Auto vorderen van burger

Auteur Topic: Auto vorderen van burger  (gelezen 31550 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #100 Gepost op: 6 december 2009, 02:50:29
IK denk dat we hier het doel van de discussie op zich voorbij streven. De politie mag een voertuig vorderen, de politie mag iemand aan een paal vast zetten, zolang hij een wettelijke grond heeft om diegene van zijn vrijheid te beroven, dat doe je namelijk met een aanhouding ook.

Overigens heb ik dit ook al een paar keer gehad... achter twee woning inbrekers aan... eentje te pakken, deze aan een hek vast gezet met handboeien.... toen een fiets gevorderd en de tweede ook weten aan te houden....

Voor de rest over hoe goed iemand het wel of niet weet.... lekker belangrijk denk ik dan...

Zo krijgen wij dat echter niet geleerd; de ambtsinstructie praat duidelijk over het aanleggen van handboeien ten behoeve van vervoer. Het vastmaken van een verdachte aan een paal/hek oid met behulp van de boeien is dus in beginsel niet toegestaan. Maar zoals redelijk vaak geldt: kun jij jouw actie naar eer en geweten en met voldoende redenen omkleed uitleggen in je aanhoudings-PV, dan zul je een eind komen.


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Reactie #101 Gepost op: 6 december 2009, 03:38:14
Om de discussie een wending te geven:
Wat kan ik als burger het beste doen als ik vier agenten achter een voortvluchtige aan zie lopen, die in een busje springt?
Als ik de auto aanbiedt krijg ik juridisch een andere casus waarschijnlijk.
Is het zinvol als ik stop en roep: "Wilt u deze auto vorderen?"
Of moet ik "wachten" op een stopteken...

P.S. Mijn auto is economisch afgeschreven maar technisch 100%  8)


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #102 Gepost op: 6 december 2009, 10:15:36
Nee hoor, dan handel je perfect  :). Een agent mag de hulp vorderen maar het vrijwillig aanbieden van hulp is helemaal geweldig. Daar zal de gemiddelde agent geen nee tegen zeggen. Dus als jij graag wil helpen mag je uiteraard je auto aanbieden. Als je dan toch echt wil helpen, parkeer dan je auto voor dat busje, hebben ze je auto ook niet nodig....... ;)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #103 Gepost op: 6 december 2009, 20:05:55
Even terug komen op het feit dat je iemand vast maakt aan een paal dag mag als je iemand gijzeld.

Voorbeeld je bent verkeer aan het regelen en iemand vindt dat het niet gaat zo ald het moet gaan. Ter voorkomen van verdere ongeregeldheden mag je deze persoon gijzelen en behoeft dit geen voorgeleiding.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #104 Gepost op: 6 december 2009, 20:08:56
Ik neem aan dat je daar erg terughoudend mee zult zijn..?

Stel dat jij mij vastketent aan een paal...en een andere verkeersdeelnemer raakt uit de bocht en schampt mij...dan ben ik de rest van mijn leven invalide, of erger...vastklinken aan een paal doe je alleen bij zeer hoge uitzondering, dunkt mij.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #105 Gepost op: 6 december 2009, 20:24:05
Ik neem aan dat je daar erg terughoudend mee zult zijn..?

Stel dat jij mij vastketent aan een paal...en een andere verkeersdeelnemer raakt uit de bocht en schampt mij...dan ben ik de rest van mijn leven invalide, of erger...vastklinken aan een paal doe je alleen bij zeer hoge uitzondering, dunkt mij.

ik doe dat als het nodig is... ;D en ja terughoudend natuurlijk.... maar ik zal er niet voor terug schrikken...  ;) want als het moet dan moet het.... en soms mag je best op het randje zitten......je moet alleen oppassen er niet overheen te gaan
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #106 Gepost op: 6 december 2009, 20:52:30
ik doe dat als het nodig is... ;D en ja terughoudend natuurlijk.... maar ik zal er niet voor terug schrikken...  ;) want als het moet dan moet het.... en soms mag je best op het randje zitten......je moet alleen oppassen er niet overheen te gaan

Jij bent geloof ik ook niet een v.d. ''kleinsten''...wordt een aardige worsteling, als wij tekeer zouden gaan. (jij als agent en ik als ''opstandige nukubu''.... ;D

Kijken wie aan het einde vh verhaal aan het paaltje zit... :-X

 ;)


sylvester1986

  • Gast
Reactie #107 Gepost op: 6 december 2009, 20:57:21
Kunnen we beide heren dan ook zien op youtube ;P ?


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Reactie #108 Gepost op: 6 december 2009, 21:06:28
Laten we die boeven niet uit het oog verliezen en die aan het paaltje zetten.... ;)

Dinges: denk je er aan dat agenten geleerd hebben van hun overwerkmaaltijden: Sambal bij?  ;)
En dat je aan een lantarenpaal geboeid lastig de pepperspray uit je ogen kunt vegen?  :)


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #109 Gepost op: 6 december 2009, 21:11:36
Laten we die boeven niet uit het oog verliezen en die aan het paaltje zetten.... ;)

Dinges: denk je er aan dat agenten geleerd hebben van hun overwerkmaaltijden: Sambal bij?  ;)
En dat je aan een lantarenpaal geboeid lastig de pepperspray uit je ogen kunt vegen?  :)

Daarentegen ken ik verhaaltjes van verdachten die hun boeien ''losscheurden''...

Maar alle gekheid op een stokje; ik ken alle truucjes wel. En vooral: ik zal ten alle tijden zo veel mogelijk meewerken, op papier en  op straat. Maar dat weet Grizzje wel.  ;)

V.w.b. die peperrommel: die spuit ik zelfs op m'n loempia!