Of ze nou van LIPS of van SPE komen, fabrikant is toch dezelfde (Heinrich Hagge Gerätebau). LIPS of SPE zijn alleen de bedrijven in NL die deze boeien importeren.
Ik heb inmiddels het laatste nieuwe model (zoals de foto's hierboven van SPE) in het zwart en voorzien van het LIPS merkje afkomstig van VTSPN (mooi stickertje op het zwarte mapje).
SPE importeert deze boeien sinds enkele jaren ook met hun eigen merkje erin.
Binnen de overheidsdiensten heb ik echter nog niemand gezien die de boeien van SPE gerbuikt. Weet niet hoe het zit met de BOA's van de NS.
Zij hebben al hun koppelaccessoires van SPE dus wellicht dat de transportboeien ook van SPE komen.
De exacte reden voor het stopzetten van de aanbesteding blijft gissen, maar Heinrich Hagge produceert momenteel de boeien die voldoen aan de eisen die voor de Nederlandse opsporingsinstantie gelden en welk merkje erop staat is volgens mij dus niet zo belangrijk.
Ik ben tot op heden erg tevreden over de degelijke dubbellock gescharnierde boeien en moet er niet aan denken om met zo'n marteltuig rond te moeten lopen zoals in Engeland. De rigged speedcuffs lijken me erg onhandig om mee te nemen. Daarnaast is de techniek met deze boeien ook heel anders omdat de "beugels" die opengaan beiden aan dezelfde kant zitten en niet zoals bij onze transportboeien tegenovergesteld.
Wat mij betreft dus genoeg redenen om vast te houden aan het huidige model boeien. Degelijk, makkelijk te hanteren en makkelijk te dragen.
Voor mij dus liever geen rigged speedcuffs om over kettinkjes tussen de boeien maar helemaal te zwijgen.