ECG's lezen

Auteur Topic: ECG's lezen  (gelezen 201782 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #310 Gepost op: 21 juli 2010, 16:27:30
Zal ik een nieuw ECG-tje opsnorren? 't is zo lang rustig in dit leuke topic...
Be my guest!  0098
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #311 Gepost op: 8 augustus 2010, 11:33:57
Duurt even, maar dan toch een leuke:



Klik voor groot hier HIER

De gegevens:
Een dame, 85jr, alleen bekend met SVT in het verleden.
Mevrouw is opgenomen in het ziekenhuis voor een totale heupprothese.

Na de operatie op de afdeling komt er een reanimatie oproep.
De dame in kwestie is buiten bewustzijn na cuut braken, dyspneu en vervolgens collaps. Ze heeft een afwezige ademhaling.
Ze blijkt veel voedsel in slijn in de pharynx te hebben. saturatie 60%, RR 100/40.
De pharynx  wordt uitgezogen waarom de SpO2 met zuurstoftherapie weer oploopt naar 93%
Dit ECG is vervolgens gemaakt. Meer gegevens heb en ken ik niet. Nou, schieten maar!!!


Kanarie

  • Gast
Reactie #312 Gepost op: 8 augustus 2010, 20:04:33
sr, 100/min, horizontale as, geen tekenen van LAO/RAO, PR-interval 130ms, QRSbreedte 120ms, passend bij een LBTB, waardoor verdere beoordeling i.p. niet mogelijk.


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #313 Gepost op: 11 augustus 2010, 22:05:17
Ik ga mee met Kanarie. Brede en typische (hoge T in V1, V2 en V3, RR in I) complexen voor een LBTB.
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #314 Gepost op: 12 augustus 2010, 22:50:12
Heee, jullie zijn weer bezig! Leuk!
Kan d'r wel in meegaan. Hoewel ik er een incompleet LBTB van zou willen maken. Het breedste complex is inderdaag 120ms en dat is nog net 'incompleet' LBTB, ook is er geen overtuigende linkerasdraaiing, maar een horizontale as.
Mw misschien een beetje veel bloed verloren bij OK? Dat zou lage BP kunnen verklaren, evenals de reflux. Vraag ik me af: lijkt me toch dat je nuchter moet zijn voor zo'n OK, ook al ga je niet volledig onder narcose?  ???
Ben benieuwd wat ze uitgespookt had!
Groetsels
Sampie
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #315 Gepost op: 14 augustus 2010, 02:43:04
Heee, jullie zijn weer bezig! Leuk!
Kan d'r wel in meegaan. Hoewel ik er een incompleet LBTB van zou willen maken. Het breedste complex is inderdaag 120ms en dat is nog net 'incompleet' LBTB, ook is er geen overtuigende linkerasdraaiing, maar een horizontale as.
Mw misschien een beetje veel bloed verloren bij OK? Dat zou lage BP kunnen verklaren, evenals de reflux. Vraag ik me af: lijkt me toch dat je nuchter moet zijn voor zo'n OK, ook al ga je niet volledig onder narcose?  ???
Ben benieuwd wat ze uitgespookt had!
Groetsels
Sampie

De dame in kwestie heeft ná de operatie wat te eten gehad. In principe een normale gang van zaken als ze voldoende wakker is en zich goed voelt...
Moet trouwens zeggen dat ik vaker mensen zie braken bij de eerste maaltijd na ok. Ook als ze zich kiplekker voelden bij het aanbieden van het eten.
Als het niet van de opiaten komt die ze op de recovery krijgen, dan is er wel wat anders.
Blijkt het toch anders uit te pakken helaas...


Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #316 Gepost op: 15 augustus 2010, 21:54:33
Nee, das geen uitzondering. Dan blijf ik mooi bij m'n protocol van eerst wat drinken en ff afwachten. Ik weet niet wat ze gekregen had, maar geen eieren met spek ofzo, hoop ik... Hahaha!
Das wel erg zware kost zo na een OK.
Afijn, het was haar niet goed bevallen dus. En nou dan? We zijn nieuwsgierig hoe het verhaal afloopt! Ze ligt nu dus buiten westen in bed met een sinustachy en een bloeddruk om te huilen.
(om maar ff kort te gaan...  ;)
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #317 Gepost op: 15 augustus 2010, 23:36:43
Het leuke is dat ik deze ECG in mijn nachtdienst gescoord heb. Helaas is er verder geen diagnose aan het ECG gehangen.
De lage bloeddruk zien we vaker na een heupoperatie. De dame in kwestie had deze al voor het aspireren.
Nadat de ademweg weer vrij was en de ademhaling weer op gang was (met een flinke stijging in saturatie) was het grootste probleem verholpen.
Er is geen sprake geweest van een circulatiestilstand.
De dame is na een dag en nacht I.C. alweer naar de afdeling gegaan.

Maar aangezien er geen diagnose is geschreven aan dit ECG in het dossier blijft voor mij de vraag:
Is dit ECG (met de incompl BTB) passend bij aspiratie, ofwel kan aspireren ten grondslag liggen aan deze ECG afwijkingen?
Ben zelf nog lerende met ECG's dus kan nog veel dingen leren  998765


Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #318 Gepost op: 16 augustus 2010, 23:20:05
Dat al dan niet (in)complete LBTB heeft niet specifiek iets met die aspiratie te maken.
Op zo'n leeftijd kun je een AV-geleidingsstoornis verwachten in wat voor vorm dan ook.

Leuk dat je er eentje geplaatst hebt!!!
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)


Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #319 Gepost op: 26 augustus 2010, 23:22:33
Okee, wie plaatst er weer eentje? We vallen stil! En we hebben juist zoveel bekijks. Wie durft?
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)