ECG's lezen

Auteur Topic: ECG's lezen  (gelezen 203736 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Loekie

• Forum gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #400 Gepost op: 30 juni 2011, 10:10:31
Heeft ze een insulinepompje?

Ik zat ook in die richting te denken.

Sampie, CCDS

• Forum gebruiker
Reactie #401 Gepost op: 30 juni 2011, 11:37:19
Er inderdaad wel een implantaat aanwezig.
Mevrouw heeft geen insuline pomp. Een insulinepomp geeft meer een soort 'flutter' beeld in de ECG lijn en bij een veel lagere frequentie.
Maar heel goed dat hieraan gedacht wordt!

Mevrouw heeft een geimplanteerde neurostimulator. Deze zit in de buik. Dit verklaart dat de pulsen niet in alle afleidingen te zien zijn.
Grappig, he? Dit kom je niet zo heel vaak tegen, want je moet net iemand hebben met zo'n neurostimulator die ook een ECG onderzoek moet.

Heeft iemand al een volgende of mag ik er nog eentje afschieten?
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)

complex

• Forum gebruiker
  • SEH/Anesthesie vpk
Reactie #402 Gepost op: 30 juni 2011, 11:40:52
Oké! Toch wel handig voor de volgende keer, mocht ik zoiets ooit meemaken ;-)

Ik heb nog geen ander ECG, dus graag, schiet er een af!

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #403 Gepost op: 30 juni 2011, 11:42:32
Leuke casus. Gezien het patroon met wisselende amplitude past dat inderdaad wel bij een neurostimulator. Grappig, nooit bij stil gestaan.

Ik heb er nu ook geen achter de hand :). Kom maar met de volgende!

Sampie, CCDS

• Forum gebruiker
Reactie #404 Gepost op: 30 juni 2011, 22:08:11
Komt er weer eentje.
50 jarige patient met een pracht van een pacemaker. (Het gaat niet om een pacemakerprobleem, hoor, dus iedereen kan een gooi doen)
In de vroege ochtend heeft hij klachten gekregen (hartkloppingen) en meldt zich (via de huisarts) bij de SEH, waar hij uiteindelijk van zijn probleem afgeholpen wordt.
We zien dit ook in de opslag van de pacemaker terug op deze strook:

Even een stukje verduidelijking erbij. Je ziet hier een ritmestrook met op de bovenste 'regel' het bipolair geregistreerde atriale signaal, daaronder het bipolair geregistreerde ventrikulaire signaal en onderaan het zg. markerkanaal waarbij A staat voor Atrium V voor Ventrikel, S voor Sense en P voor Pace, b voor 'blanked' (dus wel gezien maar niks mee gedaan en ook niet gevolgd door de pacemaker) en r voor 'refractair' (wel gezien, ook wat mee gedaan, maar niet gevolgd).
Er staan twee korte stukjes op. Het eerste is bij het begin van de klachten, het twee is het punt waar de klachten eindigen.
Omdat er in die tussentijd niets verandert aan het ritme, wordt de EGM-opslag (het intracardiale signaal op de leads) door de pacemaker opgeschort totdat het 'weer interessant wordt'.
Wat is er aan de hand met meneer en hoe is het verder gelopen?
Hij is niet zo heel moeilijk misschien, maar het is wel leuk om te zien dat we dat allemaal in de pacemaker terug kunnen zien met tijd en alles erbij.
Er volgt straks ook nog een soort 'samenvatting' uit de pacemaker, als we eruit zijn wat er gebeurd is.
Schiet er maar es op!
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #405 Gepost op: 30 juni 2011, 23:24:48
Da's een makkelijke inderdaad: Atriumflutter opgelost middels cardioversie

Sampie, CCDS

• Forum gebruiker
Reactie #406 Gepost op: 30 juni 2011, 23:33:02
Ja precies. Dat zal bij de meesten geen probleem geven.
Maar wat zie je gebeuren, want niet iedereen heeft last van een A-flutter en wat valt je op na cardioversie?

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #407 Gepost op: 30 juni 2011, 23:41:23
Kan het plaatje dan misschien iets duidelijker? Ik vind het lastig om het pacemakerkanaal goed te lezen, ook als ik hem vergroot met Ctrl+

Sampie, CCDS

• Forum gebruiker
Reactie #408 Gepost op: 1 juli 2011, 19:55:46
Je hebt gelijk Vesalius. Hierbij de plaatjes (hopelijk) iets groter.

Hier kunnen jullie vast meer mee, he?

VpkAgz

• Forum gebruiker
Reactie #409 Gepost op: 2 juli 2011, 19:13:39
Nodaalritme 60/min? Zie geen spikes
Vindt deze pacemakerstroken echt lastig...
Welke afleidingen zijn dit als het een normaal ECG zou zijn?