Hallo,
Ik ben al een poosje het lezen van ECG's aan het oefenen. Het valt me alleen op dat vrijwel alle cursussen er van uit gaan dat je een flinke medische achtergrond hebt.. Die heb ik echter helemaal niet! De theoretische en anatomische basis weet ik volgens mij wel zo'n beetje.. Maar een studie Geneeskunde heb ik nog niet gedaan.
Ik vroeg me daarom af of iemand toevallig een manier weet waarop ik het zonder veel te veel moeite zou kunnen leren, of misschien wat voorbeelden kan laten zien van ECG's, die ik zou kunnen proberen te lezen.
Alvast bedankt!
Om terug te komen op dit onderdeel: Nee dus. ECG's zijn niet simpel
Als je de basis eenmaal een beetje onder de knie hebt (en die basis is onder andere ritme zoals SR, ST, AF, PR, SVT, AVNT, AIVR, VT, TdP, VF, 1e grB, Mobitz II&Wenkebach, CB, LBTB, RBTK, alle infarcten.......*)... Dan heb je er nog niet heel veel aan als je verder niet medisch onderlegd bent. Dankzij de 'lastige' en de exotische (Brugada anyone?) ritmestoornissen kun je pas zeggen dat je ECG's kan lezen als je cardioloog bent
En dan nog. Het hart is 1 orgaan van de vele.
Maar goed, een beetje enthousiasme is nooit weg hoor, en laat dit je vooral niet stoppen met het leren van ECG's, maar let wel op J's opmerking hierboven. Ik herken het van mezelf, ik was net zo enthousiast (heeft me geholpen hoor), maar ik irriteerde anderen er soms enorm mee. Denken dat je het allemaal kan en snapt en zo mee praten is ergernis nummer 1
* - Ontcijfer de afkortingen