Is iedereen verder een beetje ingedut? Of vinden jullie dit te simpel? Zeg het gerust, hoor!
In elk geval wel een dappere inzender.
Tja, zal ik dan maar vertellen wat ik ervan vond?
Ik zie 2 complexen die zeer waarschijnlijk van een sinusritme afkomstig zijn, misschien dat die tweede aberante geleiding is of mgl fusie met een PVC.
Maar daarna gaat het mis: dan gooit een PVC roet in het eten en blijft het even heeeeeeeeeeel stil.... wel 11 seconden. Die wilde streepjes voor die PVC en erna
zijn myopotentialen. Je moet je deze registratie voorstellen als een oppervlakte ECG in 1 afleiding. Van P-toppen kun je niets zeggen, want die zien we hier niet.
Uiteindelijk na die lange stilte komt er een slag uit een of ander exotisch focus, na 2,6s nog eentje en dan komt het intrinsieke ritme weer boven dobberen en daarbij wat myopotentialen (van de schrik...).
In elk geval een asystolie van zo'n 11 seconden. We hebben in eerdere registraties ook een SVT gezien, dus mogen we concluderen dat hier sprake is van een Sick Sinus Syndrome - Brady Tachy Syndrome. Bij een asystolie van 3 sec. die symptomatisch is of een asystolie van 5 sec. asymptomatisch, mogen we daar het label: pacemakerindicatie aanhangen.
We hebben het hier over tachy's waar iemand meestal niet van omvalt en die uit de boezems afkomstig zijn, dus niet over VT's of VF. Een ICD is hier dus niet aan de orde. Dan zitten we meer in de hoek van: verhoogde kans op acute hartdood bijv na groot infarct, Brugada, LQTS, sustained VT, VF etc. Levensbedreigende ventriculaire tachycardieën dus. Bovendien moet je iemand ook niet domweg om de reden dat het ge-indiceerd is, een ICD aan willen doen.
Hoe dan ook: deze patient krijg een pacemaker die de asystolieën opvangt. Die SVT, daar kan de pacemaker niets mee. Die is nl om te lage hartritmes op te vangen. SVT's ziet hij voorbij komen, maar doet daar niets mee (ter kennisgeving aangenomen eigenlijk...). Het speelt echter wel een rol bij de keuze van de pacemaker. Omdat bepaalde pacemakers wel of niet therapieen aan boord hebben om te proberen AF en Aflutters (die in geval van SSS niet ondenkbaar zijn) te voorkomen.
Zo, wat een roman, he?
Goed, wie gaat de volgende plaatsen? (Dit is een uitnodiging.....
)