ECG's lezen

Auteur Topic: ECG's lezen  (gelezen 201779 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #150 Gepost op: 22 maart 2010, 23:11:31
En er is gedrukt door Vesalius met het antwoord: linker anterior hemiblok
en dat is................. goed! 2 punten voor Vesalius en u gaat door naar de volgende ronde voor de koelkast!

Een linker anterior hemiblok ofwel een left anterior fascicular block, met alle verschijnselen die Vesalius al noemde: linkerasdraai, trage R-top progressie en een diepe S in V6. Feest compleet!!
Dank voor alle reacties!!

Dan nu de volgende ronde..... een verse!

Nou, schiet er maar weer es op! Je hoeft je niet af te vragen of dat QRS verbreed is, he? ;)
Gaan we weer gewoon die 7 punten af, dan missen we niks!
Handen bij de knoppen.... de tijd loopt vanaf.......NU! Maar je mag er ook eerst ff over nadenken, hoor!  ;D
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #151 Gepost op: 23 maart 2010, 00:12:14
Ik ga even mee doen... ben ook geen pro...  :-[
Een duidelijkere strook was wel wenselijk geweest trouwens... erg onduidelijk in mij scherm.
Met mijn beeldschermpje kom ik tot het volgende

Frequentie: 60-75
Ritme: Geen duidelijke P toppen in I, II of III, -> Voor een ventriculair ritme is hij wat snel... De basislijn is erg onrustig... gok op AF met VES
QRS duur: lastig te zien op dit plaatje, ik schat rond de 200msec. verbrede complexen.
R-R1 in V6 -> Ik denk dan aan bundeltakblok links
Hartas: geen duidelijke R top te zien in I, lijkt wel positief. aVF bijna iso-elektrisch. hartas lastig te zeggen, maar denk normaal.
Hypertrofie: P toppen niet te zien zo. Kamerhypertrofie met bundeltakblok niet beoordeelbaar.
Infarct: Q's en ST onbetrouwbaar door BTB.
T toppen positief in II, III, aVF, V1 t/m V6. Vlak in I en negatief in aVL en aVR.

Ik denk dat aanvullend onderzoek nodig is (Lab, lichamelijk onderzoek)
Infarct is op basis van dit ECG niet uit te sluiten...


Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #152 Gepost op: 23 maart 2010, 22:00:30
Zullen we es wat gaan roepen?
Frequentie: tja, als het strikt regelmatig is, kun je het zo uittellen. Maar als het onregelmatig is zoals hier, wat kies je dan?
Standaard ECG heeft een papiersnelheid van 25mm/s, dus je hele ECG is 10s. Tel het aantal complexen en vermenigvuldig dat met 6 (dan heb je dus 60 sec.).
Waar zullen we het op houden? Ik dacht aan rond de 90bpm.
Ritme: Dan gaan we kijken naar QRScomplexen en of daar regelmaat in zit of niet of een beetje..... We zien dat het volstrekt onregelmatig is, en dat duidt in het algemeen op boezemfibrilleren (tenzij er serieuze Ptoppen voorzitten).
Hartas: 't lijkt mij op het randje tussen linkeras en extreme as, maar wie er anders over denkt, mag het roepen.
Ptoppen: zijn er niet, dus AF. De meeste complexen hebben wel dezelfde vorm (van wat je dan het basisritme gaat noemen), maar er zitten ook complexen tussen die heel anders zijn van vorm: polymorfe PVC's.
QRS: De complexen zijn in elk geval verbreed (en of dat nou 160 of 200ms is, vind ik niet zo belangrijk. Ze zijn breed genoeg om er zeker van te zijn dat ze niet de normale route volgen via de geleidingsbundels). Voor een ventriculair escape is het wat snel, maar 't zou eventueel kunnen, ware het niet dat het onregelmatig is. Dat wijst meer in de richting van aberrante geleiding dan een versneld ventriculair escaperitme. We hebben dus te maken met aberrante voortgeleiding (LBTB) van AF met polymorfe PVC's.
Sjonge wat een bevalling! :P Zijn we het nog eens?
Hypertrofie-aanwijzingen kun je soms wel uit een ECG halen, maar je kunt het niet zonder meer vaststellen, daar heb je echobeelden voor nodig. In dit geval mogen we er ook niets van zeggen.
Van infarcten gaan we niks zeggen bij een LBTB. Bij een RBTB mag dat weer wel. Maar hier dus niet.
Verder is er eigenlijk niks spannends te melden over dit ECG.
Ik vond het wel bijzonder dat in I, II, III, aVL, aVR en aVF de QRS complexen noch overtuigend positief, noch negatief zijn.

Als op de echo een zg 'waggelhart' te zien is en de LVEF (linker ventrikel ejectiefractie) heel beroerd <30, zou het misschien een klant zijn voor CRT zijn, een biventriculaire pacemaker. Aangenomen dat het AF chronisch is... Misschien kan ik nog een echo van deze persoon vinden. Zoeken we op!!!
Wie wil er nog wat over dit ECG kwijt?
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #153 Gepost op: 23 maart 2010, 23:50:33
We hebben dus te maken met aberrante voortgeleiding (LBTB) van AF met polyforme PVC's.

Zat er niet ver vanaf voor een beetje-leek... ;D


Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #154 Gepost op: 24 maart 2010, 00:23:24
Zat er niet ver vanaf voor een beetje-leek... ;D

Nee hoor! Zeker niet! O0


Gaan we d'r nog eentje doen?
Jaaaaaaa, dat doen we!
Komt ie dan: ECG van een sportieve, slanke jongeman.
Schiet er maar op!
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #155 Gepost op: 24 maart 2010, 09:17:02
Zo, ga ik het nog es proberen!

Regelmatig/Onregelmatig: Onregelmatig
Hartritme: Aangezien het ritme onregelmatig is, kan ik geen hokjes tellen. Ik tel 9 slagen in 10 seconden, maal 6 is dat een ritme van ca. 54 en dus bradycardie.
Hartas: aVL is negatief, daarom voor mij reden om te denken dat er hier een afwijkende hartas is, linker hartas misschien?
Ptoppen: Ieder QRS/complex wordt voorafgegaan door een Ptop
QRS-complexen: Volgens mij redelijk smalle complexen, dus supraventriculaire slagen?

Conclusie: Uhh, Sampie?!
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


WoBaDijk

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 64
Reactie #156 Gepost op: 24 maart 2010, 09:23:33
Een kleine poging van mijn kant :)

1. Soort ritme:      Onregelmatig ritme, maar ik geloof wel gewoon een sinusritme gezien er voor elk QRS-complex een P-top zit.
2. Frequentie:       Ongeveer 54 bpm (9 QRS-complexen te zien, vermenigvuldigen met 6)
3. Hart-as:            Wel redelijk normaal geloof ik, kom bij de verhouding I:aVF ongeveer op 1,5:4
4. Ptop, PQ-tijd:    Lastig te zien, maar ik denk ongeveer 0,16 sec
5. QRS:                Ongeveer 0,08 sec
6. ST-T:                Ongeveer 0,32 sec
7. Bijzonderheden: Er lijkt een soort regelmatig onregelmatig ritme te zijn. De QRS afstand begint klein en wordt groter en wordt dan weer klein. Dat lijkt zich te herhalen. Het eerste wat ik dacht toen ik het ECG zag was een AV-blok. Ik kan echter geen afwijkingen van de P-toppen zien. Conclusie durf ik dus niet te geven.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #157 Gepost op: 24 maart 2010, 11:18:30
Mooie Sampie ;D

Mijn interpretatie: Sinusritme, regelmatig (!) met ademhalings effect , 75/min, normale as, normale geleidingsstijden.
U golf in V2 en V3 waar ook ST elevatie lijkt te zijn (wsl normale variant). Voltage lijkt wat hoog, maar is waarschijnlijk normaal voor de bouw en sportiviteit.

Conclusie: Normaal ECG voor deze patient.
Arts  www.alphalog.nl


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #158 Gepost op: 24 maart 2010, 11:39:02
Frequentie: 75 BPM, echter cyclische onregelmatigheid door de ademhaling, met als gemiddelde op de 10sec strook 54bpm
P toppen duiden op sinusritme
PQ: normaal
hartas: I iso-electrisch, aVF positief, normale hartas
QRS: normaal, normale R-top progressie
Boezemhypertrofie: P top in V1 niet bifasisch, geen boezemhypertrofie
Kamerhypertrofie: S in V1 en R in V5 verschil ongeveer 32mm, neigt richting linkerventrikelhypertrofie, is het nog niet.
ST: V2 en V3 komen ongeveer 1mm los van de basislijn. geen conclusies aan te trekken.
Q's: geen pathologische Q's.

Conclusie: Een normaal ECG voor iemand die sportief is.


EdwinC

  • IC-verpleegkudige i.o.
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 47
Reactie #159 Gepost op: 24 maart 2010, 15:52:22
Ritme: P-toppen zijn poisitef in I, II en aVF. Ritme is ligt onregelmatig, geen sprake van AF of extra-systole. Ik denk aan sinusritme ongeveer 55pm.
hartas: normale hartas omdat in I iso-electrisch is en in aVF positief
geleidingstijden: PQ: ongeveer 0,18sec (dus ik denk niet aan bijvoorbeeld AVblok), QRS:<0,12sec. (dus ik denk niet aan bundeltakblok oid)
ST elevatie in V2 en v3?  geen pathologische Q's