ECG's lezen

Auteur Topic: ECG's lezen  (gelezen 203730 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #410 Gepost op: 3 juli 2011, 00:26:53
Dat er een av-blok ontstaat? (?3de graads).
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

Sampie, CCDS

• Forum gebruiker
Reactie #411 Gepost op: 3 juli 2011, 16:59:18
Spikes ga je ook niet zien, want de pacemaker is bipolair ingesteld op beide leads, dus geen spikes.
Wat je op de eerste strook ziet: eerste regel is het EGM (elektrogram) IN het atrium, tweede regel is het EGM IN de ventrikel. Dit is niet te vergelijken met een ECG, want dat is gemeten op de huid, dit is IN het hart gemeten. De derde regel is het markerkanaal, waarop de pacemaker aangeeft wat ie allemaal ziet en doet.
Vooraf zien we een snel atriaal ritme, de flutter, die de pacemaker 'ziet' en ter kennisgeving aanneemt. In de ventrikel zie je dat de atriale slagen 2:1 gevolgd worden. De pacemaker hoeft hier dus niets te doen.
Dan de tweede strook: volgorde van de regels is hetzelfde. Je ziet de atriale flutter (die wel meer richting atriumfibrilleren lijkt te gaan) met nogsteeds kamervolgen. Die 'haal' erin is de cardioversie en daarna doet het hart even niks. De pacemaker pikt het dan op met AP en VP, dus hij gaat pacen in atrium en ventrikel, 2 slagen en dan komt het eigen ritme er weer doorheen: AS en VS allebei gesensed, dus eigen ritme. Na de eerste gepacete slag zie je ook nog een AR (atrial refractory), dat is dus een PAC.
Na een cardioversie is er altijd een asystolie van een aantal seconden en dan (als het goed is, en in vrijwel alle gevallen) neem de sinusknoop het weer over.
In dit geval wacht de pacemaker dit niet af en gaat op z'n ondergrens (60 ppm= interval van 1000ms) pacen.
Bijkomend voordeel: het atriumfibrilleren heeft minder kans om per direct terug te keren. Maar.... je weet nooit voor hoelang.
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)

VpkAgz

• Forum gebruiker
Reactie #412 Gepost op: 3 juli 2011, 22:47:10
Deze stroken kom ik niet tegen in de dagelijkse praktijk en zijn voor mij abacadabra.

complex

• Forum gebruiker
  • SEH/Anesthesie vpk
Reactie #413 Gepost op: 3 juli 2011, 23:12:10
Voor mij ook ;-) Ook zie ik voor mijzelf niet echt de meerwaarde ervan omdat je er niet zoveel van leert voor de (mijn) praktijk ;-) Die vorige daarentegen was wel interessant!

Sampie, CCDS

• Forum gebruiker
Reactie #414 Gepost op: 5 juli 2011, 00:14:21
Deze stroken zul je misschien bij het werk niet zo snel tegenkomen. Maar het kan misschien wel aardig zijn om te weten dat na een cardioversie er niet direct eigen ritme hoeft te ontstaan. En in dit geval is er een pacemaker aanwezig die het oppikt. Maar anders zat je toch mooi met een asystolie. Dat KAN dus gebeuren na cardioversie.
Verder kan het voor sommigen wel eens aardig zijn om zich te realiseren wat er eigenlijk IN het hart gebeurt bij bepaalde handelingen. We zien wel wat op het ECG, maar wat gebeurt er dan in het hart?
Als het meezit, heb ik nog wat ICD-stroken met een ECG regeltje erbij. Daar is dan wat meer herkenbaars op te zien. Aangezien er steeds meer ICD-dragers komen, kan het geen kwaad om het eens voorbij te zien komen.
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #415 Gepost op: 11 juli 2011, 01:18:54
Bij deze ook een niet al te moeilijke:

Casus: 80 jarige vrouw presenterend met pijn op de borst. In de voorgeschiedenis een NSTEMI.

Schiet u maar :)!

VpkAgz

• Forum gebruiker
Reactie #416 Gepost op: 11 juli 2011, 21:46:26
Zo te zien, zie ik wel een P topje door dit ECG wandelen. Frequentie is 150/min met brede complexen.
Er lijkt geen verband tussen de P toppen en QRS complexen en zou ik denken aan een AV disociatie.
De QRS complexen hebben allemaal dezelfe vorm, dus vanuit mag worden gegaan dat er sprake is van één focus in de kamers.

Even heel netjes volgens het rijtje:
Ritme: VTach. Door de hoge kamerfrequentie komen de sinusimpulsen niet aan in de kamers via het AV geleidingssysteem.
Frequentie: 150/min
Geleidingstijden: P-Q, niet te meten. QRS: 4mm= 0,16sec (ventriculaire stimulus)
P top: P toppen her en der wel zichtbaar, echter niet opgevolgd door QRS, AV dissociatie.
QRS: Verbreed, 0,16mm Vanwege ventrilulaire stimulus
T toppen: Negatief in I, aVL, negatief in V5 en V6. Verder positief in alle andere afleidingen.
ST lijkt wat ischemie te laten zien in II, III en aVf, en in V1, V2, V5 en V6 lijkt er ook sprake van ischemie.

Conclusie: Op basis van ischemie (onderwand, lateraal en septaal) een VTach frequentie 150/min met AV dissociatie????

Sampie, CCDS

• Forum gebruiker
Reactie #417 Gepost op: 15 juli 2011, 21:58:33
Laat ik dan snel ook ff wat roepen: P toppen zijn soms wel zichtbaar en worden dan ook door QRS gevolgd op redelijk normale geleidingstijd.
linkerasdraai, onregelmatig, frequentie +/- 160bpm. Op die leeftijd kan ik me voorstellen dat je bij zo'n frequentie pijn op de borst krijgt, wat niet direct op infarct hoeft te wijzen.
Aangezien de vorm van de QRS-complexen over het hele ECG hetzelfde is, nl LBTB vorm, EN volstrekt onregelmatig, lijkt het mij paroxysmen van AF met snel kamervolgen in LBTB-vorm. Bij LBTB mag je het STT-segment niet beoordelen, dus daar kan ik niks over kwijt. Gezien haar voorgeschiedenis en de niet te beoordelen STT-segmenten, zou een Troponine-bepaling wellicht geen kwaad kunnen.... En wie weet wat het mensje nog meer allemaal heeft!

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #418 Gepost op: 15 juli 2011, 22:44:46
...
Aangezien de vorm van de QRS-complexen over het hele ECG hetzelfde is, nl LBTB vorm, EN volstrekt onregelmatig, lijkt het mij paroxysmen van AF met snel kamervolgen in LBTB-vorm. Bij LBTB mag je het STT-segment niet beoordelen, dus daar kan ik niks over kwijt. Gezien haar voorgeschiedenis en de niet te beoordelen STT-segmenten, zou een Troponine-bepaling wellicht geen kwaad kunnen.... En wie weet wat het mensje nog meer allemaal heeft!
Helemaal waar! Het is inderdaad een AF met snelle volgfrequentie bij een LBTB. Je moet even goed kijken, maar het is geen regelmatige tachycardie. Deze dame had eerder al een infarct doorgemaakt en maakte nu opnieuw fors troponines (16). Daarnaast is er ook sprake van rechterhartfalen.

Sampie, CCDS

• Forum gebruiker
Reactie #419 Gepost op: 16 juli 2011, 01:03:06
He, gelukkig, ik kan het nog. Ook maar meteen NT-proBNP bepaald? Heel verstandig bij een serieus LBTB en klachten! Leuk ECG, want je zou al gauw denken: wow breed complex: ventriculaire tachy. Maar een VT is over het algemeen regelmatig. Mooi ECG ook, goed leesbaar!  O0
We zullen maar verder niet teveel aan het mensje sleutelen, he? Geen CRT-D aandoen ofzo. ;) Gewoon een pot pillen.