ECG's lezen

Auteur Topic: ECG's lezen  (gelezen 198033 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #360 Gepost op: 27 december 2010, 22:38:32
Ah, D'r staat al een rijtje. Ja, daar kan ik het wel mee eens zijn. Toch denk ik wel aan een Brugada-achtige afwijking. De 'handtekening' van het ST-T segment in V1-V2 wijst wel in die richting, ook al heeft patient geen klachten. Er lijkt mij toch iets met de natriumkanalen aan de hand... Flecainide-test erop loslaten?
Wat hebben ze verder met die patient gedaan eigenlijk?
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #361 Gepost op: 28 december 2010, 00:19:02
Met de term Brugada ben ik niet bekend (heb het opgezocht, maat zie daar een negatieve T top achter de elevatie), dus dat etiket gebruik ik niet hier.

Er worden 3 types Brugada onderscheiden, een positieve T is zeker mogelijk bij Brugada
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


complex

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 81
  • SEH/Anesthesie vpk
Reactie #362 Gepost op: 28 december 2010, 11:26:19
Inderdaad hoort het bij het onderwerp Brugada, zeker goed! Weten jullie misschien het dan ook iets concreter te maken? Jacques, misschien jij? Aangezien je weet hebt van verschillende typen Brugada.

@ Sampie, ik weet niet wat ze met de patiënt verder hebben gedaan helaas. En over die flecainide test, volgens mij wordt dat uitgevoerd wanneer er aan een brugada syndroom wordt gedacht en het niet duidelijk wordt gezien op het ECG zodat verwacht wordt dat zo'n typisch ST-segment tevoorschijn komt. Hier is duidelijk een "coved ST-Segment" te zien, heeft dan die flecainide test nog wel zin?

Correct me if i'm wrong over die flecainide test hoor ;)


Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #363 Gepost op: 28 december 2010, 20:33:46
@complex: als in het ECG duidelijk is dat het om een Brugada gaat, is een flecainidetest voor het stellen van de diagnose Brugada niet nodig. Die Flecainidetest (of Ajmalinetest) wordt gebruikt om 'verborgen Brugada's' te vinden. Deze mensen vallen in een lage risicoklasse als ze nooit klachten van syncope hebben gehad.

Brugada syndroom, waaronder nu ook het 'Sudden Unexplained Death Syndrome' (SUDS) valt dat vnl bij jonge zuidoost aziatische jonge mannen voorkomt, geeft een verhoogde kans op plotselinge hartdood ondanks een structureel normaal hart. Het is een erfelijke afwijking, soms van het SCN5A-gen (verantwoordelijk voor LQTS3), waar verschillende mutaties van zijn. <20% van de familiaire gevallen van Brugada worden echter geassocieerd met dit gen. Diagnose hangt af van ECG met incompleet RBTB en (zoals complex al zei:) coved ST-segment. Soms is dat alleen zichtbaar bij een ajmalinetest (flecainidetest). Farmaca hebben bedroevend weinig effect op Brugada syndroom. ICD therapie wordt aanbevolen bij patienten met grote kans op plotselinge hartdood, dus bekend met eerdere VT/VF episodes en/of syncope ( 'omvallen' om kort te gaan...) Er zijn geen verder studies naar gedaan omdat al vlot was aangetoond dat ICD therapie deze groep mensen niet mag worden onthouden! Middelmatig risico is er voor patienten die wel de ECG kenmerken hebben, maar geen episodes van VT/VF en/of syncope. Hierin loopt nog een studie (PRELUDE), die dit wellicht in de toekomst kan duidelijk maken. Laag risiso heeft de groep die de ECG kenmerken alleen bij de ajmaline test laat zien of 'stille dragers' zijn van het betreffende gen.
Het is in elk geval een gen-mutatie die een afwijking in de natriumkanalen veroorzaakt, waardoor er een vergrote kan is op VF/VT (Torsade de Pointes), wat kan leiden tot Sudden Cardiac Death.
Wie meer wil lezen kan ik het boek 'Cardiac Pacing, Defibrillation and Resynchronization. A Clinical Approach) van David L. Hayes  en Paul A. Friedman van harte aanbevelen.

En een goede jaarwisseling alvast zou ik zeggen....hihi
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #364 Gepost op: 28 december 2010, 20:39:58
Iets over de verschillende type van Brugada lees je hier: http://eurheartj.oxfordjournals.org/content/25/10/874.full
Je ziet daar ondermeer deze schets:

Hier een beschrijving van de kenmerken van de diverse types (bron: http://www.askdrwiki.com/mediawiki/index.php?title=Brugada_syndrome)

Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #365 Gepost op: 28 december 2010, 20:49:29
Het Brugada symdroom is overigens iets anders als de ECG tekenen van Brugada, maar dit terzijde

Hier nog een beschrijving (bron: http://emedicine.medscape.com/article/163751-overview)

Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #366 Gepost op: 28 december 2010, 23:54:35
Het Brugada symdroom is overigens iets anders als de ECG tekenen van Brugada, maar dit terzijde
Hm, ja, een foutje in de natriumkanalen! Al gaat die meestal gepaard met de ECG kenmerken die je in het plaatje ziet (of je ziet ze bij de ajmalinetest)
Maar er zijn ook Brugada-achtige ECG's die uiteindelijk niks ermee van doen hebben. Maar dat is met meer 'kenmerken' zo, toch?
Het is in elk geval een teken welke kant je uit moet denken en dan bevestigen of uitsluiten.
Maar je hebt er mooie plaatjes bij gezet, Jacques. Super!
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)


complex

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 81
  • SEH/Anesthesie vpk
Reactie #367 Gepost op: 29 december 2010, 12:01:23
Mooi dat we al die informatie zo met elkaar delen ;)

Nu is het denk ik ook wel duidelijk dat het gaat om een "pseudo-brugada syndroom". Er is een coved ST segment te zien (V1-V3) zoals te zien is bij type 1 Brugada in het schema dat Jacques heeft gepost. Er is alleen geen negatieve T te zien, dus valt het niet onder het Brugada syndroom. Het was een ecg van een 22 jarige jongeman zonder VG van syncope of plotselinge dood in familie.

wie is de volgende met een ECG?  :)


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #368 Gepost op: 4 maart 2011, 16:24:38


Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #369 Gepost op: 16 mei 2011, 22:33:49
Wordt het niet weer es tijd voor een nieuw ECG om op te schieten?
Wie durft?!  :D
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)