Dat heeft met juridische aansprakelijkheid te maken.
Als automobilist moet je stoppen voor een stopteken ... Maar wat als de gene die het stopteken gaf nou helemaal niet bevoegd is om dat teken te geven en er letsel of schade onstaat ....
Uit ervaring (als bevoegd verkeersregelaar) weet ik dat op het moment dat een weg geblokkeerd is automobilisten ineens helemaal de kluts kwijt zijn en gewoonweg niet meer weten waar ze heen moeten gaan, laat staan dat ze dan nog de meest simpele aanwijzing (stoppen, doorrijden, of weg afgesloten) nog kunnen opvolgen.
Als automobilist heb je gewoon op te letten op hetgeen voor je op de weg gebeurt. Het is natuurlijk grote kolder om aanwijzingen van een verkeersregelaar te negeren, of om achter op een auto te botsen omdat ervoor een verkeersregelaar staat die volgens jou niet misschien bevoegd is, immers dat weet je niet en je kunt het niet zien. Overigens is een iemand die achterop een voor hem rijdend voertuig botst zelf aansprakelijk (afstand houden). En in de meeste gevallen gaat het om het afsluiten van een rijstrook of het afsluiten van een hele weg waarbij het verkeer van beide zijden beurtelings wordt doorgelaten. Daarbij zijn de kans op frontale botsingen nihil, zeker als het verkeer door personen aan beide zijden wordt geregeld. Op snelwegen en kruisingen zal zo iemand als snel door de politie of RWS vervangen worden, al zal ik zelf nooit zomaar op de twee laatstgenoemde plaatsen gaan staan. Hetzelfde elders als de politie zijn inzet niet wenselijk acht.
Dat die verkeersregelaar aan zijn eigen veiligheid denkt staat natuurlijk buiten kijf, hij staat er natuurlijk niet om zichzelf overhoop te laten rijden. Wij hebben in dit land maar één groot probleem en dat is dat we met z'n allen alleen nog maar denken "dat mag niet en dat mag niet en dat mag niet!" Dus staat er iemand het verkeer te regelen dan straat die persoon er niet voor niets. Volg nou eens gewoon zijn aanwijzingen op en dan is er geen enkel probleem. Als mijn huis in brand staat ga ik ook niet aan de brandweerman vragen of hij wel bevoegd en goed verzekerd is , als ik gewond op straat lig vraag ik aan de ambulanceverpleegkundige ook niet op hij wel een ehbo-diploma heeft en of zijn chauffeur wel een rijbewijs heeft.