Kijk, dat vind ik dapper, Bazzz81! Goed bezig!
1. Geen Ptoppen, geen sinusritme. Goed gezien! Dit is AF. (Dit betekent overigens niet dat als er WEL P toppen zijn dat het dan ALTIJD sinusritme is!)
2. AF dus met ventriculair pacemakerritme van 70 (75 vind ik ook goed, hoor!) Ja, strak regulair. Dat verwacht je niet op deze strakke frequentie bij AF. Bij een flutter kun je nog es een strak regulair ritme hebben o.b.v. 3:1 of 2:1 voortgeleiding, maar kenmerk van AF is onregelmatig ritme. Maar omdat hier niets vanuit het atrium voorgeleid wordt naar de ventrikel, neemt de pacemaker dat voor z'n rekening en die gaat keurig op 70ppm met af en toe een VES er tussendoor.
3. hart-as: kunnen we daar nog wat van zeggen? Dat mag iemand nog doen!
4. P en PQ kunnen we niks van zeggen, want we hadden al geziend het AF was.
5. QRS complexen. Die zijn een beetje maf wat morfologie betreft, he? negatief in I en V2-6 en positief in III (nou ja zeg!). Bovendien is het een beetje een bizar complex. Wat moeten we daar nou van vinden?
6. QT-T. Die T-top daar mag je bij een pacemakerritme niets van zeggen. Als de depolarisatie bijzonder verloopt (en dat doet ie bij een pacemaker), dan verloopt de repolarisatie meestal heeeeel bijzonder. Dat er een T is, lijkt me duidelijk, want er is ook een QRS. Tot grote vreugde van patient, anders had ze geen ritme.
Spikes kun je niet zien op dit ECG. Goed opgemerkt! Er wordt bipolair gestimuleerd, dus dat betekent dat de vector van die spike heel klein is en dus niet zichtbaar.
Vandaar die programmer strook eronder.
Na een AVknoop ablatie is er geen electrische verbinding volgens de gebruikelijke route meer tussen atrium en ventrikel. In dat atrium is AF aan de gang. Blijkbaar is dit chronisch en geaccepteerd anders zouden we er nog wel een ECV aan wagen. Complete elektrische chaos dus in die atria, niks meer aan te redden. Zou er dan atriaal gepaced worden? Nee, want dat is zinloos. Net als 'help' roepen tijdens een popconcert in AHOY. Geen hond die je hoort! Toch doet die draad die nu 'atriaal' genoemd wordt wel iets, alleen niet in het atrium... maar waar dan wel?
Het interval tussen de AP en VP is 10ms. Zo'n kort interval zul je nooit tussen je atrium en ventrikel willen. Waar ligt die A-lead dan? En is het wel een A-lead?
Je ziet inderdaad goed dat die VP een reactie is op die PVC. Er staat op dat punt ook geen AP, maar AS, wat betekent dat ie op de A-lead wordt gesensed. V pacet er dan 10ms achteraan.
Ik hoor mensen denken: wat is dit voor belachelijke situatie. Dat van die pacemaker leg ik later uit.
Eerst maar even wat we van die hartas vinden en waarom we zo'n bizar QRS hebben en waar dat vandaan komt.
Ik heb al 'hartfalen patient' genoemd. Op welke manier zou deze mevrouw gepaced worden? Ofwel: waar liggen de 2 leads?
Bedenkt dat wat je op die programmer strook ZIET niet is wat je DENKT dat het is. Dus AP is geen pace in het atrium, maar ergens anders.
Succes! Lig er nog maar es een nachtje wakker van en misschien reageren er nog meer...