ECG's lezen

Auteur Topic: ECG's lezen  (gelezen 198032 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #350 Gepost op: 20 december 2010, 09:24:38
Misschien wel een leuk detail in deze casus dat de man slecht nederlands spreekt en verstaat. Alles werd door zoonlief vertolkt die zelf ook matig de taal beheerst.
Dan is een goede anamnese al wat lastiger.
...

Ik neem aan dat een iedereen google translate kent? En de diverse medische en verpleegkundige boeken voor taalbarriere?? Heb nog nooit problemen gehad met taalbarrieres..wat voor taal dan ook.

http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/medisch-consult-in-20-talen-druk-1/1001004004925169/index.html

http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/spoedeisende-hulp-taalwijzer/1001004006762116/index.html


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #351 Gepost op: 20 december 2010, 13:47:45
Ik neem aan dat een iedereen google translate kent? En de diverse medische en verpleegkundige boeken voor taalbarriere?? Heb nog nooit problemen gehad met taalbarrieres..wat voor taal dan ook.

http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/medisch-consult-in-20-talen-druk-1/1001004004925169/index.html

http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/spoedeisende-hulp-taalwijzer/1001004006762116/index.html

Ik weet niet hoe het met jou zit, maar mijn Arabisch is niet zo goed.


Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #352 Gepost op: 20 december 2010, 22:36:37
't Is die uitspraak, he? M'n tong raakt nou al in de knoop!
Zoiets is heel mooi als je een patiënt iets uit wilt leggen, maar dit werkt niet tijdens een onderzoek, bijv longfunctie onderzoek.
En toen was ik toch wel heel blij dat die patiënt Hongaars bleek te spreken! Probleem opgelost!
Maar m'n Russisch is niks, hoor! en m'n Arabisch ook niet! Tja, je kunt niet alles hebben...
Wel mooi om even te vermelden, want er zullen er best zijn die dat hele google translate niet kenden.

Maar eh... wie gooit er nog es een ECG neer? Jullie zijn net weer zo mooi bezig...
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #353 Gepost op: 21 december 2010, 09:39:03
Ik weet niet hoe het met jou zit, maar mijn Arabisch is niet zo goed.

De mijne ook niet...maar via Google Translate...geen probleem


Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #354 Gepost op: 24 december 2010, 22:22:03
Om nog even op dat Google translate terug te komen: ik heb es wat dingen in zitten kloppen, maar wat daar in het hongaars uitrolt, dekt de lading toch niet echt....
Met simpele zinnetjes als: trek uw schoenen uit, redt ie het wel, maar als de hongaarse zin voor 'dit is een goede oefening' vertaald moet worden, komt ie met 'dit is een goede praktijk' wat toch een heel andere strekking heeft. In de meeste gevallen kom je er met een kreupele vertaling ook wel goed mee weg, dus het is zeker zinnig. Niet geschoten, altijd mis. Maar wees bedacht op dit soort gekkigheden.
Afijn, we waren ECG's aan het doen. Heeft iemand er nog eentje? Ik zal ondertussen ook weer es gaan graven! Fijne kerst allemaal!
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)


complex

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 81
  • SEH/Anesthesie vpk
Reactie #355 Gepost op: 26 december 2010, 12:39:45
Hier dan mijn bijdrage voor deze dagen ;-) Met dank aan Sampie voor de tip van photobucket. Het is niet zo mooi geworden, maar dat ligt meer aan de ouderwetse scanner geloof ik:)

Geen casus erbij helaas, we zullen het moeten doen met alleen dit ECG.



Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #356 Gepost op: 26 december 2010, 16:52:16
Heee wat goed, Complex! Ben je deze 'live' tegengekomen ergens? Zo op 't eerste gezicht zou ik in die V1-V2 denken: Hee Brugada?  ???
Maar ik kom er later ff op terug met het 'rijtje, hoor!!
Was er nog iets te melden over de persoon van wie dit ECG is? Klachten of toevalstreffer o.i.d.?
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #357 Gepost op: 26 december 2010, 17:03:25
Lijkt inderdaad op een Brugada, downsloping J-curve is het toch?
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


complex

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 81
  • SEH/Anesthesie vpk
Reactie #358 Gepost op: 26 december 2010, 17:55:52
Ik wacht nog wel even met het volledige antwoord maar kan vast zeggen dat de patiënt in kwestie geen symptomatische klachten had. Ben het niet zelf tegengekomen trouwens..


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #359 Gepost op: 27 december 2010, 19:37:10
Frequentie 85 slagen per minuut, regulair, complexen voorafgegaan door gelijke P toppen -> sinusritme
PQ tijd lijkt normaal. Geen AV block of iets dergelijks.
Complexen normale breedte. Geen teken van bundeltakblok
Hartas: I positief, aVF positief, dus normale hartas.
Hypertrofie: geen boezem- of kamer hypertrofie.
Q's niet echt overduidelijk in V1 (zie toch een zeeeeeer klein R topje.
ST elevatie in V1, V2 en V3. In mindere mate in V4
T toppen vlak in III, verder overal positief.

Het enige afwijkende lijkt mij zo op het og de ST elevatie in V1, V2 en V3.
Ik zie geen pathalogische Q's en de hartas is ook normaal.

Met de term Brugada ben ik niet bekend (heb het opgezocht, maat zie daar een negatieve T top achter de elevatie), dus dat etiket gebruik ik niet hier.