ECG's lezen

Auteur Topic: ECG's lezen  (gelezen 201878 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Kanarie

  • Gast
Reactie #330 Gepost op: 8 november 2010, 20:04:59
Ik vind het best interessant, maar ik heb ondanks je uitleg geen idee wat ik zie / zou moeten zien.


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #331 Gepost op: 8 november 2010, 20:14:24
Een 60 jarige dame met paroxysmale Aflutters (momenteel Aflutter op 200bpm) en sinusarresten (SSS dus) komt voor pacemakerimplantatie.
De A flutter wordt in principe 2:1 voortgeleid maar na elke 2 ventriculaire complexen valt er 1 uit. Je ziet dus 1 normaal voortgeleid QRS, 1 aberrant voortgeleid QRS en dan mist er 1QRS.
We weten hier dat mevrouw last heeft van Aflutter en dat verwachten we dan ook op het ECG/EGM. Kijken we nu op het EGM, dan hebben we een bovenste atriale strook en daaronder een ventriculaire strook. Het is even goed kijken, maar wat zien we daar? Wat zouden we moeten zien en wat zijn de verschillen?
Ik heb wel een idee, maar mensen, schiet eens.

Mijn 2 centjes.. :)
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Kanarie

  • Gast
Reactie #332 Gepost op: 8 november 2010, 20:56:54
Waar staat EGM voor? Hoe ziet een atriale flutter eruit op een EGM? Ik kan het er namelijk niet van maken, maar ik ben ook niet gewend om naar EGM's te bekijken.


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #333 Gepost op: 8 november 2010, 21:13:13
EGM staat voor elektrogram. Dat is (tenminste in dit geval) een soort ECG, maar je zou haast zeggen dat het iets onnauwkeuriger is, omdat we nu gewend zijn om naar ECG's te kijken.

Met deze informatie en de informatie die je al hebt over hoe een atriale flutter eruit ziet op een ECG, denk ik dat je tot de oplossing moet kunnen komen. 8)
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #334 Gepost op: 8 november 2010, 21:32:27
Klopt, Ba(a)s. (I)EGM is de electrische activiteit die je op de lead van een pacemaker langs ziet komen, een intracardiaal ECG min of meer. Je electrodes zitten alleen op een andere plek. Je meet het over een kleine afstand (1 tot 10mm), dus over de vorm in de zin van 'breedte van een complex' kun je niets zeggen. Wat je wel kunt zien is dat er activiteit is op een lead en hoeveel mV die groot is. Die activiteit wordt gemeten met het puntje van de lead op een bepaald punt in het hart. Normaal gesproken, bij sinusritme, verwacht je eerst activiteit (dus een signaal) op de atriale poort en dan op de ventriculaire. Een flutter op 200bpm ziet er dan uit als activiteit die om de 300ms (dat is 200bpm) valt. Het volgen van de kamer zie je dan als activiteit op het andere kanaal. Dat kan afgewisseld worden met een actie van de pacemaker, maar het zijn allebei signalen (VS en VP) die er in een EGM hetzelfde uit kunnen zien.
De crux zit hem daarin, dat we die flutter niet zo snel kunnen vinden op die atriale poort, want daar loopt iets heel anders (en dan nog even niet naar het markerkanaal kijken, anders ben je meteen de weg kwijt). Kijk eerst eens naar het atriale kanaal, daar zie je regelmatig/onregelmatig activiteit. Er is een 'muurtje' waar de pacemaker overheen kijkt van 0,5mV hoog en alles wat gesensed is, is wat de pacemaker 'ziet'.
Op het ventriculaire kanaal zie je af en toe wat kleine stipjes die duiden op activiteit. Het ventriculaire kanaal heeft een 'muurtje' van 2mV. Deze activiteit wordt niet gezien door de pacemaker, want hij valt in (kijk in markerkanaal, daar zie je VP, dus pacing). Die VP volgt op de AS, dus op de atriale activiteit die de pacemaker DENKT waar te nemen.
Maar waar is nou onze flutter? Want hij is er nog wel!! Op zoek dus naar de flutter, hij is er echt!

Er worden steeds meer ICD's geimplanteerd (met geïntegreerde pacemakerfunctie), dus zullen pacemaker ECG's steeds vaker langs gaan komen. Het is wel prettig als men (in elk geval op de SEH en de IC/CCU) basis kennis heeft van pacemaker ECG's. Dat voorkomt dat techneuten naar het ziekenhuis worden geroepen, terwijl de pacemaker/ICD normaal en goed functioneert (zoals ik laatst weer ondervond....)
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #335 Gepost op: 10 november 2010, 18:41:46
Ik heb er met zin en verstand naar zitten kijken... Ik kan er jammergenoeg niets van maken. Begrijp niet echt wat ik moet lezen en hoe ik e.e.a. moet zien.
Dit gaat veel te ver boven mijn pet... Vindt sommige ECG's al lastig genoeg  e050


Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #336 Gepost op: 11 november 2010, 21:26:08
Het signaal op de atriale poort van de pacemaker zie je op de eerste regel. Elke 'uitschieter' is activiteit op die poort.
Het signaal op de ventriculaire poort van de pacemaker zie je op de tweede regel. Ook daar zie je die uitschieters, maar dat doet de pacemaker (VP staat er in het markerkanaal eronder). Maar kijk nog eens goed naar die twee tweede regel. Er gebeurt nog veel meer in dat signaal (vergroting bekijken), want daar is om de 300ms nog iets te zien. Zie je dat ook? soms valt er wel eens eentje tussenuit op het signaal omdat het zo klein is, maar verder... Wat zou dat zijn?  :P
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)


Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #337 Gepost op: 13 november 2010, 19:55:38
Ga er gewoon ff mee verder, hoor, dan zien jullie het vast ook.
Op het ventriculaire kanaal zie je hele kleine signaaltjes op een frequentie van (verrassend?) 200bpm. Heeeeeee, dat is onze flutter!!
Maar wat doet die op het ventriculaire kanaal?
Nou jullie verder!
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)


Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #338 Gepost op: 14 november 2010, 19:31:52
Echt niemand? Die flutter zien we op het ventriculaire kanaal. Hoe kan dat? Dat kan alleen als de atriale lead aangesloten is op de ventriculaire poort van de pacemaker (en dan de ventriculaire lead op de atriale poort, want daar loopt onregelmatige ritme dat ik had omschreven).
Nou ja!!
Omdat de pacemaker op het atriale kanaal geen te snel ritme (dus ook niet die flutter) ziet, verandert hij niet van modus. Vooreerst niet.
Wat zien we nou op het atriale kanaal? Daar zien we AS (en dat zijn stiekem de QRS-en die hij ziet) maar we zien ook nog AR staan, een te snel vallende slag dus (refractaire sense). Als je in het EGM kijkt, zie je dat dat kleine puntje (dus die AR) steeds op een vaste tijd na die AS (dus de QRS) valt.
Wat komt er na een QRS? (Nou, das appeltje-eitje toch?)
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #339 Gepost op: 15 november 2010, 01:14:40
Echt niemand? Die flutter zien we op het ventriculaire kanaal. Hoe kan dat? Dat kan alleen als de atriale lead aangesloten is op de ventriculaire poort van de pacemaker (en dan de ventriculaire lead op de atriale poort, want daar loopt onregelmatige ritme dat ik had omschreven).
Nou ja!!
Omdat de pacemaker op het atriale kanaal geen te snel ritme (dus ook niet die flutter) ziet, verandert hij niet van modus. Vooreerst niet.
Wat zien we nou op het atriale kanaal? Daar zien we AS (en dat zijn stiekem de QRS-en die hij ziet) maar we zien ook nog AR staan, een te snel vallende slag dus (refractaire sense). Als je in het EGM kijkt, zie je dat dat kleine puntje (dus die AR) steeds op een vaste tijd na die AS (dus de QRS) valt.
Wat komt er na een QRS? (Nou, das appeltje-eitje toch?)  

Na QRS komt de T. Maar ehm... bedankt voor de uitleg 0098
Maar vind je het heeeeeel erg als ik zeg dat ik het toch ietsie pietsie te lastig vond???  :-\