Prima, doe ik alsnog even het rijtje!
1. Ritme: Onregelmatig
2. Frequentie: Ongeveer 100
3. Hartas: Durf ik niet met zekerheid te zeggen.. aVR is negatief en I en aVF zijn positief, dus in eerste instantie zou ik denken dat het om een normale hartas gaat. Dan zie ik echter dat aVL negatief of vrijwel iso-elektrisch is, dus dan zou ik weer denken aan een rechter hartas.. Ik ga toch voor de normale hartas, denk ik.
4. P-toppen: Ieder complex wordt voorafgegaan door een P-top. Deze zien er allemaal bijna hetzelfde uit, ik kijk echter even naar de P-toppen voor QRS-complexen 1, 5, 9, 13 en 17, aangezien die steeds te vroeg komen. Aangezien die steeds (3:1) te vroeg komen, zou je denken dat het PAC's zijn, maar de P-toppen lijken aardig normaal..
5. QRS: Normale breedte
6. ST-T: Op de basislijn
7. Bijzonderheden: Ik kijk naar de P-toppen voor QRS-complexen 11 en 15. Ik zie daar een soort dubbele P-top, maar ook duidelijke PTa-depressies! Ik meen geleerd te hebben dat dit een kenmerk van pericarditis is, maar dat dat gepaard gaat met ST-elevaties en die zie ik hier niet. Nu ik II nog een keer bijlangs kijk, meen ik overal wel een lichte PTa-depressie te zien.. Klopt dat, of verbeeld ik me dingen?