat jij vind maakt toch niet zo veel uit? Als ik vind dat je mag stelen, dan mag dat nog steeds niet van de wet. De wet verplicht jou om de hulp te bieden die noodzakelijk is, er zal geen ENKELE agent zijn die jou achter het stuur de achtervolging zou laten rijden. Ik persoonlijk, zal sowieso niet zo snel een auto vorderen, maar mocht ik in de situatie komen dat dit nodig zou zijn, dan zou ik het 1 x vragen/vorderen, en vervolgens toch echt afdwingen.......

Nogmaals, je auto is, als wij(de politie) er in rijden gewoon verzekerd, ook als we ermee door rood rijden. Als jij dat doet, gaat de verzekering juist niet betalen.... Omdat jij niet de rijopleiding hebt etc.

En slijtage......... daar kan ik alleen maar om lachen. Net alsof die achtervolging 300 km gaat duren...... Een beetje remmen is niet zo erg volgens mij.......... En ach, mocht jij ECHT van mening zijn dat je na zon ritje, nieuwe banden nodig hebt? dan dien je het bonnetje in bij het plaatselijke bureau, en gaan zij kijken of dat redelijk is en eventueel vergoeden.  ::)

En tsja, de meeste mensen vinden de openbare veiligheid toch een redelijk belangrijk onderwerp. En ik zou je ook niet bekeuren. Desnoods ga je met geweld je auto uit, als je niet reageerd. Maar dat even terzijde. (en voordat je gaat reageren met: ik doe mijn deuren op slot : Ik denk dat ik je deur al open heb voordat jij hem op slot kan doen.....)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #67 Gepost op: 5 december 2009, 11:22:34
Leuk en aardig, maar wat jij vind maakt toch niet zo veel uit? Als ik vind dat je mag stelen, dan mag dat nog steeds niet van de wet. De wet verplicht jou om de hulp te bieden die noodzakelijk is, er zal geen ENKELE agent zijn die jou achter het stuur de achtervolging zou laten rijden. Ik persoonlijk, zal sowieso niet zo snel een auto vorderen, maar mocht ik in de situatie komen dat dit nodig zou zijn, dan zou ik het 1 x vragen/vorderen, en vervolgens toch echt afdwingen.......

Nogmaals, je auto is, als wij(de politie) er in rijden gewoon verzekerd, ook als we ermee door rood rijden. Als jij dat doet, gaat de verzekering juist niet betalen.... Omdat jij niet de rijopleiding hebt etc.
En slijtage......... daar kan ik alleen maar om lachen. Net alsof die achtervolging 300 km gaat duren...... Een beetje remmen is niet zo erg volgens mij.......... En ach, mocht jij ECHT van mening zijn dat je na zon ritje, nieuwe banden nodig hebt? dan dien je het bonnetje in bij het plaatselijke bureau, en gaan zij kijken of dat redelijk is en eventueel vergoeden.  ::)

En tsja, de meeste mensen vinden de openbare veiligheid toch een redelijk belangrijk onderwerp. En ik zou je ook niet bekeuren. Desnoods ga je met geweld je auto uit, als je niet reageerd. Maar dat even terzijde. (en voordat je gaat reageren met: ik doe mijn deuren op slot : Ik denk dat ik je deur al open heb voordat jij hem op slot kan doen.....)

Ik heb een hoger nivo rijopleiding dan je denkt, geef mij maar 5 minuten je auto mee zie je niks van buiten ;D maar veel plezier zal je er niet van hebben. Blijkbaar ben je een soort lucky-luck: de agent die sneller deuren opentrekt dan zijn schaduw ;D ;D
Nog nooit gehoord van anti-carjack alarm? Heb ik al jaren :P
Ik moet wel lachen om je grappemaker red
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #68 Gepost op: 5 december 2009, 11:33:19
Zucht.... de belangenafweging is al gemaakt door de wetgever. Die gaat de agent echt niet overdoen, hoe graag de burger dat in die situatie ook zou willen. Aan "ja maar" heeft de politie op zo'n moment niks. Ik ga maar niet in op alle extreme hoeken die nu worden opgezocht (slijtage aan koppeling, anti-carjackalarm blablabla), want die extremen geven m.i. gewoon aan hoe ver je het moet zoeken om je gelijk te krijgen (wat je niet krijgt, omdat de wetgever alle door jou genoemde zaken toch echt niet van belang heeft geacht).
greetz,  Enrique


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #69 Gepost op: 5 december 2009, 11:41:18
Op het moment dat een agent een auto vordert, en de automobilist daar geen gehoor aan geeft, (of in discussie gaat), lijkt het me een slimmere stap om als agent zijnde, de persoon een proces verbaal toe te zeggen, het kenteken op te schrijven, en een ander voertuig te zoeken wat wel te vorderen is...

Daarmee voorkom je op dat moment een hoop ge-O-H en kan je achteraf een geeltje schrijven voor het niet voldoen aan een bevel of vordering.

Zou dit een optie zijn in de praktijk?
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.