Ik had ook zitten kijken naar die T toppen en die zien er exotisch uit vnl in V1, 2 en 4. Alleen kon ik die T-top waar de P-top in valt niet zonder meer een combi vinden met een identieke Ptop. In zo'n geval mis ik een ritmestrook. En eigenlijk moet een goed ECG in alle afleidingen minimaal 2 volledige P-QRS-T 's laten zien. (maar een mens moet natuurlijk wat te zeuren hebben, he?
)
Je hebt gewoon gelijk dat er sprake is van 2:1 geleiding. Mooi, hoor!
Maar waarom zou je het geen Mobitz II willen noemen? Dat het 2:1 geleiding is, is EEN vorm van Mobitz II. Alleen zit de geleidingsstoornis niet in de AV knoop (het natuurlijke vertragende deel), maar vnl in de HIS-bundel. Dat is namelijk een sneller deel van het geleidingsstelsel, blijft na prikkeling dus langer refractair en zorgt er hier dus voor dat de volgende prikkel niet voortgeleidt kan worden.
In zo'n geval wordt het geen AAIR+ <=> DDDR systeem, maar een mooie DDD, waarbij we die R in het achterhoofd houden, maar stand-by.
Zou de keuze niet helemaal aan de cardioloog alleen laten, maar in overleg met de technicus. De cardoloog weet wat ie uiteindelijk wil zien en de techneut weet wat elke pacemaker kan.
Heb ik nog 3 leuke vraagjes er achteraan:1. Stel dat je 2:1 geleiding hebt van een atriaal ritme van 140 (hou je een ventriculaire van 70 over, he) en we gaan er een pacemaker in stoppen. Wat gebeurt er dan als je de pacemaker aansluit?
2. En denk je dat je patient daar blij van wordt?
3. Wat doe je daar dan aan VOORDAT je het ding aansluit?