In welke voor een en ander vastgelegd wordt, zal per dienst verschillend zijn, maar volgens de AI dienen het gebruik van handboeien en de veiligheidsfouillering onverwijld schriftelijk (hoe dat dan ook per dienst moge zijn) te worden gemeld. Het aanwenden van geweld (incl. het ter hand nemen van het vuurwapen) wordt onverwijld gemeld. Dit hoeft dus niet schriftelijk, maar kan wel. De reden dat dit in principe niet schriftelijk hoeft is dat je, als blijkt dat het geweldsgebruik onrechtmatig was en jij als oa aangemerkt wordt als verdachte, je niet aan je eigen veroordeling hoeft mee te werken. Een mondelinge melding aan leidinggevende is daarom voldoende en deze kan deze ergens vastleggen.
Wat betreft het vraagstuk of handboeien een geweldsmiddel is, blijf ik bij mijn standpunt dat dat juist is. Dit schrijft mijn laatste cursusreader hierover.
Onder de geweldsmiddelen worden verstaan:
- Handboeien
- Wapenstok
- Pepperspray
- Vuurwapen
Deze worden van dienstwege verstrekt en mogen alleen door daartoe bevoegde personen gedragen en gebruikt worden.
Handboeien behoren niet tot de bewapining. Ze zijn toch opgenomen als geweldsmiddel, omdat het gebruik ervan een inbreuk is op de lichamelijk integriteit van een persoon.