ECG's lezen

Auteur Topic: ECG's lezen  (gelezen 201781 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #300 Gepost op: 12 juni 2010, 22:06:31
Ik had er nog iets bij moeten zetten: Die rode lijn is het atriale kanaal, die blauwe het ventriculaire, maar die zijn nog niet aangesloten.
Op dit moment ligt er nog geen lead in het hart en gaat het puur om het ritme wat we op de witte lijn zien. Dit is nl het oppervlakte ECG.
Deze patient kreeg overigens een pacemaker i.v.m. symptomatische bradycardieen.
Als iedereen uitgeschoten is, heb ik nog een filmpje op het moment dat er wel leads in het hart liggen. Dan kun je heel mooi zien wat er nou werkelijk in dat hart gebeurt.

@ Ba(a)s. Waarom zou je die tweede slag als pacemakerslag willen aanduiden? Is dat aannemelijk? (Even afgezien van het feit dat de pacemaker nu nog niet aangesloten is)
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #301 Gepost op: 12 juni 2010, 22:27:33
@ Ba(a)s. Waarom zou je die tweede slag als pacemakerslag willen aanduiden? Is dat aannemelijk? (Even afgezien van het feit dat de pacemaker nu nog niet aangesloten is)

Oeps, ik ging ervan uit dat hij al aangesloten was. Vergeet mijn reactie maar  ;D
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Kanarie

  • Gast
Reactie #302 Gepost op: 12 juni 2010, 23:04:56
Mijn antwoord: nee dat is niet logisch, want ik zou een pacemaker implanteren die het ritme kan voelen en die zal zo kort na een eigen slag geen enkele reden hebben om in te vallen.

Maar wat je nou wel ziet...? Een bigemini van een slag met atriale activiteit ervoor (ik denk sinusritme) en een die via een ander punt de ventrikels binnenkomt (volgens mij zijn de complexen beide smal).
.... Of een extrasystole.


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #303 Gepost op: 12 juni 2010, 23:19:19
De eerste slag is een normale slag (QRS voorafgegaan met een P top).
De tweede wordt niet voorafgegaan door een P top en is smal. Dus een prikkel die boven de ventrikels ontstaat maar niet vanuit de P top of het atrium).
Het is geen VES (of PVC) want dan was het QRS verbreed geweest. Een PAC is het ook niet ivm het ontbreken van een (enigszins misvormde) P.
Ik denk dat er een sinusritme is diue na elke slag door een AV nodaal ritme wordt opgevolgd.

Kan het zijn dat er een electrische prikkel vanuit de ventrikel (via de tragere geleiding) de AV-knoop prikkelt?
Als de snelheid van het filmpje klopt, dan is het ritme knap-langzaam...


Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #304 Gepost op: 13 juni 2010, 22:36:06
Goed gedacht van Kanarie. Als er een eigen slag ie, moet een pacemaker z'n mond houden. Als hij het eigen ritme echter niet goed ziet, kan hij ook gaan stimuleren op een tijdstip dat je het niet verwacht. Leuke dingen zijn het toch, he, die pacemakers! Apparaten? Hou ze in de gaten!!

Maar om ff op deze casus terug te komen: Het is inderdaad een bigemini van een sinusslag met daarna nog een slag en tja, waar die vandaan komt....
Je moet niet vergeten dat we hier maar 1 afleiding hebben en dat een p-top niet in elke afleiding zichtbaar hoeft te zijn! Je ziet de t-top na het eerste QRS ook niet, maar zeker weten dat ie er is, hoor! QRS gezien? Geheid dat er een t-top is!
Verder is het eerste complex mooi smal, eigen geleiding en het tweede net ff anders maar niet serieus verbreed. Ook hier geldt weer dat een complex niet in elke afleiding even breed is en dat je ook hier maar 1 afleiding hebt.
Dat die eerste slag sinusritme is, is wel aannemelijk (het zou ook een ander atriaal ritme kunnen zijn, heel strikt genomen, maar laten we van sinusritme uitgaan).
Die tweede slag daar zien we geen p-top vooraf, maar wie zegt dat we die in deze afleiding misschien gewoon niet kunnen zien? Het kan dus een PAC zijn met aberrante voortgeleiding, maar het kan ook een PVC zijn die toevallig smal lijkt in deze afleiding.
En ja, het ritme is vrij traag. Die patient krijgt ook niet voor niets een pacemaker! (Dan valt dit nog mee, laatst hadden we er eentje met een ritme van 26 bpm, een ventriculair escaperitme, dus daar hebben we eerst maar es een externe pacemaker aangehangen! Maar dat even terzijde.)

Duidelijk wordt het pas als we de leads erin hebben liggen, want dan hebben we de markers erbij (met excuses voor de niet al te beste beeldkwaliteit...):
AS is atriale sense, VS ventriculaire sense. AP atriale pace en VP ventriculaire pace, maar die doen nog ff niet mee.

En daar zien we dat het atriale ritme vrolijk doorloopt (dus geen PAC's) en er een ventriculaire extra tussendoor wandelt. Inmiddels afwisselend bi-, tri- en quadrugemini.
De rode lijn eronder toont de atriale activiteit en de blauwe daar weer onder de ventriculaire.
Dat is nou weer het mooie van zo'n lead dat je precies kunt zien waar die activiteit nou vandaan komt.
Zal later nog even het filmpje van de drempelmeting plaatsen, daar zie je de AP en VP uiteraard wel voorbij komen!
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)


Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #305 Gepost op: 14 juni 2010, 21:44:09
Deze had ik nog beloofd:
(wederom met excuses voor de gammele beeldkwaliteit, maar tijdens het meten heeft dit geen prioriteit)

Hier worden achtereenvolgens de atriale en ventriculaire pacingthreshold bepaald.
Bij deze patient appeltje eitje, want er is eigen ritme en AV-geleiding. Wel rennen er wat PVC's tussendoor.
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #306 Gepost op: 14 juni 2010, 23:13:44
Die PVC zijn erg smal. Klopt het dat dit komt doordat de zenuwbundel direct geprikkeld wordt?
Normaal zijn PVC's toch breed!


Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #307 Gepost op: 15 juni 2010, 21:30:15
Die PVC zijn erg smal. Klopt het dat dit komt doordat de zenuwbundel direct geprikkeld wordt?
Normaal zijn PVC's toch breed!

Hoe breed een complex er op het ECG uitziet, hangt af van de plaats waar het focus ligt en van in welke afleiding je kijk.
Met een breed complex, heb je niet in alle afleiding een even breed complex.
Stel je voor: een auto die je vanaf de voorkant bekijkt lijkt smaller dan een auto die je van de zijkant bekijkt.
Toch is die auto net zo groot. Snappu?
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #308 Gepost op: 16 juni 2010, 12:16:40
Got it!


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #309 Gepost op: 5 juli 2010, 14:16:37
Zal ik een nieuw ECG-tje opsnorren? 't is zo lang rustig in dit leuke topic...